Remschijf problemen

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Remschijf problemen

Bericht door MauriceR. » di 17 mar 2015, 07:51

Als het de naven zijn, gaat het antwoord van de RDW in zake de kromme schijven niet (meer) op. Dan de uitlaat: een lekke uitlaat kan gevaarlijk zijn (CO) en verboden ivm lawaai. Als dat vanaf de fabrikant niet goed is, gaat het om een ernstige zaak.

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Jup
Forum newbie
Berichten: 54
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 16:41

Re: Help!!! Problemen

Bericht door Jup » di 17 mar 2015, 09:54

JoVe schreef:Quote JUP:
Ik rijd niet anders als normaal maar heb dit nog met geen enkele andere (VAG) auto gehad. Dus moet het mijns inziens aan de materiaalkeuze van de schijven/naven liggen.
Mijn Golf 3 heeft exact dezelfde 256-er schijven, met zelfde steek (4x100) en al. En maar 2x zoveel vermogen als een standaard up!. en maar een iets hoger wagen gewicht. Na 3 en halve ton en een beetje meer ervaring heb ik met die auto nog nooit kromme schijven gehad. Ik heb de duurste Brembo's erop gehad, en de goeikoopste meuk van Ebay; nooit problemen gehad met de schijven of blokken.

Wellicht dat de remmen zelf ( zadels, klauwen ) ook nog 'anders' zijn dan anders, waardoor de blokken niet lekker lossen?

Jup
Forum newbie
Berichten: 54
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 16:41

Re: Remschijf problemen

Bericht door Jup » di 17 mar 2015, 10:12

JoVe schreef:
Gert schreef:Keurige reactie van de RDW lijkt me. Ik zag dat nieuwe remschijven 360 euro kosten. Niet peperduur maar goedkoop is anders.
Het gaat erom dat het geregistreerd wordt bij de RDW zodat er mogelijk bij vele aanmeldingen een reactie naar PON gaat.

Dat is niet de manier waarop het werkt. De RDW is geen klachtenlijn, noch klanttevredenheidsinstituut. Als de RDW jou meld dat de 'veiligheidsissue' géén veiligheidsissue is, dan komt er géén stapel met klachten die niet in behandeling zijn genomen, die vervolgens naar PON gaan. (of denk je dat het oud papier van de RDW op mirakuleuze wijze toch bij PON terecht komt? :-) :-) )

Sorry, het is flauw, maar als de RDW er niets mee doet, kan je je pijlen wellicht beter richten op een consumenten organisatie dan wel je eigen dealer en deze wijzen op de garantievoorwaarden.

Overigens: Remschijven (en blokken, en banden) zijn slijtage onderdelen: Als deze voortijdig onder garantie vervangen worden wegens een defect dan kan en mag de dealer enige kosten in rekening brengen omdat de inmiddels iets versleten schijven vervangen worden door gloednieuwe: je gaat er dus écht op vooruit. Dat ze die mogen, wil niet zeggen dat het de dealer niet zou sieren als ie coulant handelt en de auto gewoon zonder extra kosten inorde maakt.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Remschijf problemen

Bericht door Gert » di 17 mar 2015, 14:37

Ja het lijkt mij ook dat een klachtenorganisatie een beter en logischer adres is. Al zou ik het vw niet graag aandoen. En wel hierom.
1) De up is naar mijn inschatting zo een 5000 euro (zegge vijf duizend) goedkoper dan je zou verwachten op grond van wat je aan auto krijgt. Daarvoor wil ik althans wel wat klachten, zoals remschijven die (te) snel vervangen moeten worden, op de koop nemen.
2) Vochtproblemen en remschijven zijn misschien wel de langste draden hier maar of die rechtvaardigen dat VW over de knie moet vraag ik me af. De vochtproblemen lijken me in elk geval bij de recentere aankopen verbeterd. Als iedereen met remschijf problemen mekkert bij VW zou het me niet verbazen als ze daar op enig moment ook iets mee gaan doen. Ze doen immers van alles aan kinderziekten/gebreken zoals de dubbele raambediening en de onvoldoende beveiligde achteruit versnelling. Voor degene die daar niks aan hebben of die binnen de garantie niet tig keer gratis nieuwe remschijven krijgen: zie 1)

PS Ik heb 0,0 banden met VW en ook geen aandelen ;)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Vinniepilon
Donateur member
Berichten: 588
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
Locatie: Hoofddorp

Re: Remschijf problemen

Bericht door Vinniepilon » di 17 mar 2015, 20:04

Gert schreef:Ja het lijkt mij ook dat een klachtenorganisatie een beter en logischer adres is. Al zou ik het vw niet graag aandoen. En wel hierom.
1) De up is naar mijn inschatting zo een 5000 euro (zegge vijf duizend) goedkoper dan je zou verwachten op grond van wat je aan auto krijgt. Daarvoor wil ik althans wel wat klachten, zoals remschijven die (te) snel vervangen moeten worden, op de koop nemen.
2) Vochtproblemen en remschijven zijn misschien wel de langste draden hier maar of die rechtvaardigen dat VW over de knie moet vraag ik me af. De vochtproblemen lijken me in elk geval bij de recentere aankopen verbeterd. Als iedereen met remschijf problemen mekkert bij VW zou het me niet verbazen als ze daar op enig moment ook iets mee gaan doen. Ze doen immers van alles aan kinderziekten/gebreken zoals de dubbele raambediening en de onvoldoende beveiligde achteruit versnelling. Voor degene die daar niks aan hebben of die binnen de garantie niet tig keer gratis nieuwe remschijven krijgen: zie 1)

PS Ik heb 0,0 banden met VW en ook geen aandelen ;)
Hoelang gaan normaal remschijven mee? 100.000km, dus bij klachten buiten de 10.000km of half jaar, coulance aanbieden! Misschien is dat een eerlijke oplossing. Waarom niet gewoon twee jaar garantie, zolang ze niet versleten zijn, mits aantoonbaar voor vw dat ze misbruikt zijn.
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

Gebruikersavatar
el coche SEAT
Donateur member
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
Locatie: BrunssUP!m

Re: Remschijf problemen

Bericht door el coche SEAT » do 19 mar 2015, 15:31

Heb bij onze vorige UP ook al de remschijven moeten laten vervangen.
Bij onze huidige UP merkten we ook alweer het probleem, daarom binnen de 6 maanden en minder dan 10000 KM naar de dealer.
Schijven zijn onder garantie vervangen.
Skoda CITIGOe IV Style, Crystal blue metallic 83 pk 2020 Afbeelding

SEAT Leon ST FR, Desire Red metallic, 150 PK 2017 Afbeelding

Jos Bosch
Vagling liefhebber
Berichten: 772
Lid geworden op: wo 03 apr 2013, 21:05

Re: Remschijf problemen

Bericht door Jos Bosch » do 19 mar 2015, 16:21

el coche SEAT schreef:Heb bij onze vorige UP ook al de remschijven moeten laten vervangen.
Bij onze huidige UP merkten we ook alweer het probleem, daarom binnen de 6 maanden en minder dan 10000 KM naar de dealer.
Schijven zijn onder garantie vervangen.
Maar Rense,is ook een geweldige dealer met hele lekker vlaai :lol:
Seat Ibiza ST 1.2 DSG Sport.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Remschijf problemen

Bericht door JoVe » do 19 mar 2015, 16:24

Dus er zijn dealers die zonder gemor de schijven gewoon onder garantie vervangen en niet moeilijk doen of ze de kosten wel terug krijgen via PON.
Als dat zo is moet men toch bij PON na gaan denken, of de dealer vervangt ze en declareert de kosten niet bij PON.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Upper2012
Forum newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 17:49

Re: Remschijf problemen

Bericht door Upper2012 » ma 20 apr 2015, 18:12

Hallo allemaal,

Ik heb een gedeelte van het hele verhaal gelezen, er zijn dus nogal wat klachten over trillingen bij het remmen. :shock:
Slechte zaak, alleen zie ik hier en daar mensen schrijven: het is een budget en of goedkope(re) auto, dat mag toch niks uitmaken. :?
Bij mij was inde garantie periode de bevestiging van de handremhoes afgebroken, zegt men doodleuk : ''Ja meneer het is ook een budgetauto", dus met andere woorden, je moet het maar accepteren, dacht ik niet. :evil:
Het is wel verholpen, maar je moet dan ook behoorlijk aandringen. :D
Om maar even een verschil aan te geven: de Up White kost bijna 15000 Euro, bijna alle opties, heb net een Volvo V40 1.6 diesel uit 2013 gekocht 38000 km, R-design, en bijna alle opties (op twee pakketten na) kost 23800, dus dan lijkt de Up ineens niet zo goedkoop meer.... :roll:
De Up in ons tweede auto, vandaar. Ik heb dus ook sinds kort ontdekt dat de auto trilt tijden remmen, en inderdaad bij lagere snelheid.
Vreemd dat schijven kromtrekken bij het op de rem staan bij stoplichten, de blokken voeren als het goed is de warmte ook goed af, anders zou je niet eens kunnen remmen, dus dan zou je ook geen noodstop kunnen maken, trekken je schijven ook krom. :shock:
Ik heb wel twintig auto's gehad van diverse merken waaronder VW en Audi, nooit geen problemen mee gehad , wel vreemd.
Ik heb een beetje het idee, zo lang de klant niet met klachten komt is alles ok, zo gauw je dat wel doet probeert men er op alle mogelijke manieren onderuit te komen. :evil:
Dus ik kreeg te horen dat het slijtdelen waren, en dus niet onder garantie vallen, snap ik wel maar na 50000 km mogen de schijven niet zomaar kromtrekken, dat met de kromme naven zou kunnen, maar dan moet je dit ook tijdens het rijden merken. :mrgreen:

Groeten Johan.

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Remschijf problemen

Bericht door MauriceR. » ma 20 apr 2015, 19:37

Heb ik nog een vraag: hoe werkt het start/stop-systeem bij de automaat-Up? Mijn Up is handgeschakeld, maar onze andere auto is een automaat. het s/s-systeem werkt bij die auto alleen... zolang je het rempedaal ingetrapt houdt!!

Dus, wie weet het antwoord? Welke ervaringsdeskundige?

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
Up-Jury
Donateur member
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 14:06
Locatie: Heerhugowaard

Re: Remschijf problemen

Bericht door Up-Jury » ma 20 apr 2015, 20:24

Klopt! Een automaat heeft geen koppelings pedaal. Het ss systeem zal dus ook werken als je hem in p zet. Een automaat zet de versnelling in vrij bij 0km (stilstand) en dat doet men met de rem.

Altos
Vagling liefhebber
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 14 apr 2014, 15:00

Re: Remschijf problemen

Bericht door Altos » di 21 apr 2015, 07:54

Mijn Citigo had ook last van lichte trilling bij aanremmen met lage snelheid, maar dat is een paar weken terug weer verdwenen...vreemd...
Vorige week zijn 1e onderhoudsbeurt gekregen (15.000) en ik had wat aandachtspuntjes zoals deze....ze hebben niks gevonden of gemerkt en dus ook niks vervangen, wel is er toegezegd dat bij wederom merkbaar trillen een telefoontje voldoende is om deze onder garantie te vervangen...al met al dus blij met de service. :D

Gebruikersavatar
Dr. Jefferson
Forum newbie
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 26 jan 2015, 15:48
Locatie: Zoetermeer

Re: Remschijf problemen

Bericht door Dr. Jefferson » di 21 apr 2015, 15:36

MauriceR. schreef:Heb ik nog een vraag: hoe werkt het start/stop-systeem bij de automaat-Up? Mijn Up is handgeschakeld, maar onze andere auto is een automaat. het s/s-systeem werkt bij die auto alleen... zolang je het rempedaal ingetrapt houdt!!

Dus, wie weet het antwoord? Welke ervaringsdeskundige?

M.
Up-Jury schreef:Klopt! Een automaat heeft geen koppelings pedaal. Het ss systeem zal dus ook werken als je hem in p zet. Een automaat zet de versnelling in vrij bij 0km (stilstand) en dat doet men met de rem.
Bij de Automaat in de Touran op mn werk blijft de start stop ook als het goed is werken als je hem in N zet (vergeet dan niet de handrem :P)
75PK VW High UP! 5 deurs, Deep Black Pearl
Drive pakket (cruise control, boordcomputer+ en parkeersensoren
Executive pakket (Fender soundsysteem en airco)
Maps & more
Velgen: Spokes voor de zomer en Waffles voor de winter

Gebruikersavatar
Frank1020
Vagling liefhebber
Berichten: 192
Lid geworden op: di 14 jan 2014, 21:08

Re: Remschijf problemen

Bericht door Frank1020 » ma 13 jul 2015, 17:20

Enkele maanden verder en 22.000 km verder, heeft mijn up weer last van trillen bij net remmen. In november 2014 waren de remmen vervangen. Ik ga deze week weer eens naar de dealer. Ik ben heel benieuwd wat ze zullen zeggen...

Verder ben ik benieuwd naar degene die de Bosch Carbon schijven hebben laten monteren. Hoe bevallen deze schijven?

Gebruikersavatar
PR010
Vagling liefhebber
Berichten: 289
Lid geworden op: za 08 nov 2014, 15:25
Locatie: Rotterdam

Re: Remschijf problemen

Bericht door PR010 » di 14 jul 2015, 21:25

Hoelang schijven en blokken meegaan is verschillend.. Hoe je rijd en hoeveel je rijd en of je orgineel spul gebruikt of rotzooi. Werk bij Audi en zie vaak genoeg dat er auto's met 40.000 km op teller en schijven al versleten zijn..
Black on Black

Gebruikersavatar
Frank1020
Vagling liefhebber
Berichten: 192
Lid geworden op: di 14 jan 2014, 21:08

Re: Remschijf problemen

Bericht door Frank1020 » wo 15 jul 2015, 11:47

Voor zover ik weet ga ik er goed mee om. Dus bijvoorbeeld niet langdurig afremmen en niet de voet op de rem blijven houden bij een stoplicht o.i.d. Heb de officiële remschijven en blokken laten monteren bij de dealer, dus dat lijkt me dan geen rotzooi? Waardoor is het nog meer mogelijk dat ze op korte termijn krom zouden worden?

pkfreak
Vagling liefhebber
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 23 jun 2014, 18:45

Re: Remschijf problemen

Bericht door pkfreak » wo 15 jul 2015, 13:25

PR010 schreef:Hoelang schijven en blokken meegaan is verschillend.. Hoe je rijd en hoeveel je rijd en of je orgineel spul gebruikt of rotzooi. Werk bij Audi en zie vaak genoeg dat er auto's met 40.000 km op teller en schijven al versleten zijn..
Is het niet zo dat het bij Audi veel lease auto's betreft en dat men hier toch iets anders omgaat met de auto?
Gr. Michel

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Remschijf problemen

Bericht door JoVe » wo 15 jul 2015, 14:08

Ik heb diverse merken auto's gereden maar bij de Up! trilde hij bij het remmen al onder de 9.000 km. En als er meer mensen last van hebben zou ik zeggen dat dit toch niet normaal is. Ik heb mijn rijstijl bij het remmen de afgelopen 44 jaar niet aangepast of veranderd.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

edwin blank
Vagling liefhebber
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:35
Locatie: Retie, België

Re: Remschijf problemen

Bericht door edwin blank » wo 15 jul 2015, 16:11

Hallo,


Ook bij mijn Up zijn de schijven na 8.000 Km krom.
Ik rem altijd rustig en bij mijn andere auto's heb ik geen enkel probleem.
De originele schijven zijn dus kennelijk van slechte kwaliteit.
Kromme schijven bij een wagengewicht van 840 kilo, te belachelijk voor woorden.
Zelfs bij mijn Mercedes W140 500 SEL (2.100 kilo) zijn de schijven na 50.000 km nog steeds kaarsrecht.


Groet,


Edwin
Audi A8 D3 en andere auto's

edwin blank
Vagling liefhebber
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:35
Locatie: Retie, België

Re: Remschijf problemen

Bericht door edwin blank » di 04 aug 2015, 15:42

Hallo,

Ik rij al jarenlang met grotere BMW's (5 en 7 Serie) die erg berucht zijn wanneer het gaat over kromme remschijven en trillen (slaan) in het stuur bij afremmen.
Gisteren heb ik een oude (BMW) methode gebruikt namelijk vanaf 120 km/u vol remmen (in de ABS) tot stilstand.
(Wel uitkijken voor achterliggers!)
En inderdaad, de remmen van mijn Up zijn weer volledig vrij van trillingen en functioneren weer als nieuw.
Op de een of andere manier worden de schijven weer rechtgetrokken door de enorme wrijving en hitte.
Het werkt eigenlijk altijd terwijl het op het eerste gezicht ongeloofwaardig klinkt.


Groet,


Edwin
Audi A8 D3 en andere auto's

Plaats reactie