Mijn hoedenplank elastiekje

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Mijn hoedenplank elastiekje

Bericht door TwitNour » ma 27 jan 2014, 00:34

Beste mensen,

Ik heb samen met een kennis een touw/elastiek gemonteerd in de hoedenplank. Hierdoor gaat de plank vanzelf omhoog als de kofferbak opengaat. Hieronder zie je de plank en de knop waar het elastiekje ingaat. Er is een 6 mm gaatje geboord aan de linkerkant waar de knop in kon. Hier kon weer het elastiekje in en deze is aan de onderkant van de plank vastgezet met een knoopje. Het elastiekje zit vast aan de klep door middel van een haakje dat met ijzerdraad en krimpkousen is gemaakt. Dit maakt het makkelijk de elastiek te verwijderen mocht dit nodig zijn in combinatie met de hoedenplank. Van meerdere mensen hoor ik dat het net lijkt alsof het van de fabriek zo af komt. Ik ben zeer blij met het resultaat. Zie hieronder de foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat vinden jullie ervan? Hoor graag jullie reacties!
Nour

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Mijn hoedenplank elastiekje

Bericht door N!jntje » ma 27 jan 2014, 00:52

Ik heb hetzelfde al een hele tijd terug gedaan. Alleen dan net Ff anders;)
Let wel op dat je nu het touwtje aan je raamverwarming hebt zitten. Zou zonde zijn als het kapot gaat. Ik zou eerder aanraden een gaatje te boren en daar dan een pinnetje in te zetten zoals ik het heb.

Mijn systeem werkt met een automatisch oprolbaar systeem waardoor het touwtje altijd strak hangt.
Deze is geplaatst onder de hoedenplank

Afbeelding
Afbeelding
En vanaf de binnenkant zie je dit
Afbeelding

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mijn hoedenplank elastiekje

Bericht door TwitNour » ma 27 jan 2014, 00:58

Misschien nog iets om aan te passen. Kan geen kwaad een gaatje daar?

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Mijn hoedenplank elastiekje

Bericht door up! » ma 27 jan 2014, 01:52

Ziet er professioneel uit, echt mooi gedaan...
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: Mijn hoedenplank elastiekje

Bericht door oppermii » ma 27 jan 2014, 08:44

Ziet er netjes uit, maar hoe zit het nou precies vast aan de klep?

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2836
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mijn hoedenplank elastiekje

Bericht door Autheo » ma 27 jan 2014, 09:18

Ziet er goed uit, maar ben het met Nijntje eens dat de bevestiging aan het kabeltje van de raamverwarming niet de voorkeur verdient.

Zelf doe ik het met een klein plakhaakje, gaat prima. (Eerst had ik een zuignapje, maar dat was 'provisorisch'). Heb geen gaatje in m'n hoedenplank geboord, maar gebruik gewoon een papierklemmetje:
Bijlagen
PICT0328.JPG
Simpel hoedenplankkoordje (plakhaakje, veter en papierklemmetje)
PICT0328.JPG (45.23 KiB) 5502 keer bekeken

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mijn hoedenplank elastiekje

Bericht door TwitNour » ma 27 jan 2014, 09:27

Ja daar moet ik dan nog maar wat op verzinnen. Liefste boor ik geen gaatje in de klep natuurlijk maar ik kijk wel wat ik doe.

CanisLupus
Vagling liefhebber
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 03 jan 2014, 16:11

Re: Mijn hoedenplank elastiekje

Bericht door CanisLupus » ma 27 jan 2014, 11:10

Pas wel op met gaatje boren, staal van de klep is onderdeel van de kooi, hoe raar het ook klinkt!
Van VW:
Verstevigde achterklep.
Voor uw veiligheid bij kop-staartbotsingen.
De achterklep van elke up! is voorzien van een staalconstructie die u extra beschermt bij een botsing van achteren.

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Mijn hoedenplank elastiekje

Bericht door N!jntje » ma 27 jan 2014, 13:08

Klopt.. . had ik ook gelezen. Er zit alleen ook een veel groter gat in voor de elektriciteit van de raamverwarming.
Als je boort kom je er vanzelf achter hoe dit zit. Van tevoren heb ik de raamelektriciteit losgehaald en gekeken hoe het daarachter zit. Er zit onder de buitenste laag plaatwerk van de achterklep nog een soort balkkoker in de achterklep verwerkt. Als je dus alleen door de buitenste laag heen boort dan is er niks aan de hand ;)

Pop Up!
Forum eindbaas
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 13:25

Re: Mijn hoedenplank elastiekje

Bericht door Pop Up! » ma 27 jan 2014, 19:35

Ziet er goed uit! Maar echt sluiten doet het nog steeds niet want als je de klep dichtgooit klikt de hoedenplank er nooit helemaal in als dat je hem met de hand bedient. Vind het wel een nette oplossing zo.
High UP! | 60 PK | Bluemotion | 3-deurs | Deep black pearl | M&M | Led dagrij | Nightbreakers mist/dimlicht | W8 Verlichting | Vagcom | Armsteun | Getinte ramen |Executive | Drive | Dynamic "Triangle" | Eibach Verlaging |

N!jntje
Forum eindbaas
Berichten: 1021
Lid geworden op: zo 17 jun 2012, 11:02

Re: Mijn hoedenplank elastiekje

Bericht door N!jntje » ma 27 jan 2014, 19:42

Pop Up! schreef:Ziet er goed uit! Maar echt sluiten doet het nog steeds niet want als je de klep dichtgooit klikt de hoedenplank er nooit helemaal in als dat je hem met de hand bedient. Vind het wel een nette oplossing zo.
Valt bij mij altijd gewoon volledig naar beneden doordat het touwtje zich aanpast ivm het automatisch oprollen. In de situatie die TwitNour heeft kan het voorkomen dat het touwtje tussen de achterklep en buitenkant van auto komt. Maar naar beneden vallen doet die wel denk ik zo

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2836
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mijn hoedenplank elastiekje

Bericht door Autheo » ma 27 jan 2014, 21:28

N!jntje schreef:
Pop Up! schreef:Ziet er goed uit! Maar echt sluiten doet het nog steeds niet want als je de klep dichtgooit klikt de hoedenplank er nooit helemaal in als dat je hem met de hand bedient. Vind het wel een nette oplossing zo.
Valt bij mij altijd gewoon volledig naar beneden doordat het touwtje zich aanpast ivm het automatisch oprollen. In de situatie die TwitNour heeft kan het voorkomen dat het touwtje tussen de achterklep en buitenkant van auto komt. Maar naar beneden vallen doet die wel denk ik zo
De hoedenplank kan gewoon naar beneden, daar hoeft die nergens in te klikken. Je kunt hem alleen vastklikken als je hem omhoog zet, maar met het koordje komt die niet in die hoogste stand.
De plaatsing van het koordje van TwitNour lijkt veel op de afstand die ik heb gebruikt met mijn veter. Door hem beneden iets van de rand te plaatsen, voorkom je dat die tussen de achterklep en de buitenkant komt. Bij mij kan het niet eens, terwijl dat koordje een vaste lengte heeft. En TwitNour heeft het over een elastiek, dus dan zal dat probleem al helemaal niet spelen, vermoed ik.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mijn hoedenplank elastiekje

Bericht door TwitNour » ma 27 jan 2014, 23:50

N!jntje schreef:
Pop Up! schreef:Ziet er goed uit! Maar echt sluiten doet het nog steeds niet want als je de klep dichtgooit klikt de hoedenplank er nooit helemaal in als dat je hem met de hand bedient. Vind het wel een nette oplossing zo.
Valt bij mij altijd gewoon volledig naar beneden doordat het touwtje zich aanpast ivm het automatisch oprollen. In de situatie die TwitNour heeft kan het voorkomen dat het touwtje tussen de achterklep en buitenkant van auto komt. Maar naar beneden vallen doet die wel denk ik zo
Nee want ik maak geen gebruik van touw maar elastiek. Wanneer de klep dicht is, is de elastiek nog steeds strak en kan deze ook nergens tussen komen te zitten.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mijn hoedenplank elastiekje

Bericht door TwitNour » ma 27 jan 2014, 23:51

Autheo, je hebt gelijk over dat elastiek. Dat was ook m'n gedachte erachter, dat deze sowieso nooit tussen de opening zou komen van de klep. Het werkt perfect.

Gebruikersavatar
Psycho_Mantis
Vagling liefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
Locatie: Spijkenisse

Re: Mijn hoedenplank elastiekje

Bericht door Psycho_Mantis » do 30 jan 2014, 08:29

Persoonlijk lijkt mij het geen goed plan om de kabels van de achterruit verwarming te belasten, aangezien door de beweging en gewicht zal de kabel op ten duur een breuk krijgen. kwestie van tijd.
Zelf heb ik gaatjes geboord en de dopjes van de Polo gebruikt om de touwtjes aan te hangen. Veder gebruik ik ook de touwtjes van de polo die ik heb verlengt heb.

De touwtjes van de polo hebben een soort van rubber balletjes aan het uiteinde de er voor zorgen dat de touwtjes mooi strak staan indien de hoedenplank omlaag is.

Afbeelding

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Mijn hoedenplank elastiekje

Bericht door MauriceR. » do 30 jan 2014, 09:48

Ik zie ruimte voor een DHZ-kit compleet met afteken-mal in de webshop van onze Forum Sponsor :D

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1486
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Mijn hoedenplank elastiekje

Bericht door Xanderv » do 30 jan 2014, 10:04

Netjes gemaakt psycho. Ziet er uit of het zo hoort.

Je zegt dat je de touwtjes hebt verlengt... Hoe heb je dat precies gedaan zonder knoopje zeg maar. Ik moet vanmiddag naar de skoda dealer om mijn auto van de beurt op te halen. Eens kijken of zij wat los hebben loggen
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Reeve
Forum newbie
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 22:27
Locatie: Noord-Holland

Re: Mijn hoedenplank elastiekje

Bericht door Reeve » do 30 jan 2014, 19:44

Misschien een how to do? :)
Move UP! | 60 PK | BlueMotion | 3-deurs | Candy White | Maps&More | Executive | Reservewiel | Polo 6R antenne | Armsteun | Getinte ramen |

Gebruikersavatar
DonkUp
Vagling liefhebber
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 13:08
Locatie: Lelystad

Re: Mijn hoedenplank elastiekje

Bericht door DonkUp » do 30 jan 2014, 20:07

Ik ga voor de oplossing van N!jntje. Onderdelen zijn vanmiddag besteld :)
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo

F.Moerland
Vagling liefhebber
Berichten: 224
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:32

Re: Mijn hoedenplank elastiekje

Bericht door F.Moerland » do 30 jan 2014, 20:24

Complimenten Psycho! Dat vind ik heel erg netjes gemaakt, zo wil ik het ook wel.

Plaats reactie