Verwarmingstest en vergelijk

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
enie-up
Vagling liefhebber
Berichten: 512
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 00:00

Verwarmingstest en vergelijk

Bericht door enie-up » za 12 jan 2013, 17:03

De adac [de duitse ANWB ;) ] heeft weer eens een verwarmingstest gedaan :ugeek:
Toch wel verrassende uitkomsten 8-)
Op pagina 3 zie je de resultaten en opvallend is dat de UP [3.18] beter scoort dan de Mii en de Citigo [beide 3.64] :shock:
http://www.adac.de/_mmm/pdf/Heizungstes ... _61989.pdf

En hier vindt je de gehele test van de UP met ook de verwarmingsprestaties op pag 6 ;)
http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autot ... ite_up.pdf

Gebruikersavatar
aut5MIIsport60
Vagling liefhebber
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 11:29
Locatie: Almere-stad

Re: Verwarmingstest en vergelijk

Bericht door aut5MIIsport60 » za 12 jan 2013, 19:03

Vooral die tweede link is handig.
Twee dingen vallen op : weinig zicht door buitenspiegels (dus grote dode hoek) en het duurt 13-15 min.totdat de binnenruimte (van buiten - 10) naar 23 graden verwarmd is.
Dat noemen ze een aangename temperatuur, maar ik vind dat eerder een slaapverwekkende temperatuur achter het stuur.

Fabrikanten kiezen ervoor om de motortemp. zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur te krijgen, vanwege uitstoot.
Die energie gaat ten koste van de kachelcapaciteit.
Ach, met jas aan ben ik breder.
MII style Sport 60pk semi-aut5

Uppert
Vagling liefhebber
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 19:53

Re: Verwarmingstest en vergelijk

Bericht door Uppert » za 12 jan 2013, 21:09

aut5MIIsport60 schreef: Fabrikanten kiezen ervoor om de motortemp. zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur te krijgen, vanwege uitstoot.
Die energie gaat ten koste van de kachelcapaciteit.
Ach, met jas aan ben ik breder.
Opwarming motor gaat niet ten koste vd kachel, de kachel wordt normaal gesproken niet begrenst als je de verwarming vol open zet. De emissies worden met andere foefjes op peil gehouden, hoewel begintemperatuur wel meespeelt natuurlijk.
Het zit m in de grootte van het koelsysteem en capaciteit van de kachelradiator. Hoe groter het koelcircuit, hoe langer het duurt. Of hoe kleiner je kachelradiator natuurlijk.
Ook belangrijk: de efficiëntie van de huidige motoren is veel hoger dan vroeger waardoor er minder energie (uit de brandstof) verloren gaat aan warmte (aan het koelsysteem dus). Er wordt dus meer energie omgezet in kracht.
Dit zie je bv goed bij de modernere VAG TDi motoren (pompverstuivers en common-rails), enorm rendement, en warmen daardoor erg slecht op waardoor het noodzakelijk is om een extra elektrisch verwarmingselement te plaatsen om het interieur sneller op te warmen.
Wel erg bijzonder dat de UP het dan beter doet dan Mii en Citigo. Je zou zeggen dat er technisch dan toch verschillen moeten zijn.
Ik had onlangs een Renault Megane als huurbak, daarbij viel het me al op dat de kachel bar slecht werkte, aan het tabelletje te zien is dat dus normaal.

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Verwarmingstest en vergelijk

Bericht door Inge » zo 13 jan 2013, 09:09

voor hen die geinteresseerd zijn in de test van de Citigo:

Code: Selecteer alles

http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT4779_Skoda_Citigo_1_0_Ambition/Skoda_Citigo_1_0_Ambition.pdf
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Plaats reactie