Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
Paul3009
Forum newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 11 aug 2014, 14:12

Re: Vochtprobleem

Bericht door Paul3009 » ma 11 aug 2014, 14:21

Hallo ik ben nieuw hier wil ff wat kwijt over de Up welke nu 2 jr. oud is .

Terug van vakantie heeft de up 3weken stil gestaan en bleek de accu zo dood als een pier te zijn, wat meteen opviel was dat de auto helemaal beslagen was, en na open doen stond er 15 cm water in de auto !!!

Wie heeft de zelfde ervaring en wat is er aan te doen? De auto staat nu bij de dealer en ik ben benieuwd waar hij mee terug komt

Hoor graag jullie reactie

Gr. Paul

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Vochtprobleem

Bericht door Touchwood » ma 11 aug 2014, 14:32

15 centimeter? Dat kan je met recht een vocht probleem noemen.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

pkfreak
Vagling liefhebber
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 23 jun 2014, 18:45

Re: Vochtprobleem

Bericht door pkfreak » ma 11 aug 2014, 16:02

Paul3009 schreef:Hallo ik ben nieuw hier wil ff wat kwijt over de Up welke nu 2 jr. oud is .

Terug van vakantie heeft de up 3weken stil gestaan en bleek de accu zo dood als een pier te zijn, wat meteen opviel was dat de auto helemaal beslagen was, en na open doen stond er 15 cm water in de auto !!!

Wie heeft de zelfde ervaring en wat is er aan te doen? De auto staat nu bij de dealer en ik ben benieuwd waar hij mee terug komt

Hoor graag jullie reactie

Gr. Paul
15 cm water en de accu dood, dan heb je waarschijnlijk door het vochtprobleem ergens sluiting.
Gr. Michel

angel66
Forum newbie
Berichten: 95
Lid geworden op: za 31 mei 2014, 12:29

Re: Vochtprobleem

Bericht door angel66 » wo 13 aug 2014, 10:47

Ik moet haast cont met de airco aan rijden, mijn voorruit blijft beslaan. Steeds in die kou zitten wordt ik gek van.

Altos
Vagling liefhebber
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 14 apr 2014, 15:00

Re: Vochtprobleem

Bericht door Altos » wo 13 aug 2014, 11:04

is dit misschien iets als tussenoplossing?
http://www.carclean.nl/product/Gyeon/Q% ... KIT_102681
Lost waarschijnlijk het echte probleem niet op, maar voor tijdelijk misschien een hulp.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Vochtprobleem

Bericht door JoVe » wo 13 aug 2014, 12:16

angel66 schreef:Ik moet haast cont met de airco aan rijden, mijn voorruit blijft beslaan. Steeds in die kou zitten wordt ik gek van.
staat het schuifje voor de luchtinlaat wel open en niet op binnen circulatie. Als deze op binnencirculatie staat komt er geen verse lucht in de auto en kun je de airco op 10 zetten maar zal niet veel helpen.
Misschien komt het water van de aircocondensor in de auto. Is al bij menig bezitter gebeurt. Misschien even langs de dealer voor een check.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

angel66
Forum newbie
Berichten: 95
Lid geworden op: za 31 mei 2014, 12:29

Re: Vochtprobleem

Bericht door angel66 » wo 13 aug 2014, 12:23

Schuifje staat goed, zal even kijken of ze in de buurt tijd hebben.

angel66
Forum newbie
Berichten: 95
Lid geworden op: za 31 mei 2014, 12:29

Re: Vochtprobleem

Bericht door angel66 » wo 13 aug 2014, 20:08

Heeft iemand hier ervaring met een VW dealer in of in de omgeving van Den Haag?

EdUp!
Vagling liefhebber
Berichten: 229
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 19:18

Re: Vochtprobleem

Bericht door EdUp! » wo 13 aug 2014, 21:06

Opvallend is ook dat als je de verwarming helemaal niet laat draaien het vochtprobleem niet of nauwelijks optreedt. Aan een vochtig interieur is het beslaan dan ook niet volledig te feiten.

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Vochtprobleem

Bericht door RobertJ » do 14 aug 2014, 11:12

angel66 schreef:Ik moet haast cont met de airco aan rijden, mijn voorruit blijft beslaan. Steeds in die kou zitten wordt ik gek van.
Airco werkt ook op standje warm hoor :)

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1486
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Vochtprobleem

Bericht door Xanderv » do 14 aug 2014, 11:37

Is echt iets mis hoor, al bij de garage geweest?

Ik heb laatst mijn bekleding schoongemaakt en toen was alles behoorlijk vochtig binnen. Een dag in de zon laten staan met de ramen op een kiertje en alles droog binnen. Totaal geen last van vocht in de auto, airco aan/uit kachel aan/uit.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

angel66
Forum newbie
Berichten: 95
Lid geworden op: za 31 mei 2014, 12:29

Re: Vochtprobleem

Bericht door angel66 » do 14 aug 2014, 12:48

Vanmorgen bij de benzinepomp er uit, had lekker met alles uit gereden, geen airco en zo. Want het was lekker buiten, droog met zon. Ik stap een paar minuten later weer in begint mijn voorruit te beslaan. WTF ? Airco aan en weg was het weer, dit had ik met zulk weer nog niet gehad. Waren wel wat spetters water van de bomen op mijn auto en voorruit terecht gekomen. Ik vind het een heel fijn auto,tje, hij rijd heel volwassen en lekker.

sportmii
Forum newbie
Berichten: 27
Lid geworden op: di 10 jun 2014, 11:11

Re: Vochtprobleem

Bericht door sportmii » wo 27 aug 2014, 14:08

Ik rij eigenlijk altijd met de airco aan zomer en winter en heb nooit beslagen ruiten.
Ik heb een nieuw topic aangemaakt (voorruit vervangen) wat eventueel met het vochtprobleem te maken kan hebben.

JoAnKo
Forum newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 20:51

Re: Vochtprobleem

Bericht door JoAnKo » za 04 okt 2014, 22:02

Zat laatst in mijn uppie in mijn (nieuwe/ tweede) Up!, op de snelweg ergens in België in een flinke regenbui en met veel drukte op de weg. Erg vervelend want op één of andere manier was het erg mistig (aan de binnenzijde). Heb het airco-knopje heel veel aangeklikt die rit. Om het verbruik te verminderen en de motor wat meer pit te geven (met airco aan is 'ie namelijk ietsjes langzamer bij optrekken (in iedere versnelling, bij iedere snelheid)), heb ik de airco continu aan en uit moeten zetten. Als de airco dan weer uit stond, was het binnen 30 seconden weer 'mistig' aan het worden. Erg vervelend. Hetzelfde verhaal als ik mijn auto in een wasbox (voorafgaand aan een grondige wasbeurt thuis met professioneel poetsspul) afspuit met een hogedrukspuit. Stap ik vervolgens mijn auto weer in, is de voorruit weer flink beslagen.

Nu heb ik dit probleem al een keer bij mijn eerste Up! (bouwjaar februari 2012, zonder panoramadak) gehad en daar hebben ze inderdaad flink in de auto lopen boren. Kwam er zelfs achter dat ze gaten in de achterklep hadden geboord en er ducttape overheen hadden geplakt (??). Achteraf hielp het enigszins maar ik vond wel dat het probleem zo slordig was opgelost. In een nieuwe auto gaten lopen boren en er plakband overheen plakken, dat kan ik namelijk zelf ook wel. Inmiddels heb ik deze Up! ingeruild voor een nieuwe (zie hieronder).

Ben afgelopen week ook met mijn nieuwe (tweede) Up! (bouwjaar juni 2014, met panoramadak) terug gegaan naar de dealer (dit is de auto waar het probleem van het vocht op de snelweg in België zich voordeed). Ze hebben 'm nagekeken maar niks kunnen vinden, aldus de verklaring van de werkplaatsmanager. Had expliciet gevraagd om er géén gaten in te boren en deze af te laten dekken met ducttape. Dat is gelukkig niet gebeurd maar het vochtprobleem zit er nu nog steeds. Ze raadden me aan om de airconditioning aan te zetten maar dat vind ik gewoon niet fijn voor het verbruik en de pit die de auto verliest wanneer ik deze aanzet. Lees nu meerdere malen dat het misschien ook aan een niet goed in elkaar gekitte voorruit kan liggen. Raden jullie me nu aan om terug te gaan en deze mogelijkheid voor te leggen?

Weet niet of het grondig schoonmaken van mijn voorruit namelijk zal helpen. Ik hou 'm sowieso al goed schoon (niet alleen de voorruit maar ook de gehele auto) en probeer zo min mogelijk met natte kleding etc. in mijn Up! te gaan zitten (in verband met snel zichtbare vlekken in de beige bekleding). Zat eraan te denken om windschermen/ deflectors te installeren om zo ook in de herfst/ winter mijn ramen een beetje open te kunnen hebben en/ of een vochtvreter in de auto neer te zetten. Maarja, een nieuwe auto hoort gewoon niet zulke problemen te hebben in mijn ogen...
V O L K S W A G E N

EdUp!
Vagling liefhebber
Berichten: 229
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 19:18

Re: Vochtprobleem

Bericht door EdUp! » za 04 okt 2014, 22:49

Mijn dealer heeft twee 'kieren' onder het raam afgekit. Ik had af en toe last van wat vochtig wordende zijramen. Nu een week later heb ik daar geen last meer van. Ik houd het nog even in de gaten of het nu helemaal verholpen is.

Update: NU een week later geen vochtprobleem meer. Hieronder een foto van de afdichting onder de motorkap.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door EdUp! op wo 08 okt 2014, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Vochtprobleem

Bericht door MauriceR. » zo 05 okt 2014, 07:12

Je hebt een pano-dak, dus je kunt 'm tijdens het rijden op een kiertje zetten. Maar dat is symptoombestrijding en niet het de oplossing van het probleem.

Mijn auto heeft geen problemen met de ventilatie, maar ik vind wel dat de ventilator op de hoogste stand niet echt krachtig overkomt. Alsof er nog een stand 5 zou moeten zijn! Schiet me nu te binnen: zou dat via een VAG-instelling aan te passen zijn? (Mijn Miele wasmachine werd geleverd met 1200 rpm centrifugeren, bij een reparatie / vervangen van een printplaat verhoogde de monteur dat met een simpele handeling naar 1400 toeren 'omdat andere merken dat nu ook al aanbieden(...)' ). Ik kan me niet voorstellen dat de huidige stand 4 zo veel van dat motortje vraagt.

Verder valt het me op dat de 3 afwateringsgaatjes onderaan de ruit wel erg krap bemeten zijn! 3x 8mm doorsnede of zo. Als je veel water gebruikt tijdens het wassen, kunnen de gaatjes het water niet eens direct afvoeren en stijgt het niveau tot boven de onderste ruitrand. Dus ja, als die niet goed gekit zijn, komt er vocht binnen. Je wilt niet boren, maar als mijn Up! vochtproblemen zou hebben, zou ik als eerste die gaatjes opboren naar 10 of 12mm

Maurice.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

JoAnKo
Forum newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 20:51

Re: Vochtprobleem

Bericht door JoAnKo » zo 12 okt 2014, 22:29

EdUp! schreef:Mijn dealer heeft twee 'kieren' onder het raam afgekit. Ik had af en toe last van wat vochtig wordende zijramen. Nu een week later heb ik daar geen last meer van. Ik houd het nog even in de gaten of het nu helemaal verholpen is.

Update: NU een week later geen vochtprobleem meer. Hieronder een foto van de afdichting onder de motorkap.

Afbeelding
Bedankt voor de info. Denk dat ik dit eens voor ga leggen bij mijn plaatselijke dealer/ werkplaats. Misschien dat dat wel helpt.

En Maurice, dat panoramadak is inderdaad heerlijk maar werkt onvoldoende wanneer het op het weg proberen te krijgen van beslagen ruiten aankomt in mijn ogen. Het groter boren van de afwateringskanalen vind ik geen probleem (als dat kan helpen, mogen ze dat zeker voor mij doen) maar de manier waarop ze bij mijn vorige Up! in mijn achterklep (aan de binnenzijde, onder het slot) hadden geboord en er ducttape overheen hadden geplakt, vond ik een beetje slordig. Heb er helaas geen foto's van volgens mij, anders had ik even laten zien wat ik bedoel...
V O L K S W A G E N

Gebruikersavatar
AlexVDL
Vagling liefhebber
Berichten: 232
Lid geworden op: za 09 aug 2014, 00:07

Re: Vochtprobleem

Bericht door AlexVDL » ma 13 okt 2014, 14:14

Van het weekend toen het geregend had, wilde ik in mijn nieuwe UP stappen. Deed de deur open en rats een straal water druppelt op mijn mat. Al mijn vorige auto's hadden een soort van geultje boven het raam dat het regenwater opzij en omlaag leidt, maar bij de UP is dit strak afgewerkt. Heb je dus een nat dak, dan stroomt alles naar binnen als je je deur open doet. Heb dit nu al 3x gehad sinds zaterdag. Da's wel balen eigenlijk.
2014 High UP! White BMT, 4-deurs, 75 PK, Climatic, wit/rood interieur, rood dashboard, e-UP LED DRL, 17" Brock RC28 7.5J ET35 rood, rood gewrapte dak, rode striping, rode spiegelkappen, carbon diffuser.

woutvanos
Forum newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 08 sep 2014, 18:05

Re: Vochtprobleem

Bericht door woutvanos » ma 13 okt 2014, 14:16

Ik heb nu 5 weken een nieuwe UP! en heb dit ook 2 keer meegemaakt. Verder alles prachtig ontworpen maar met regen is geen rekening gehouden.

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Vochtprobleem

Bericht door RobertJ » di 14 okt 2014, 08:37

Deur iets rustiger opendoen, als je hem snel opent zuig je het water naar binnen. Dat is mijn ervaring :)

Plaats reactie