Pagina 1 van 1
Krikpunt icm assensteunen VW Up!
Geplaatst: wo 21 dec 2016, 23:14
door DavyE
Beste mensen,
Ik ga binnenkort mijn wielen wisselen en heb beschikking tot een goede garage krik met assensteunen.
Ik zag een topic over een veilig krikpunt, maar ik zag niks over waar je de assensteunen juist moet plaatsen.
In het instructie boekje zie ik alleen de bekende krikpunten.
Heeft iemand hier ervaring met een garage krik in combinatie met een assensteun?
Plaatjes en foto`s zouden enorm kunnen helpen.
Alvast bedankt.
Re: Krikpunt icm assensteunen VW Up!
Geplaatst: do 22 dec 2016, 07:48
door Tom Westendorp
Als ik de wielen ga wisselen krik ik de achterkant heel eenvoudig op via de achteras. vervolgens kun je de as-steunen onder de krikpunten zetten en de auto er zachtjes op laten rusten. aan de voorkant krik ik de auto altijd op op een punt waar het subframe aan de auto zit en laat ik de krik er alleen onder. Let op: ik werk met een prefessionele Rodac garage krik en niet een super wankel ding. Voordeel van mijn verlaagde auto is dat ook al zou de krik helemaal tot het beginpunt zakken raakt de auto nog steeds de grond niet.
Re: Krikpunt icm assensteunen VW Up!
Geplaatst: do 22 dec 2016, 23:59
door DavyE
Beste Tom,
Bedankt voor jouw info en hulp.
Vandaag een omega krik gekocht met omega assensteunen.
Toch maar voor een duurdere krik gegaan dan zo`n goedkope kleine rode wankelkrik.
1) Achterkant via de achteras
2) Voorkant via het subframe
Ik zat toevallig vandaag onder de auto te kijken en zag bij de krikpunten waar de driehoekjes zitten een stuk vlak metaal zitten.
Het viel mij wel op dat de schotel van de omega krik groter is dan het vlakke stuk metaal
. Is dus inderdaad niet verstandig om bij de originele krikpunten, straks ga ik er doorheen.
Of wat zijn jouw ervaringen hiermee?
Petrolhead Tom schreef:Als ik de wielen ga wisselen krik ik de achterkant heel eenvoudig op via de achteras. vervolgens kun je de as-steunen onder de krikpunten zetten en de auto er zachtjes op laten rusten. aan de voorkant krik ik de auto altijd op op een punt waar het subframe aan de auto zit en laat ik de krik er alleen onder. Let op: ik werk met een prefessionele Rodac garage krik en niet een super wankel ding. Voordeel van mijn verlaagde auto is dat ook al zou de krik helemaal tot het beginpunt zakken raakt de auto nog steeds de grond niet.
Re: Krikpunt icm assensteunen VW Up!
Geplaatst: vr 23 dec 2016, 13:14
door Tom Westendorp
Daarom zet ik hem aan de voorkant onder het subframe. Kijk maar eens vanaf het achterwiel naar voren dan zie je een bout waar het subframe aan de auto zit.
Re: Krikpunt icm assensteunen VW Up!
Geplaatst: za 24 dec 2016, 13:29
door henri
Voor de Omega krik zijn ook rubber pads leverbaar. Als je die gebruikt, dan is er geen risico op lakschade aan de krikpunten.
Re: Krikpunt icm assensteunen VW Up!
Geplaatst: za 24 dec 2016, 14:26
door Tom Westendorp
Ik heb ook zo'n rubber pad op de krik. het is wel makkelijker maar niet noodzakelijk.
Re: Krikpunt icm assensteunen VW Up!
Geplaatst: za 24 dec 2016, 19:08
door dennuus1
Een auto kun je gewoon opkrikken bij de krikpunten, daar zijn ze voor bedoeld. Je gaat er écht niet doorheen met je krik.
Re: Krikpunt icm assensteunen VW Up!
Geplaatst: do 29 dec 2016, 15:32
door DavyE
Beste Henri,
Dat klopt.
Er is een rubberpad meegeleverd bij de krik.
Deze kan ik verwijderen en ook weer plaatsen
henri schreef:Voor de Omega krik zijn ook rubber pads leverbaar. Als je die gebruikt, dan is er geen risico op lakschade aan de krikpunten.
Re: Krikpunt icm assensteunen VW Up!
Geplaatst: do 29 dec 2016, 16:00
door DavyE
Beste Tom,
Ik heb een plaatje gevonden van de voorkant van de up! aan de onderzijde.
Is dat die middelste bout die jij bedoeld?
Klopt dat?
Petrolhead Tom schreef:Daarom zet ik hem aan de voorkant onder het subframe. Kijk maar eens vanaf het achterwiel naar voren dan zie je een bout waar het subframe aan de auto zit.
Re: Krikpunt icm assensteunen VW Up!
Geplaatst: do 29 dec 2016, 18:41
door dennuus1
Het gehele subframe is sterk genoeg om de auto op te krikken, kijk echter wel uit dat als je hem in het midden pakt (beide voorwielen los van de grond) de auto wel wat wankel kan gaan worden.
Re: Krikpunt icm assensteunen VW Up!
Geplaatst: vr 30 dec 2016, 14:08
door DavyE
Bedankt voor de oplettendheid.
Ik wil wel de assensteunen gebruiken. De auto hoeft niet zo hoog in de lucht
.
O ja en niet vergeten om wielblokken te gebruiken, zodat je auto niet gaat rollen
Ik wil wel een veilige werkplek dat ik de banden rustig kan gaan wisselen.
Ik had gisteren de vw dealer opgebeld (maas autogroep uit nieuwkoop) kreeg ik de werkplaats chef notabene aan de lijn.
Ik vroeg mag ik de up opkrikken bij de achteras en/of bij het subframe. Deed die erg vaag over die grapjas (neem aan dat je weet waar je moet opkrikken als je in een vw garage werkt) Ja je mag alleen bij de 4 krikpunten opkrikken zei die en ergens anders niet. Ik kan dat mij niet voorstellen
Maar goed. Ik ga wel de assensteunen gebruiken bij de 4 krikpunten, dan weet ik in ieder geval dat de auto stabiel staat.
dennuus1 schreef:Het gehele subframe is sterk genoeg om de auto op te krikken, kijk echter wel uit dat als je hem in het midden pakt (beide voorwielen los van de grond) de auto wel wat wankel kan gaan worden.
Re: Krikpunt icm assensteunen VW Up!
Geplaatst: vr 30 dec 2016, 19:48
door dennuus1
Snap best dat je zo'n antwoord krijgt.
9 van de 10 mensen weten niet wat een subframe is, of wat een achteras is. Dus het is een heel veilig/logisch antwoord om te zeggen dat je gewoon de 4 krikpunten moet gebruiken.
Re: Krikpunt icm assensteunen VW Up!
Geplaatst: zo 01 jan 2017, 16:00
door JoVe
Waarom moeilijk doen en niet gewoon de plekken gebruiken waar het schaarkrikje moet.
Ik gebruik een garagekrik van Michelin met een rubber pad op de schotel en daarin een groef gezaagd zodat het rubber netjes in de carrosserie rand/naad valt.
En ja, je moet je krik 4x verplaatsen maar is dat zo erg. Hiermee hoef je ook niet half onder de auto te liggen op een natte straat.
Dan heb je die as steunen ook niet nodig om alleen wielen te wisselen.
Je zet de auto op de handrem en/of 1e versnelling.
Ik doe dit alle jaren zo en gaat prima.