Pagina 1 van 1

Schoonmaken gasklephuis en inlaatspruitstuk

Geplaatst: zo 26 feb 2017, 17:49
door Tom Westendorp
Waarde forumgenoten,

Ik zag laatst in één van de topics staan dat iemand bij een reguliere onderhoudsbeurt zijn of haar gasklephuis mee had laten nemen. Het gasklephuis was gereinigd omdat het al aardig smerig bleek te zijn.

Vanmorgen heb ik daarom ook maar eens naar mijn eigen gasklephuis gekeken. Met zo'n 63.000 kilometer ervaring leek het mij nou niet bepaald nodig maar gaf mij wel direct een mooi moment om een soort baseline in te passen.

Om het gasklephuis los te krijgen haal je de bak van je luchtfilter er af en schroef je drie Torx schroeven los. Het gasklephuis haal je dan zo los. Aan de binnenkant van de gasklep viel het nog wel mee qua carbon build-up. Ik heb er even wat ontvetter opgespoten, de gasklep even laten liggen en het daarna met een doek opgepoetst. Kind kan de was doen.

Toen de gasklep los was viel mij op dat er een soort structuurverf aan de binnenkant van het inlaatspruitstuk zat. Ik was hier wel benieuwd naar dus haalde ik er even een doek langs, wat denk je? Gewoon vette zooi in je inlaatspruitstuk! Het was olieachtige afzetting, pure carbon build-up.

Hoewel mijn up! regelmatig lange stukken rijdt en regelmatig bovenin het toerenbereik verkeerd is het blijkbaar niet voldoende om de motor echt goed schoon te branden. Ik zou raad dus iedereen aan om even je gasklephuis los te schroeven en even te checken of het bij je eigen auto ook zo erg is. Het lijkt met niet goed als je dat soort troep door je motor gaat laten trekken.

Nu ik er over nadenk: weet iemand waar de EGR van de up! zit? Lijkt me een goed moment om die te gaan afdoppen.

Als ik meer tijd heb wil ik eens kijken of het moeilijk is het hele spruitstuk er af te halen. Volgens mij is dat makkelijker gezegd dan gedaan want er zitten wat schroeven aan de onderkant waar ik niet direct toegang toe kon krijgen.

Het is niet dat ik vanaf nu neurotisch mijn inlaatspruitstuk in de gaten ga houden maar ik ga wel voor de vakantie nog even een keer de gasklep er af halen en kijken of het weer zo erg is.

Helaas heb ik geen foto's kunnen maken maar als je uit bovenstaande niet begrijpt hoe het geheel in en uit elkaar moet dan zou ik deze klus aan de garagist overlaten.

Re: Schoonmaken gasklephuis en inlaatspruitstuk

Geplaatst: zo 26 feb 2017, 18:40
door arnout84
Benzine auto heeft geen EGR klep...

Re: Schoonmaken gasklephuis en inlaatspruitstuk

Geplaatst: zo 26 feb 2017, 18:41
door arnout84
Althans.... een Up niet ;)

Re: Schoonmaken gasklephuis en inlaatspruitstuk

Geplaatst: zo 26 feb 2017, 20:48
door Touchwood
Lijkt me een typisch geval van worrying too much.

Voor het hele forum het gasklephuis en het inlaatspruitstuk gaat demonteren, bedoel ik.

Niet doen en lekker doorrijden.

Leave it all to the computer.

Re: Schoonmaken gasklephuis en inlaatspruitstuk

Geplaatst: zo 26 feb 2017, 20:56
door Tom Westendorp
Ik ben er nog even ingedoken en ik ben tot de conclusie gekomen dat het peobleem van het versmeren opgelost kan worden door een oil catch can te monteren. Dat ga ik dus doen, lekker makkelijk omdat ik er nog een heb liggen.

Ik houd jullie op de hoogte.

Re: Schoonmaken gasklephuis en inlaatspruitstuk

Geplaatst: ma 27 feb 2017, 00:52
door damianw26
Gezien er al up's zijn met redelijk hoge kilometerstanden vraag ik me af hoe veel het kwaad kan, zelf kan ik dit klusje niet en laat het daarom maar voor wat het is, maar goed is het nooit uiteraard.

Re: Schoonmaken gasklephuis en inlaatspruitstuk

Geplaatst: ma 27 feb 2017, 06:41
door arnout84
Ik zit op 90.000, maar geen klachten tot zo ver.

Re: Schoonmaken gasklephuis en inlaatspruitstuk

Geplaatst: ma 27 feb 2017, 08:10
door Tom Westendorp
Goed is het nooit inderdaad. Het ergste dat er kan gebeuren is dat je inlaatspruitstuk de pijp aan Maarten geeft. Dit is wel iets wat pas na jaren gebruik kan optreden. Wat er dan simpelweg gebeurt is dat er ofwel een hoop zooi de motor in wordt gezogen en daardoor de motor van binnen te smerig maakt ofwel dat het mengesel dat in je inlaatspruitstuk terecht komt een keer ontploft. Het is een mengsel van olie, brandstof en zuurstof dus het kan een keer voorkomen dat het zichzelf ontsteekt en je kunststof inlaatspruitstuk opblaast. Vorenstaande komt nog wel eens voor bij 206-jes gti van meer dan 10 jaar oud dus voor nu inderdaad niets om je druk om te maken.

Maar nu ik het weet kan ik het er niet bij laten zitten dus ik ga een oil catch can monteren en kijken in hoeverre deze een verschil maakt. Ik zal jullie van mijn bevindingen op de hoogte houden.

*na bovenstaande terug te lezen lijkt het wel alsof het allemaal een kwestie van tijd is voordat onze motoren opblazen: dat is het absoluut niet. Ik ben alleen lichtelijk neurotisch als ik dit soort zaken ontdek en wil er dan direct wat aan doen. :mrgreen:

Re: Schoonmaken gasklephuis en inlaatspruitstuk

Geplaatst: ma 27 feb 2017, 13:18
door blastaway
Ik oan me er niet druk om maken. Die 3000 km per jaar die we ermee rijden. Eer dat het gebeurd is het ding weggeroest. En mocht dat niet zo zijn is het een goede reden er een 1.0 tsi in te lepelen.

Re: Schoonmaken gasklephuis en inlaatspruitstuk

Geplaatst: ma 27 feb 2017, 15:49
door JEROEN206
Petrolhead Tom schreef:Goed is het nooit inderdaad. Het ergste dat er kan gebeuren is dat je inlaatspruitstuk de pijp aan Maarten geeft. Dit is wel iets wat pas na jaren gebruik kan optreden. Wat er dan simpelweg gebeurt is dat er ofwel een hoop zooi de motor in wordt gezogen en daardoor de motor van binnen te smerig maakt ofwel dat het mengesel dat in je inlaatspruitstuk terecht komt een keer ontploft. Het is een mengsel van olie, brandstof en zuurstof dus het kan een keer voorkomen dat het zichzelf ontsteekt en je kunststof inlaatspruitstuk opblaast. Vorenstaande komt nog wel eens voor bij 206-jes gti van meer dan 10 jaar oud dus voor nu inderdaad niets om je druk om te maken.

Maar nu ik het weet kan ik het er niet bij laten zitten dus ik ga een oil catch can monteren en kijken in hoeverre deze een verschil maakt. Ik zal jullie van mijn bevindingen op de hoogte houden.

*na bovenstaande terug te lezen lijkt het wel alsof het allemaal een kwestie van tijd is voordat onze motoren opblazen: dat is het absoluut niet. Ik ben alleen lichtelijk neurotisch als ik dit soort zaken ontdek en wil er dan direct wat aan doen. :mrgreen:

Dat klopt Tom , ik had dat ook met mijn peugeot 206.
De luchthoeveelheids sensor zat in het kunststof inlaatspruitstuk , en werd steeds smerig door olie uit carter ontluchting ,
waardoor de auto begon te stotteren .
Even zuiver maken en dan reeds hij weer als een zonnetje

Re: Schoonmaken gasklephuis en inlaatspruitstuk

Geplaatst: ma 27 feb 2017, 20:47
door Autheo
arnout84 schreef:Ik zit op 90.000, maar geen klachten tot zo ver.
Jij rijdt toch op gas? Kan het zijn dat het door de hogere verbrandigstemperatuur dan minder een probleem is, of staat dat er los van?

Re: Schoonmaken gasklephuis en inlaatspruitstuk

Geplaatst: do 02 mar 2017, 22:20
door lupocor
Kwaad kan het schoonmaken niet dus ga het ook een keer doen