radio aansluiting

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
Vw-power
Forum newbie
Berichten: 66
Lid geworden op: za 25 aug 2012, 14:58

radio aansluiting

Bericht door Vw-power » zo 07 okt 2012, 14:43

Heeft iemand al ervaring met alternatieve hifi?
We hebben voorbereiding maar nog geen radio.
Een radio met uitklapbaar display naar onderen toe kent iemand dit.?
Laatst gewijzigd door Vw-power op ma 17 dec 2012, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.

nazret
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 08 okt 2012, 13:58

Re: radio aansluiting

Bericht door nazret » di 09 okt 2012, 22:45

hai

wij hebben net een Caliber .......(weet ik niet meer van buiten) geinstaleerd in de up! (ahja er zijn veel betere radio's maar 't is maar onze tweede wagen ook hé...)
het enige dat je nodig hebt is een ISO connector (6€) en natuurlijk je radio,(mijn mening)VW heeft eigenlijk een adaptor nodig (quadlock naar ISO) !te vinden voor een !schamele 50€!!
zowat elke radio heeft tegenwoordig een afneembaar front ;)
onze koste 65€ heeft afneembaar front, SD kaart en USB ingang (radio CD natuurlijk ook) en 4X 75W uitgang ;) de voorbereiding is natuurlijk maar 2 boxen maar dat is ook te verhelpen ;)
je kan gwn met een klein beetje prutswerk de kabeltjes uit de iso adapter zoals je hier ziet "http://www.clarionworld.co.uk/car-audio ... -connector" (en zelfs in mediamarkt vind) loswrikken, zorg dat je ze niet kapot wringt! haal de kabeltjes uit de klemmetjes, voor elektrisch heb je er drie nodig voor de boxen 4 klemmetjes.
Los de draden uit de quadlock van je up! met of zonder klem maakt niet uit maar doe ze één voor een dat je de zelfde positie hebt bij de boxen!
de 4 binnenste worden voor de boxen gebruikt maar weet niet meer welke juist waar zit uit mijn hoofd. knip af of los de klemmetjes, sluit de kabeltjes in de ISO adapter klemmetjes en plaats ze in de zelfde opening (vb 2de van linkboven bij vw in 2de linksboven van nieuwe adapter)
de elektrische kant is het 'moeilijkste'! zorg dat je eerst de zekering trekt! is een 15amp zekering (blauw), vierde houder van de grote zekeringen ( je hebt ook een massa "minizekeringen") maar in de eerste aansluiting zit er geen in (bij mij) kan je er gwn met je nagel gemakkelijk uittrekken!
dit is belangrijk omdat je wanneer je de kabels lost ze snel contact laat maken, dus kortsluiting en dat word dan weer een doorgebrande zekering.......
je hebt twee geel/rode draden en een bruine. op je radio heb je twee kabels één geel en één rood bij de meeste ( vind je wel in je boekje wat welke draad juist is maar is wel vrij universeel) waar de elektriciteit op moet (één geheugen terwijl je contact af staat, één om te spelen) en een (bij mij zwarte) die als GND of mass of dergelijke moet beschreven staan... die met de bruine (dikkere) kabel moet verbonden worden ( das de massa van de wagen ) je kan geel en rood wisselen ( belangrijk als radio enkel met contact aan mag werken) maar als besparing hebben ze bij vw niet langs het contact gepasseerd(maakt het dus niet uit) en moet je dus steeds zelf je radio afzetten...... antenne moet je ook een tussenstuk voor aanschaffen, heb ik niet gedaan mp3 en kaart en CD moet maar genoeg zijn, 't is tenslotte maar onze boodschappenwagen.... wel een geinig karretje :p (take up! 60pk met niks anders als comfort pack black metallic en zonder model aanduiding, ziet er nog behoorlijk knap uit!)

veel geluk ermee ;)
nog vragen stel ze maar
grtz
niels

nazret
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 08 okt 2012, 13:58

Re: radio aansluiting

Bericht door nazret » di 09 okt 2012, 23:03

vergeten te vermelden, zekeringen onder je stuur,

Gebruikersavatar
aut5MIIsport60
Vagling liefhebber
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 11:29
Locatie: Almere-stad

Re: radio aansluiting

Bericht door aut5MIIsport60 » do 25 okt 2012, 22:30

Hoi Niels, nou ik heb vragen zat als 12volt-leek :(

heb een Seat Style sport en die is zonder radio (itt de style chic), maar heb een 3 mnd oude Pioneer deh-4400bt pogen te plaatsen.
Heb die 3 draden aangesloten en die 4 voor de slechts 2 boxen, er komt geluid uit.
Maar, de radio kan niet uit dmv de aan/uit knop ? Ook de plus- en geheugen geel/rode kabel verwisseld.
Enkel dmv het frontje los te klikken gaat de radio uit en bij weer opklikken gelijk weer aan.
Zit de fout dan in de radio zelf of het frontje of foutief aansluiten ?

Hoop dat de radio ,zonder frontje, dan ook echt uit staat en geen accustroom meer verbruikt met eerdaags lege accu tot gevolg.
Voor de antennekabel moet ik ook een dikker opzetstukje gebruiken.

groet,
willem
MII style Sport 60pk semi-aut5

Gebruikersavatar
aut5MIIsport60
Vagling liefhebber
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 11:29
Locatie: Almere-stad

Re: radio aansluiting

Bericht door aut5MIIsport60 » vr 26 okt 2012, 00:36

Heb de zoekfunctie op het forum nog eens goed gebruikt en zie dat 1 van die 2 geel/rode draden (de geschakelde) met een zwevende zekering op zekering 36 van de sigarettenaansteker kan. Morgen weer proberen.

groet,
willem

Update: kabel naar zekeringkast trekken bleek niet nodig, want het frontje van m'n Pioneer DEH-4400bt onthoudt de opgeslagen zenders :lol:
Door het frontje ietwat los te klikken of af te nemen gaat de radio uit (dus niet door aan/uit-knop of contact afzetten).
MII style Sport 60pk semi-aut5

Mii Cotxe
Forum newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: za 24 nov 2012, 15:45

Re: radio aansluiting

Bericht door Mii Cotxe » wo 28 nov 2012, 08:35

nazret schreef:hai

wij hebben net een Caliber .......(weet ik niet meer van buiten) geinstaleerd in de up! (ahja er zijn veel betere radio's maar 't is maar onze tweede wagen ook hé...)
het enige dat je nodig hebt is een ISO connector (6€) en natuurlijk je radio,(mijn mening)VW heeft eigenlijk een adaptor nodig (quadlock naar ISO) !te vinden voor een !schamele 50€!!
zowat elke radio heeft tegenwoordig een afneembaar front ;)
onze koste 65€ heeft afneembaar front, SD kaart en USB ingang (radio CD natuurlijk ook) en 4X 75W uitgang ;) de voorbereiding is natuurlijk maar 2 boxen maar dat is ook te verhelpen ;)
je kan gwn met een klein beetje prutswerk de kabeltjes uit de iso adapter zoals je hier ziet "http://www.clarionworld.co.uk/car-audio ... -connector" (en zelfs in mediamarkt vind) loswrikken, zorg dat je ze niet kapot wringt! haal de kabeltjes uit de klemmetjes, voor elektrisch heb je er drie nodig voor de boxen 4 klemmetjes.
Los de draden uit de quadlock van je up! met of zonder klem maakt niet uit maar doe ze één voor een dat je de zelfde positie hebt bij de boxen!
de 4 binnenste worden voor de boxen gebruikt maar weet niet meer welke juist waar zit uit mijn hoofd. knip af of los de klemmetjes, sluit de kabeltjes in de ISO adapter klemmetjes en plaats ze in de zelfde opening (vb 2de van linkboven bij vw in 2de linksboven van nieuwe adapter)
de elektrische kant is het 'moeilijkste'! zorg dat je eerst de zekering trekt! is een 15amp zekering (blauw), vierde houder van de grote zekeringen ( je hebt ook een massa "minizekeringen") maar in de eerste aansluiting zit er geen in (bij mij) kan je er gwn met je nagel gemakkelijk uittrekken!
dit is belangrijk omdat je wanneer je de kabels lost ze snel contact laat maken, dus kortsluiting en dat word dan weer een doorgebrande zekering.......
je hebt twee geel/rode draden en een bruine. op je radio heb je twee kabels één geel en één rood bij de meeste ( vind je wel in je boekje wat welke draad juist is maar is wel vrij universeel) waar de elektriciteit op moet (één geheugen terwijl je contact af staat, één om te spelen) en een (bij mij zwarte) die als GND of mass of dergelijke moet beschreven staan... die met de bruine (dikkere) kabel moet verbonden worden ( das de massa van de wagen ) je kan geel en rood wisselen ( belangrijk als radio enkel met contact aan mag werken) maar als besparing hebben ze bij vw niet langs het contact gepasseerd(maakt het dus niet uit) en moet je dus steeds zelf je radio afzetten...... antenne moet je ook een tussenstuk voor aanschaffen, heb ik niet gedaan mp3 en kaart en CD moet maar genoeg zijn, 't is tenslotte maar onze boodschappenwagen.... wel een geinig karretje :p (take up! 60pk met niks anders als comfort pack black metallic en zonder model aanduiding, ziet er nog behoorlijk knap uit!)

veel geluk ermee ;)
nog vragen stel ze maar
grtz
niels
Na het betere prutswerk heb ik mijn JVC radio met de standaard ISO aansluitingen (standaard? Ik heb nog nooit zoveel verschillende standaarden gezien :lol: ) aan kunnen sluiten op de quad lock (zo heet dat toch) aansluiting van mijn Mii. Ik heb de benodigde pennen uit het a en b iso block van mijn radio gedrukt, deze gedeeltelijk geisoleerd, een kabelboompje van gemaakt en in de quad lock aansluiting gedrukt (uiteraard eerst de pinning onderzocht). Een paar ty-raps houden het boeltje bij elkaar. De pinnen die ik niet nodig had heb ik gewoon in de blokken laten zitten. Indien nodig kan ik de pennen gewoon weer terugdrukken in de blokken. Niks kapot gemaakt dus. Heb ik nog 1 vraagje, de antenne aansluiting is een 1 of ander wit block met een coax connector daarin, deze gaat natuurlijk niet passen in de traditionele antenne aansluiting die al meer dan 40 jaar wordt gevoerd van mijn radio. Heeft iemand een idee welke adaptor ik hiervoor nodig heb?

Gebruikersavatar
aut5MIIsport60
Vagling liefhebber
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 11:29
Locatie: Almere-stad

Re: radio aansluiting

Bericht door aut5MIIsport60 » wo 28 nov 2012, 10:53

Ik ben niet zo'n geduldige sleutelaar/klusser.
Alles werkt en er hoefde ook geen aftakking pluskabel naar de zekeringkast, want het frontje onthoudt de zenders.
Irriteerde me ook aan die dunne antennekabel met wit blokje erop. Had een zgan Pioneer Deh-4400bluetooth voor slechts E60,- gekocht en dan komen er weer kosten van dure stekkers/adaptors bij.
Heb dat blokje kapotgeknepen en op de zwarte antennekabel een overzetstuk/adapter twv E9,- gezet.

http://www.halfords.nl/shop/multimedia/ ... res/110010

Zit prima vast en goede ontvangst.
MII style Sport 60pk semi-aut5

Mii Cotxe
Forum newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: za 24 nov 2012, 15:45

Re: radio aansluiting

Bericht door Mii Cotxe » wo 28 nov 2012, 22:43

aut5MIIsport60 schreef:Ik ben niet zo'n geduldige sleutelaar/klusser.
Alles werkt en er hoefde ook geen aftakking pluskabel naar de zekeringkast, want het frontje onthoudt de zenders.
Irriteerde me ook aan die dunne antennekabel met wit blokje erop. Had een zgan Pioneer Deh-4400bluetooth voor slechts E60,- gekocht en dan komen er weer kosten van dure stekkers/adaptors bij.
Heb dat blokje kapotgeknepen en op de zwarte antennekabel een overzetstuk/adapter twv E9,- gezet.

http://www.halfords.nl/shop/multimedia/ ... res/110010

Zit prima vast en goede ontvangst.
9 euro voor een stekkertje, dat is bijna 20% van de waarde van mijn radio! ;) Ik zou toch liever een verloopje hebben, je zult zien, wissel je ooit je radio, moet er natuurlijk weer zo'n wit blokje op a penning 16. Ik ken die miniatuur coaxconnectoren, dat wordt nog een hele toer om deze achteraf terug te moeten monteren. Maar ja als zo'n adapter een euro of 15 moet gaan kosten dan vrees ik dat het blokje er ook aangaat.

Gebruikersavatar
aut5MIIsport60
Vagling liefhebber
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 11:29
Locatie: Almere-stad

Re: radio aansluiting

Bericht door aut5MIIsport60 » wo 28 nov 2012, 23:21

Ja, dat is het em juist. Zo'n VAG-verloopstekkertje voor antenne kost zeker E25,- en is lastiger te verkrijgen.
Dat Halfords verloopje had ik nog liggen en ik wilde ook dezelfde avond alles erkend hebben.
Al eerder las ik van iemand hier, die dan maar de radio niet gebruikte (slechts boodschappenwagentje), maar enkel de cd/usb vanwege die kosten.

Voor prijzen en uitvoeringen van stekkertjes enz, kijk op de site van mediamarkt en je schrikt je lam :-(
MII style Sport 60pk semi-aut5

Mii Cotxe
Forum newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: za 24 nov 2012, 15:45

Re: radio aansluiting

Bericht door Mii Cotxe » do 29 nov 2012, 17:38

aut5MIIsport60 schreef:Ja, dat is het em juist. Zo'n VAG-verloopstekkertje voor antenne kost zeker E25,- en is lastiger te verkrijgen.
Dat Halfords verloopje had ik nog liggen en ik wilde ook dezelfde avond alles erkend hebben.
Al eerder las ik van iemand hier, die dan maar de radio niet gebruikte (slechts boodschappenwagentje), maar enkel de cd/usb vanwege die kosten.

Voor prijzen en uitvoeringen van stekkertjes enz, kijk op de site van mediamarkt en je schrikt je lam :-(
Als het niet zo'n toer zou zijn dan zou ik de dakantenne in zijn geheek vervangen door 1 met die standaard aansluiting, die heb je voor een euro of 10, de orginele kun je dan bewaren voor het geval dat..

Mii Cotxe
Forum newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: za 24 nov 2012, 15:45

Re: radio aansluiting

Bericht door Mii Cotxe » do 29 nov 2012, 20:43

http://m.procartuning.nl/necom-bl10401-antenne-adapter-m-blauw-neutral-naar-din-150-ohm.html

Volgens mij is dit de adapter die ik nodig heb, kan iemand dit bevestigen?

Mii Cotxe
Forum newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: za 24 nov 2012, 15:45

Re: radio aansluiting

Bericht door Mii Cotxe » zo 23 dec 2012, 22:09

Ik heb de adapter zoals hierboven vermeld via ebay in de uk besteld, incl verzending eem euro of 7.
Past perfect, de antenne aansluiting was zo aangesloten.

jtbos
Forum newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 11:05

Re: radio aansluiting

Bericht door jtbos » vr 26 jul 2013, 11:08

Gisteren zelf een Sony MEX-BT3900U ingebouwd.
Daarvoor even naar de dealer gereden. Aansluitkabelset en antenneadapter gehaald. Kosten nog geen 15 euro.

Klik - Klik - Klaar...

Dat is mijn advies voor iedereen die zelf een radio wil inbouwen.

Miisport1
Vagling liefhebber
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 15 mar 2013, 21:23

Re: radio aansluiting

Bericht door Miisport1 » vr 26 jul 2013, 20:52

Mischien nog beter ook via kabel van de dealer anders gaat de radio niet zachter bij het achteruit rijden of bij het spreken van de navigatie of telefoon.

Boeve2
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 20 apr 2014, 15:16

Re: radio aansluiting

Bericht door Boeve2 » zo 20 apr 2014, 15:54

Goedemiddag

Ik ben jelmer en woon in Amstelveen.
Ik ben sinds kort een trouwe up rijder, ben overgestapt van de 107 en ben er zeer tevreden mee.

Ik heb echter geen radio erin en wil mijn Pioneer erin bouwen.
Maar heb ik hier voor een adapter nodig?

Zoja hoe duur zijndeze adapters en waar kan ik deze kopen?

Alvast bedankt

Mvg
Jelmer

Gebruikersavatar
StefanK-Mii
Vagling liefhebber
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 feb 2014, 21:46
Locatie: Assen

Re: radio aansluiting

Bericht door StefanK-Mii » zo 20 apr 2014, 17:58

@boeve2 even bij een automat of een andere onderdelen handel langs, zelf ooit 1 gekocht voor een orginele audi navi, die koste rond de 35€, denk dat ze voor een pioneer iets goedkoper zijn.
Afbeelding Volvo V40 D2 R-Design MY13, Black Sapphire, Intro, Winter, Dynamic Line

Afbeelding Seat Mii Dynamic Sport MY14, Tornado Red, Drive Pack

Boeve2
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 20 apr 2014, 15:16

Re: radio aansluiting

Bericht door Boeve2 » zo 20 apr 2014, 19:57

Moet ik denken aan zo een adapter:

http://www.ebay.nl/itm/Autoradio-Adapte ... 51e&_uhb=1

Alvast bedankt,

Gr.
Jelmer

Gebruikersavatar
StefanK-Mii
Vagling liefhebber
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 feb 2014, 21:46
Locatie: Assen

Re: radio aansluiting

Bericht door StefanK-Mii » ma 21 apr 2014, 07:27

Lijkt er wel op, pioneer werkt meestal met ISO stekkers, check je auto even voor de andere zijde (dat blok)
Afbeelding Volvo V40 D2 R-Design MY13, Black Sapphire, Intro, Winter, Dynamic Line

Afbeelding Seat Mii Dynamic Sport MY14, Tornado Red, Drive Pack

Plaats reactie