Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
mirjam k
Forum newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 09 dec 2012, 12:33

Re: Vochtprobleem

Bericht door mirjam k » vr 04 jan 2013, 14:13

Inge schreef:Vandaag ook meteen naar het vochtprobleem laten kijken (moest ernaar toe voor de Move&fun en een dicht dashboardkastje wat helaas niet geplaatst kon worden) - na het wassen was een dag later mijn Pingi "mooi" (maar niet heus) roze. Dus deze ontladen en weer in de auto teruggeplaatst en vanochtend was deze weer roze. Hij had de afgelopen paar dagen buiten bij mijn ouders gestaan in de nattigheid. Vanmiddag weer ontladen en morgen maar weer terug in de auto leggen ( hij staat nu weer in de garage en kijken wat er dan gebeurd). Helaas is er bij mij niets gevonden - hebben wel naar het schot gekeken tussen motor en binnenruimte en de rest van de auto op eventuele plaatsen onderzocht. Ze blijven het in de gaten houden hebben ze me beloofd - er is bij PON navraag gedaan maar daar is nog niets bekend van waar de lekkages zouden kunnen zitten + ze hebben er officieel melding van gemaakt bij PON. Ben benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen - wil best eventjes geduld hebben maar.... over een maandje of twee is het toch wel op denk ik zo. Hoop dat ze voor die tijd wat weten bij PON en anders gaat de garage maar (nogmaals) grondig op onderzoek uit net zo lang tot ze het vinden.
Ik krijg alweer de kriebels als ik dit lees dat er bij Pon niks bekend is van waar de lekkages vandaan komen, mijn auto staat daar namelijk nu.
Om eerlijk te zijn begin ik het vertrouwen dan ook een beetje kwijt te raken of er daadwerkelijk ooit een oplossing gevonden gaat worden.
Het was de dagen voordat mijn Up ernaartoe ging echt bar en boos, letterlijk een gevaar op de weg, warme lucht en airco hielpen ook al niet meer.
Mijn dealer weet ook dat ik terug zal blijven komen tot het probleem daadwerkelijk opgelost is.
Ik hou jullie op de hoogte wat Pon ermee heeft gedaan zodra mijn Up weer terug is.

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Vochtprobleem

Bericht door Psycho_Mantis » vr 04 jan 2013, 14:32

mirjam k schreef:
Inge schreef:...
Ik krijg alweer de kriebels als ik dit lees dat er bij Pon niks bekend is van waar de lekkages vandaan komen, mijn auto staat daar namelijk nu.
Om eerlijk te zijn begin ik het vertrouwen dan ook een beetje kwijt te raken of er daadwerkelijk ooit een oplossing gevonden gaat worden.
Het was de dagen voordat mijn Up ernaartoe ging echt bar en boos, letterlijk een gevaar op de weg, warme lucht en airco hielpen ook al niet meer.
Mijn dealer weet ook dat ik terug zal blijven komen tot het probleem daadwerkelijk opgelost is.
Ik hou jullie op de hoogte wat Pon ermee heeft gedaan zodra mijn Up weer terug is.
Hebben ze bij jou up nog geprobeerd om de gaten te maken eigenlijk? Misschien heb ik het even gemist.

mirjam k
Forum newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 09 dec 2012, 12:33

Re: Vochtprobleem

Bericht door mirjam k » vr 04 jan 2013, 14:42

Bij de mijne weet ik het niet, zal alles wel te horen krijgen als hij weer terugkomt van Pon, maar om eerlijk te zijn ben ik het vertrouwen in VW kwijt.
Ik heb nu een vervangende auto, nou die is zelfs nog een haartje erger, begrijp dan ook niet dat ze dat zelf niet doorhebben en ruiken.
Bah echt vies, sorry Thur Genderen maar het is wel de waarheid!

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Vochtprobleem

Bericht door Tom Westendorp » vr 04 jan 2013, 15:30

Je leen Up! Heeft last van dezelfde kwaal?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

mirjam k
Forum newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 09 dec 2012, 12:33

Re: Vochtprobleem

Bericht door mirjam k » vr 04 jan 2013, 16:51

Het is een Mii die ik tijdelijk heb, met overduidelijk hetzelfde probleem, als je de deur opendoet komt de schimmelgeur je al tegemoet.
Zonde hoor van zo'n leuke auto, is een demo, die ze nog willen verkopen voor € 9.950, zullen ze vrees ik nooit kwijt raken.
http://www.thur.nl/686094.html?cavTab=l ... vPageType=

Prohopper
Vagling liefhebber
Berichten: 297
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 20:48

Re: Vochtprobleem

Bericht door Prohopper » vr 04 jan 2013, 17:37

...
Laatst gewijzigd door Prohopper op wo 13 mar 2013, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Vochtprobleem

Bericht door Ron UP » vr 04 jan 2013, 17:52

Prohopper schreef:Het is mij vandaag opgevallen dat als je rijdt met de airco aan en je doet vervolgens de airco uit, dat meteen alle ruiten beslaan; zo erg zelfs dat je haast niet meer naar buiten kan kijken.

Rij je vanaf het begin zonder de airco te gebruiken, dan heb je geen last van beslagen ruiten. Heeft iemand van de zomer ooit condensdruppels van de airco onder de auto zien liggen? Of stroomt dit ergens de auto in?

Zijn er meer die dit herkennen?
Mijn condenswaterafvoer is gecontroleerd, die was open. Maar wat jij beschrijft, hadde nwij ook last van. Nu lijkt het minder, maar ik rij er zelf bijna nooit in. Over het algemeen is mn vrouw wat "makkelijker" :D
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

mark#41
Forum newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: do 13 dec 2012, 19:19

Re: Vochtprobleem

Bericht door mark#41 » vr 04 jan 2013, 19:34

Ron was je bij de controle van je condens afvoer?

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Vochtprobleem

Bericht door Ron UP » vr 04 jan 2013, 19:45

Nee dat niet Mark, maar ze belazeren me niet, ken nl een verkoper daar erg goed, kom er regelmatig, was er gister nog voor nieuwe bouten, 16 stuks voor 55 euro, niet echt goedkoop...
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
oubaasje
Vagling liefhebber
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 27 apr 2012, 15:47
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Vochtprobleem

Bericht door oubaasje » vr 04 jan 2013, 20:31

Ron UP schreef:Nee dat niet Mark, maar ze belazeren me niet, ken nl een verkoper daar erg goed, kom er regelmatig, was er gister nog voor nieuwe bouten, 16 stuks voor 55 euro, niet echt goedkoop...
nieuwe bouten, 16 stuks voor 55 euro
maar ze belazeren me niet
????

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Vochtprobleem

Bericht door Ron UP » vr 04 jan 2013, 20:35

oubaasje schreef:
Ron UP schreef:Nee dat niet Mark, maar ze belazeren me niet, ken nl een verkoper daar erg goed, kom er regelmatig, was er gister nog voor nieuwe bouten, 16 stuks voor 55 euro, niet echt goedkoop...
nieuwe bouten, 16 stuks voor 55 euro
maar ze belazeren me niet
????
Is gewoon een normale prijs hoor Ad, maar blijft duur voor een paar bouten vind ik........
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

mark#41
Forum newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: do 13 dec 2012, 19:19

Re: Vochtprobleem

Bericht door mark#41 » vr 04 jan 2013, 20:40

Ben benieuwd hoe ze de condens afvoer controleren, gewoon water in de lucht toevoer gooien en kijken waar het er weer uit komt en we weten waar de airco in de zomer zou moeten druppen, zo niet dan stroomt het wel ergens naar binnen in het interrieur.....

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vochtprobleem

Bericht door henri » vr 04 jan 2013, 20:53

Condensafvoer van de airco is eenvoudig te controleren. Auto op een droge plek zetten, stationair laten lopen met airco aan. Als er na verloop van tijd druppels of een plasje water onder de auto liggen ter plaatse van de daarvoor bedoelde opening, dan is er is die in orde. Is er na een bepaalde tijd, bijvoorbeeld een kwartier, nog geen druppel water onder je auto te bespeuren, dan kun je ervanuit gaan dat er wat mis is met de condensafvoer.

Dit zal ook de werkwijze zijn bij de dealer.

mark#41
Forum newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: do 13 dec 2012, 19:19

Re: Vochtprobleem

Bericht door mark#41 » vr 04 jan 2013, 21:36

Hoe het werkt en zou moeten werken weet ik , maar neem van mij aan dat ze niet een kwartier wachten, gewoon water en kijken of het weer op de juiste plaats tevoorschijn komt.
Maar ben het met Tom eens dat alles tot nu toe een lapmiddel is of wel het bekende kluitje in het riet strategie.
Idioot eigenlijk dat een heel groot merk en dito importeur niet of laks reageren terwijl menig auto door vocht in waarde keldert.

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Vochtprobleem

Bericht door Psycho_Mantis » za 05 jan 2013, 16:16

Ik had geen problemen meer met vocht tot vandaag helaas
De airco had ik weken lang niet gebruikt, vandaag echter omdat ik met meerdere mensen in de auto zat heb ik hem weer aan gezet. Er was slechts een heel klein beetje condens.
Toen ik de airco vervolgens 5 minuten later weer uit zetten werd gewoon het vocht wat dat ding net uit de lucht had getrokken gewoon weer in het interieur geblazen. Vervolgens zag ik helemaal niets meer. Het was zelfs veel erger dan het was.
Airco dus weer aan.
De rit erna kon ik dus ook totaal niet meer zonder airco rijden omdat ik niets zag.

Ik heb dus echt het idee dat de airco de oorzaak is...
Kan het trouwens ook niet zo zijn dat het vocht wat in de airco hangt dat dit terug condenseert in de auto op het moment dat je hem ergens parkeer? Wat dus het vocht op de voorruit verklaard?

Gebruikersavatar
brinkiboy
Forum newbie
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 26 dec 2012, 23:11
Locatie: Dronten

Re: Vochtprobleem

Bericht door brinkiboy » za 05 jan 2013, 16:39

Psycho, balen man. Ik log ook wel eens aan op het vw up owners forum in het VK. Daar wordt ook druk gepraat over de oorzaak van beslagen ramen.

Een lid legt uit (mijn interpretatie) dat na het gebruik van de airco er water achter blijft in een reservoir. Als de auto vervolgens stilstaat, verdampt dit water door de restwarmte van de motor en komt langs de voorruit weer naar binnen!!! :idea: Vandaar beslagen ramen.

Ik hoop dat je hier iets mee kan.
The car mists up because the A/C compressor stops when the engine stops and there will still be condensation on the evaporator coil. This then evaporates as the evaporator heats up and the resultant moisture (humidity) gets blown all over the windscreen through the vent!!

Once the compressor starts again and the evaporator cools back down, it will stop evaporating and condense on the coil again...

The water that condenses on the evaporator coil is collected in a tray and drips down a pipe onto the road. That's why you see water dripping from under the car when the AC is on!
High up, 1.0 60pk BM, Black pearl, panoramadak, maps and more, executive pakket, drive pakket, bekleding beige-grijs-bruin

Prohopper
Vagling liefhebber
Berichten: 297
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 20:48

Re: Vochtprobleem

Bericht door Prohopper » za 05 jan 2013, 17:07

...
Laatst gewijzigd door Prohopper op wo 13 mar 2013, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Vochtprobleem

Bericht door Psycho_Mantis » za 05 jan 2013, 17:11

Prohopper schreef:Dus mogen we er vanuit gaan dat het met de airco te maken heeft?
Zijn er ook vochtproblemen bekend bij up!'s die niet uitgevoerd zijn met airco?
Ik ken niemand met een up zonder airco :lol:

Prohopper
Vagling liefhebber
Berichten: 297
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 20:48

Re: Vochtprobleem

Bericht door Prohopper » za 05 jan 2013, 17:22

...
Laatst gewijzigd door Prohopper op wo 13 mar 2013, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Vochtprobleem

Bericht door Psycho_Mantis » za 05 jan 2013, 17:26

Dat is ook zo, de take en move up hebben geen airco standaard. Van de high up heb ik geen idee.
Maar die optie neemt iedereen erbij volgens mij.

Maar ik denk toch dat het de airco is, als ik dat knopje 2 weken niet aanraak zijn ineens de klachten weg.

Plaats reactie