Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
smittie-4
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: za 18 okt 2014, 20:55

Re: Vochtprobleem

Bericht door smittie-4 » ma 20 okt 2014, 14:24

MauriceR. schreef: Ik heb niet gekeken wat er gebeurt als het water wel goed weg kan: het stoomt omlaag naar een ander niveau waarvan ik niet kan zien hoe de afwatering daar gaat. Anders gezegd: als dat ook zo'n beperkte afvoermogelijkheid is... is het vragen om problemen. Check dat ook maar eens.Maurice
EDIT: mijn auto is gebouwd in het voorjaar van 2013, een voorraadauto die ik midden augustus 2013 heb gekocht.
Het water loopt dan links en rechts in de hoeken door een naar verhouding grote afvoer naar beneden.
Het komt dan uit tussen de wielbak en de naad van de voordeur.
Je kunt er ruim twee vingers in proppen.
Aan de bestuurders kant loopt er ook nog een kabel mee door naar beneden.
ik kan echter niet vinden waar deze naar toe gaat.
Maar ik had ook hier de tuinslang op gezet, zonder dat het ging lekken.

Wat ik me nu wel bedenk is, dat toen ik de "paravaan' van voren los maakte en iets op tilde, je zo het huis van de blower in kon kijken.
Je zag de ventilator zo zitten.
Als mensen dan de afvoer aan de rechter kant (bijrijders kant) verstopt hebben, zou volgens mij, het water zo de blower in kunnen stromen.
En dan blaas je zuiver water de ruimte binnen. lees condens

pw1979
Forum newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 25 dec 2013, 11:49

Re: Vochtprobleem

Bericht door pw1979 » di 25 nov 2014, 08:59

De eerste flink vochtige nacht gehad voor onze Up!. En ook nog eens net -1 geweest. Auto zeiknat van binnen. Alles, van boven tot onder. Zelfs de binnenkant van het raam moeten krabben. Zucht

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Vochtprobleem

Bericht door JoVe » di 25 nov 2014, 09:39

pw1979 schreef:De eerste flink vochtige nacht gehad voor onze Up!. En ook nog eens net -1 geweest. Auto zeiknat van binnen. Alles, van boven tot onder. Zelfs de binnenkant van het raam moeten krabben. Zucht

Oplossing dan om een vochtvreter in de auto te plaatsen.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
HeHo
Vagling liefhebber
Berichten: 232
Lid geworden op: di 09 jul 2013, 14:19

Re: Vochtprobleem

Bericht door HeHo » di 25 nov 2014, 10:21

Gistermiddag en vanochtend hingen de druppels weer aan mijn voorruit. Erg vervelend!
Ik heb het idee dat het bij mijn Up! aan de voorkant zit (paravan of aircokanalen).
In de kofferbak kan ik geen nattigheid bespeuren en ook mijn vloer is gewoon droog.

Gebeld met de VW dealer en dinsdag gaat mijn Up! onderzocht worden. Hopelijk vinden ze het probleem.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Vochtprobleem

Bericht door Tom Westendorp » di 25 nov 2014, 11:16

Hou ons op de hoogte Henkjan!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Johannus
Forum newbie
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 13:14

Re: Vochtprobleem

Bericht door Johannus » di 25 nov 2014, 11:43

JoVe schreef: Oplossing dan om een vochtvreter in de auto te plaatsen.

Advies: Niet doe-hoen!

Naja: kan wel, maar het bestrijd de gevolgen, niet de oorzaak.
En: Als een vochtvreter omvalt in de auto ( want je vergeet m geheid een keer vóór het wegrijden uit de auto te halen ) , dan wil je niet weten wat voor zoute bende je in de auto krijgt!

Beter om met de auto langs de dealer te gaan, vochtprobleem aan te kaarten; en controle te eisen. Zelf op onderzoek uit? Stop overal waar je water indringen verdacht vind proppen met keukenpapier, en leef je uit met de tuinslang.

daar waar je nat keukenpapier vind, dáár is 't mis. Zoeken zonder keukenpapier is géén gemakkelijke opgaven, omdat 't water gewoon met de zwaartekracht zich verzameld op de vloer.
Eco-up! kilometervretertje

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Vochtprobleem

Bericht door JoVe » di 25 nov 2014, 16:47

Johannus schreef:
JoVe schreef: Oplossing dan om een vochtvreter in de auto te plaatsen.

Advies: Niet doe-hoen!

Naja: kan wel, maar het bestrijd de gevolgen, niet de oorzaak.
En: Als een vochtvreter omvalt in de auto ( want je vergeet m geheid een keer vóór het wegrijden uit de auto te halen ) , dan wil je niet weten wat voor zoute bende je in de auto krijgt!

Beter om met de auto langs de dealer te gaan, vochtprobleem aan te kaarten; en controle te eisen. Zelf op onderzoek uit? Stop overal waar je water indringen verdacht vind proppen met keukenpapier, en leef je uit met de tuinslang.

daar waar je nat keukenpapier vind, dáár is 't mis. Zoeken zonder keukenpapier is géén gemakkelijke opgaven, omdat 't water gewoon met de zwaartekracht zich verzameld op de vloer.
Je kunt hem in een afwasteiltje zetten achter de voorstoel.
Vanmiddag de auto gewassen met hoge druk in wasbox bij dealer. Geen enkel drupje binnen en ook niet beslagen.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Vochtprobleem

Bericht door MauriceR. » di 25 nov 2014, 22:03

Ik weet dat het symptoombestrijding is, maar dat is een vochtvreter ook... een achteraf in te bouwen voorverwarmer van Calix. Heel Zweden rijdt er mee rond (zit ook in mijn ouwe Saab 96! Soort dompelaar die in het blok zit. Maar dat is de -nog steeds werkende- 1970-versie. Natuurlijk zijn er nu betere versies).

Of het merk waar de Finnen bij zweren.... http://www.defa.com/en/automotive/warmu ... e_heaters/ kon zo gauw geen NLse dealerT vinden. Overigens zorgt het gebruik van deze apparaten wel voor nog minder brandstofverbruik en voor korte ritten is het heel erg goed: de motor is sneller op temperatuur. Is voor de gemiddelde Up!rijder wel een belangrijk argument, lijkt me.

De leaseauto's die we de laatste 10 jaar bij de deur hebben gehad, hadden en hebben ook een standkachel: Saab(s) en nu BMW gebruiken een Eberspacher, maar die werkt op benzine / diesel uit de tank. Eerder genoemde merken werken op 220 volt.

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

EdUp!
Vagling liefhebber
Berichten: 229
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 19:18

Re: Vochtprobleem

Bericht door EdUp! » di 25 nov 2014, 23:25

Webasto heeft een standkachel voor de up.

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Vochtprobleem

Bericht door MauriceR. » wo 26 nov 2014, 08:36

EdUp! schreef:Webasto heeft een standkachel voor de up.
Nog een merk! Maar net als Eberspacher moet je daarvoor werken met brandstof uit de tank. De twee merken die in Scandinavie worden gebruikt werken op elektra; de keuze waar je auto staat (op straat of op een oprit met elektra in de buurt) kan een doorslaggevend verschil maken. Ik zal vandaag eens bellen wat zo'n ding kost.

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
Johannus
Forum newbie
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 13:14

Re: Vochtprobleem

Bericht door Johannus » wo 26 nov 2014, 12:08

MauriceR. schreef:Ik weet dat het symptoombestrijding is, maar dat is een vochtvreter ook... een achteraf in te bouwen voorverwarmer van Calix. Heel Zweden rijdt er mee rond (zit ook in mijn ouwe Saab 96! Soort dompelaar die in het blok zit. Maar dat is de -nog steeds werkende- 1970-versie. Natuurlijk zijn er nu betere versies).

Of het merk waar de Finnen bij zweren.... http://www.defa.com/en/automotive/warmu ... e_heaters/ kon zo gauw geen NLse dealerT vinden.
M.

Defa Warmup heet 't en is leverbaar door Waeco ( ook van de koelboxen en weet ik wat allemaal nog meer aan accesoires)

http://nl.waeco.com/4194_1284.php

Héél veel dealers in de caravan en campeerhoek, maar voor auto's bestaat t zeker ook ( Heb ook al eens zo'n warmup plug in een auto van mij gehad: werkt erg prettig )
Eco-up! kilometervretertje

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Vochtprobleem

Bericht door JoVe » ma 01 dec 2014, 15:45

Up! heeft vanaf donderdag tm maandag buiten gestaan met vochtig weer en was van binnen geheel droog en geen beslagen ramen met wegrijden. Temperatuur rond de 3 graden en vochtig,
Hij staat nu weer lekker droog en warmer binnen in de parkeergarage.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
GunSpeed
Forum eindbaas
Berichten: 1182
Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Vochtprobleem

Bericht door GunSpeed » wo 03 dec 2014, 10:03

Of een selfmade vochtvreter ;)

Een jaar geleden heeft mijn dealer ook aan mijn Upje moeten sleutelen naar aanleiding van een aanhoudend vochtprobleem en heb er sindsdien nooit meer last van gehad. :clap:
up! Black BMT 75pk 3d

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Vochtprobleem

Bericht door Tom Westendorp » wo 03 dec 2014, 10:09

GunSpeed schreef:Of een selfmade vochtvreter ;)

Een jaar geleden heeft mijn dealer ook aan mijn Upje moeten sleutelen naar aanleiding van een aanhoudend vochtprobleem en heb er sindsdien nooit meer last van gehad. :clap:
Ik weet ook zeker dat het iets is dat je op kunt lossen. Je moet alleen of A) een dealer hebben die actief mee wil zoeken en het probleem wil oplossen. B) zelf onderzoek doen en vast een aantal zaken uitsluiten.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Keesf
Forum newbie
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 15:18

Re: Vochtprobleem

Bericht door Keesf » vr 12 dec 2014, 09:17

Een deel van de condens kan veroorzaakt worden. Door de antenne voet aansluiting.
Deze zit niet geheel stevig, tenminste bij die van mij.
Als je voorzichtig de antenne beweegt zie je er water onder uit komen. Demonteren en afkitten lijkt me de oplossing.

Je kan er bij door via het achterklep rubber voorzichtig de hemel naar beneden te duwen. Dan kan je, of m beter vastzetten of kit aanbrengen

UP!Black
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 12:34

Re: Vochtprobleem

Bericht door UP!Black » wo 24 dec 2014, 12:21

Ik ben gisteren eens langs de VW dealer in Den Haag gereden om te vragen of er al meer bekend is over het vochtprobleem.
De beste heer achter de servicebalie vertelde (wederom) dat 'de Up! super goed geïsoleerd is en dat het daarom vochtig is'.
Twee jaar geleden heeft 'ie dat ook al gezegd. Wat een l*lverhaal! Mijn broek zakt daar echt van af.

Maar nu:
Ik heb gemerkt dat de auto vooral beslaat als het binnen warm is en buiten de temperatuur daalt.
Wat ik tegenwoordig doe is de temperatuurknop van de verwarming helemaal terugdraaien en even laten doorblazen voordat ik uitstap. Daarnaast laat ik de deur iets langer open staan. Op die manier ontsnapt de warme lucht en wordt het temperatuurverschil kleiner. Tot nu toe werkt dat goed. Ik ben benieuwd...

UP!Black
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 12:34

Re: Vochtprobleem

Bericht door UP!Black » wo 24 dec 2014, 12:24

angel66 schreef:Heeft iemand hier ervaring met een VW dealer in of in de omgeving van Den Haag?
Ja, Wittebrug op Kerketuinen. Verkoopafdeling prima, maar de serviceafdeling vind ik zelf echt beroerd.
Stuur me even een PM als je meer wilt weten.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Vochtprobleem

Bericht door JoVe » wo 24 dec 2014, 14:37

UP!Black schreef:Ik ben gisteren eens langs de VW dealer in Den Haag gereden om te vragen of er al meer bekend is over het vochtprobleem.
De beste heer achter de servicebalie vertelde (wederom) dat 'de Up! super goed geïsoleerd is en dat het daarom vochtig is'.
Twee jaar geleden heeft 'ie dat ook al gezegd. Wat een l*lverhaal! Mijn broek zakt daar echt van af.

Maar nu:
Ik heb gemerkt dat de auto vooral beslaat als het binnen warm is en buiten de temperatuur daalt.
Wat ik tegenwoordig doe is de temperatuurknop van de verwarming helemaal terugdraaien en even laten doorblazen voordat ik uitstap. Daarnaast laat ik de deur iets langer open staan. Op die manier ontsnapt de warme lucht en wordt het temperatuurverschil kleiner. Tot nu toe werkt dat goed. Ik ben benieuwd...

Vreemd, ik heb dit met mijn vorige VW's en SEAT's niet eerder meegemaakt. Nu met deze UP! tot op heden geen problemen met vocht o.i.d.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Vochtprobleem

Bericht door N!jntje » wo 24 dec 2014, 15:33

Ik blijf me over dit probleem verbazen.... mss is dit een idee?

Iemand dit product al eens gezien?

https://www.carclean.nl/product/Gyeon/Q ... KIT_102681

Let op! Gyeon kan niet iedereen even makkelijk aanbrengen! Hier is enige professionaliteit voor nodig om aan te brengen.

ik heb nu 1 setje thuis liggen en het is de bedoeling deze voor het einde van het jaar nog aan te brengen.
Ik heb geen vochtprobleem maar wel savonds altijd beslagen ruiten.

Gebruikersavatar
P@trick & Mii(rella)
Vagling liefhebber
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 14:57
Locatie: Eindhoven

Re: Vochtprobleem

Bericht door P@trick & Mii(rella) » ma 19 jan 2015, 09:26

met deze self made vochtvreter zijn we er toch niet????

het is een structureel probleem, en de oplossing moet toch bij VW liggen. ik heb inmiddels een emmer met kattenbak korrels er in staan om proberen het vocht van de ramen te krijgen. maar dit is toch niet de oplossing. en dan rijden we ook nog eens altijd met de airco aan en aangezien hij niet op water loopt maar op benzine kost dit natuurlijk ook aardig wat meer.

is er niet niemand hier op het forum die een beetje juridisch onderlegd is welke iets tegen PON kan beginnen?

mijn dealer wijkt het aan de kleine ritjes welke er met de Mii gemaakt worden, nou mijn BMW doet nog kleinere ritjes en die heeft er absoluut geen last van.

om gek van te worden :evil: :evil:
Seat Mii, Candy white, drive pakket, Seat portable system, donkere ramen, verwarmde stoelen,17inch,K&N filtertje.
BMW 520i High executive M performance F11 2012, opties, uhm ja, alles.....

Plaats reactie