Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Vochtprobleem

Bericht door Psycho_Mantis » ma 17 dec 2012, 20:33

Ik ben echt zwaar teleurgesteld met dit probleem in de up...
Me oude VW Vento had dit niet...
Ik verwacht van een nieuwe auto dat hij geen problemen geeft, vooral niet problemen zoals dit.

Morgen ga ik me dealer bellen, ik had vandaag helaas even geen tijd.
Ze gaan de oorzaak maar gewoon lekker uitzoeken, Pon laat ik zelf er nog even buiten.

Misschien dat we binnenkort toch eens onze krachten moeten bundelen en het probleem eens aan de grote klok hangen.

EdUp!
Vagling liefhebber
Berichten: 229
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 19:18

Re: Vochtprobleem

Bericht door EdUp! » ma 17 dec 2012, 20:56

Er zijn ook Europese regels voor de eisen aan het ontdooien en ontwasemen van voorruiten. In verordening (EU) nr. 672/2010 zijn de eisen vastgesteld. Misschien kan het gebruikt worden richting PON. De type goedkeuring voor Europa hangt er is mee samen.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Vochtprobleem

Bericht door Tom Westendorp » ma 17 dec 2012, 23:19

Ik moet zeggen, kijkend naar de cijfers van dit topic en het facebook bericht, dat er behoorlijk veel interesse voor is.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Prohopper
Vagling liefhebber
Berichten: 297
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 20:48

Re: Vochtprobleem

Bericht door Prohopper » ma 17 dec 2012, 23:53

...
Laatst gewijzigd door Prohopper op wo 13 mar 2013, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

UP!!
Forum newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: do 06 dec 2012, 22:57

Re: Vochtprobleem

Bericht door UP!! » ma 17 dec 2012, 23:55


Gebruikersavatar
Piedro
Vagling liefhebber
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 01 feb 2012, 23:15

Re: Vochtprobleem

Bericht door Piedro » di 18 dec 2012, 00:53

Ik heb het (nog) niet zo erg, maar het interieur van mijn Citigo is ook redelijk vochtig. En nee, ik zit er nooit met een natte jas of schoenen in. Afgelopen week inderdaad ook een (dun) laagje ijs aan de binnenkant van de voorruit gehad. Verder dus geregeld beslagen ramen (inclusief de genoemde zuignap-afdrukken als bij-verschijnsel) en zelfs de binnenspiegel en het instrumentarium willen zo nu en dan beslaan... Even de ventilatie aan en het is vrij vlot weer weg en ik ben wel wat gewend van m'n vorige auto, maar dat was er eentje van 15 jaar oud en daar valt zoiets eerder te verwachten. Wanneer het droog en zonnig weer is maar eens alle ramen openzetten, zal wellicht een beetje helpen. Ik houd dit draadje met bovengemiddelde belangstelling in de gaten.
Škoda Citigo Tour | 1.0 Greentech 60 pk | Brilliant Silver | 3-deurs | Travelpakket | LM velgen 'Apus' | Sunset
-------------

Afbeelding

Prohopper
Vagling liefhebber
Berichten: 297
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 20:48

Re: Vochtprobleem

Bericht door Prohopper » di 18 dec 2012, 07:39

...
Laatst gewijzigd door Prohopper op wo 13 mar 2013, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Vochtprobleem

Bericht door Ron UP » di 18 dec 2012, 07:49

Prohopper schreef:Het regent weer > weer een lekkere vochtige dag voor ons up!-rijders.

Op advies van de hier eerder geplaatse brief zal ik alvorens naar m'n werk te gaan de ruiten maar eens schoon gaan maken en ontvetten, want anders is er zonder het gebruik van de airco niet meer mee te rijden. Goede tip van de dealer (importeur). Ik ben er zeer content mee; hoe hadden we ooit zonder gekund... :evil:
jep, en zet je dan ook je recirculatieschuifje wel naar links :D
Ik breng mn (dr)uppie zo weg...
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Vochtprobleem

Bericht door Tom Westendorp » di 18 dec 2012, 08:55

Zijn er ook eigenaren die het idee hebben dat zij de problematiek in mindere mate ondervinden dan anderen?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Vochtprobleem

Bericht door up! » di 18 dec 2012, 09:40

Petrolhead Tom schreef:Zijn er ook eigenaren die het idee hebben dat zij de problematiek in mindere mate ondervinden dan anderen?
Ja hoor, ik heb er nauwelijks last van... Auto staat overdag binnen, 's-nachts buiten.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Vochtprobleem

Bericht door Psycho_Mantis » di 18 dec 2012, 09:47

Donderdag gaat me up naar de dealer, ben benieuwd...

inMnUppie
Forum newbie
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 20 jul 2012, 18:59

Re: Vochtprobleem

Bericht door inMnUppie » di 18 dec 2012, 10:08

Petrolhead Tom schreef:Zijn er ook eigenaren die het idee hebben dat zij de problematiek in mindere mate ondervinden dan anderen?
Ik heb het idee dat het bij mij minder is, maar ik heb er van begin af aan al een vochtvreter ingehangen. Met dit weer was mijn Golf IV ook beslagen, en ik had geen airco. IJs aan de binnenkant had ik ook, en de positie op de rubber van 'n paar postings terug, daar kwam bij mij na een stortbui ook druppeltjes water binnen. Al eerder ergens gepost, ik haalde een koffiemok per week uit mijn Golf bij zo'n nat weer (bizon vreter met zouttabletten). Ik rijdt ongeveer 2 ritten per week (heb geen woonwerkverkeer), dus accumuleren van vocht gaat bij mij optimaal, hij staat altijd buiten op straat, geen beschutting whatsoever.

Nu volg ik dit lijntje met aandacht. Ik heb de vochtvreter eruit gehaald. Gezien de weersvoorspelling van de komende dagen kan ik eens gaan testen op het bij mij ook zo erg is... Met vochtvreter heb ik nooit de airco nodig gehad. Na 2 3 honderd meter rijden met blower volle kracht was de voorruit schoon. Dit was met vreter dus.

Ik denk dat het probleem bij de voordeuren ligt. Laatst met een droge buitenkant, het was wel vochtig weer, moest ik het raam omlaag doen. Toen ik 'm weer dicht deed trok ie vochtstrepen mee naar boven. Dat vocht moet ook in de deur gezeten hebben, kan niet allemaal van op de rubber zijn gekomen.

Ik heb ook gemerkt dat de rubbers gemakkelijk vastvriezen. Ik heb ze nu ingespoten met D2 anti-deur-vast-vries-spul. Misschien komt dat de afdichting ten goede. Ik houd het in ieder geval in de gaten, en houdt jullie op de hoogte als ik iets vind.

P.S. ik bedenk me nog iets m.b.t. afstelling van de deuren. Mijn deuren vallen niet dicht zoals bij een Passat. Ze klinken wel mooi bij het dichtgaan, maar ik moet de deur wel een beetje vaart geven (alleen als de laatste deur dichtgaat natuurlijk). Dit betekent in mijn beleving dat de deur goed tegen de rubber gedrukt wordt = zou goed moeten afdichten :?:
2 deurs High Up, 75pk BMT, Light Silver met TitaanZwart interieur, Executive & Drive pakket

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Vochtprobleem

Bericht door Inge » di 18 dec 2012, 12:29

Vandaag naar school gereden zonder aangeslagen ramen. Ziet er naar uit dat bij het probleem weg is en dat de Pingi + droogstoken daartoe hebben geholpen.

Ik heb de Pingi nog wel gewoon in de auto liggen (achterklep)- heb hier nog geen verkleuringen op geconstateerd.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
šváb
Vagling liefhebber
Berichten: 227
Lid geworden op: ma 16 apr 2012, 21:37

Re: Vochtprobleem

Bericht door šváb » di 18 dec 2012, 18:46

Petrolhead Tom schreef:Zijn er ook eigenaren die het idee hebben dat zij de problematiek in mindere mate ondervinden dan anderen?
Ja zeker. Ik had er tot een week of 2 geleden ook last van. Totdat ik er een gewoonte van heb gemaakt om de "windsnelheid" vast te laten staan op stand 2. Sindsdien GEEN enkele klacht meer, ook geen beslagen ruiten als ik met een natte jas in stap (voor ritten langer dan 10min doe ik mijn jas meestal uit).

Ik moet wel zeggen dat wanneer ik thuis ben mijn Up vaak onder de carport staat. Komend weekend krijgen we weer vorst hier in het noorden, ben benieuwd of er dan ook verschil is.
VW Up! | 60PK BMT | High Up! | Deep black pearl | Executive | Drive | Dynamic | Leder | Panoramadak | Aparte set winterbanden

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Vochtprobleem

Bericht door Ron UP » di 18 dec 2012, 18:55

Vandaag is de Up bekeken, er zijn toch extra waterafvoeren aangebracht volgens de werkplaatsactieformulieren, achter bij de wielkuipen, bij de dorpels voor en de sluitstoppen in de langsdragers zijn verwijderd, bron elsawin.
De a bekledingsstylen zijn eraf geweest en een poos onder de waterstraal gestaan, echter niks gevonden. Wel de hemelbekleding bekeken, bleef droog, hemel is er niet uitgeweest maar is een nieuwe voor besteld, top gewoon! Staat in backorder dus als hij er is, gaat men opnieuw testen voordat de nieuwe hemel gemonteerd gaat worden.
Airco afvoer was ook in orde. Ook de uitleg van Pon gehad, hoe de airco te bedienen, maar die hoefde ik niet

Al met al een hele goede service van Martin Schilder, het word vervolgd dus!
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Vochtprobleem

Bericht door Psycho_Mantis » di 18 dec 2012, 19:00

Ron UP schreef:Vandaag is de Up bekeken, er zijn toch extra waterafvoeren aangebracht volgens de werkplaatsactieformulieren, achter bij de wielkuipen, bij de dorpels voor en de sluitstoppen in de langsdragers zijn verwijderd, bron elsawin.
De a bekledingsstylen zijn eraf geweest en een poos onder de waterstraal gestaan, echter niks gevonden. Wel de hemelbekleding bekeken, bleef droog, hemel is er niet uitgeweest maar is een nieuwe voor besteld, top gewoon! Staat in backorder dus als hij er is, gaat men opnieuw testen voordat de nieuwe hemel gemonteerd gaat worden.
Airco afvoer was ook in orde. Ook de uitleg van Pon gehad, hoe de airco te bedienen, maar die hoefde ik niet

Al met al een hele goede service van Martin Schilder, het word vervolgd dus!
Toch vreemd dat er niet gevonden is, vooral bij jou up zou ik toch zeggen dat er echt iets mis is gezien de zichtbare schade.
Misschien dat ze het kunnen vinden zodra de hemel eruit is.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Vochtprobleem

Bericht door Tom Westendorp » di 18 dec 2012, 19:02

Misschien is er een naad op het dak verkeerd gelast? Lijkt me erg aannemelijk gezien het feit dat de rest droog is.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
TV_UP!
Forum eindbaas
Berichten: 1247
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 20:12
Locatie: Fijnaart

Re: Vochtprobleem

Bericht door TV_UP! » di 18 dec 2012, 20:05

Petrolhead Tom schreef:Zijn er ook eigenaren die het idee hebben dat zij de problematiek in mindere mate ondervinden dan anderen?
ik heb tot nu toe geen problemen met vocht er staat nu bijna 2100km op.
High_UP! 60pk BM 3d in darksilver
Opties: drive, dynamic en executivepakket. maps&more, reservewiel, winterbanden, zonder type aanduiding en DS dashboard.
Extra`s: W8, vagcom, instapstrips,

Besteld: 04-08-2012 Geleverd: 01-12-2012
18,3 KM/L

Gebruikersavatar
Savaan76
Forum newbie
Berichten: 78
Lid geworden op: do 11 okt 2012, 19:58

Re: Vochtprobleem

Bericht door Savaan76 » di 18 dec 2012, 20:41

Ik heb mijn Mii nu 3 weken en de eerste week had ik ook veel last van beslaan. Het was ook de tijd dat het begon te vriezen. Ik heb toen ook een Pingi achterin gelegd en nu heb ik op het moment bijna geen last meer van. Het viel me ook op dat als ik de motor starte en ondertussen ging krabben hij de voorruit nauwelijks ontwasemde maar als ik een paar 100 meter gereden had het ineens een stuk beter ging en hij zo schoon was. Ik heb zitten denken dat er misschien een systeem in zit wat de motor snel opwarmt met een korter koel circuit en pas de verwarming van de lucht op de voorruit later inschakelt?

Geen idee of het bij mij beter is geworden na gebruik van de Pingi (nog geen verkleuring), de omstandigheden gewoon beter zijn of de auto zelf gewoon droog gestaakt is ondertussen maar misschien biedt het enige hoop voor de mensen met een bijna nieuwe Up/Citigo/Mii en vochtproblemen.

Airco gebruik ik overigens nooit en vind het ook belachelijk als je deze voortdurend zou moeten gebruiken voor ontwasemen.

Groet Sander

mark#41
Forum newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: do 13 dec 2012, 19:19

Re: Vochtprobleem

Bericht door mark#41 » di 18 dec 2012, 20:51

Ron Up ik lees dat er getest is met een water straal, nou kijk ik vaak naar buiten en rij 100.000km per jaar maar nooit zie ik dat het water uit de lucht spuit.
De enige goeie manier om te testen is een sproeiende water mist te krijgen zoals een regenbui, eerder refereerde ik aan de citroen AX die dezelfde problemen kende ook daar kon je met een straal geen lekkage vinden en bij sproeien wel. Het duurt echter langere tijd sproeien om de lekkage te vinden.
Ik moet zeggen dat mijn UP [ NOG] geen tekenen van lekkage vertoont en nog nooit binnen heeft gestaan. Ik schrik wel van het extra gaten maken en van het verwijderen van doppen ed.
Ik heb inmiddels mijn dealer gewezen op het forum en ook de link van het youtube filmpje gestuurd.
Wat me opvalt is dat de Up met weinig afdichtmiddel [ kit] inelkaar is gezet en dat er minimaal coating is gebruikt op de bodemplaat en de wielkasten.

Ik denk dat Martin Schilder als eerste dit probleem serieus neemt en ook daadwerkelijk tijd steekt in het zoeken naar een oplossing, hulde.

Plaats reactie