waarom 195 brede banden op 16 inch?

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!
Gebruikersavatar
UPsmurf
Vagling liefhebber
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 18 feb 2015, 20:31
Contacteer:

Re: waarom 195 brede banden op 16 inch?

Bericht door UPsmurf » za 21 mar 2015, 21:47

Een upje is heel zuinig, en dat wil je graag zo houden dus zou ik zo dicht mogelijk bij de originele maat blijven buiten de maten die jullie noemen, zou ik dit ook qua breedte doen. 185 is de breedste maat die standaard geleverd wordt (door volkswagen), en zou ik voor 195 gaan. Echter ligt het ook aan de velgbreedte, ik denk dat de meeste garages 205 adviseren omdat dit 'mooier/beter' de velg vult dan 195. Je kunt op tyrestretch.com je bandenmaat opzoeken en kijken hoe het op een specifiek velgbreedte staat. de meeste zullen 6,5j hebben, of 7j, een enkeling 7,5j of breder.

voorbeeld 205/40R17 op een 7j velg en daar onder een 195/40R17 op een 7 j velg.
Afbeelding
Afbeelding

ik ga voor 195/45R16 of 19540R17 afhankelijk van welke set ik klaar ga maken, beide velgen zijn 7,5j et 35. (hoe hoger de wang (zijkant van de band) hoe minder de stretch opvalt) en afhankelijk van de band kan de vorm van de wang bol of hol worden naarmate die meer gestretched wordt).
Afbeelding
Afbeelding

In theorie is het zo dat een bredere band meer weerstand heeft, zowel bij het accelereren, als het decelereren. er zijn mensen die bij een bredere band ook grotere remmen willen. Een ander ding kan zijn dat de auto beter op de weg gaat liggen, maar daardoor (mede door het lichte gewicht) gevoeliger/nerveuzer wordt voor spoorvorming in de weg. Als je grote velgen neemt lever je sowieso comfort in, maar win je in directer stuurgedrag. :think:
High UP! smurf blauw

NoTVR
Vagling liefhebber
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 12:09

Re: waarom 195 brede banden op 16 inch?

Bericht door NoTVR » zo 22 mar 2015, 13:20

Waarop baseren jullie het merk banden dat je erom legt?

Ik let met name op de prestaties op nat wegdek, liefst een 'A' of ++ voor dat onderdeel dus. Met efficiëntieklasse 'G' heb je dat al snel natuurlijk, maar ik wil de grens op hooguit 'E' zetten. Verder wil ik een velgbeschermingsrand in de band.

De Asymmetric 2 voldoet daar wel aan, en die had ik ook onder mijn Golf GTI en nu onder de MX5. Maar onder die laatste bevallen ze maar matig, want ze zijn haast niet te balanceren. Daar heb je met name met Michelin en Bridgestone nauwelijks last van (soms in het geheel geen 'lood' nodig).

Gebruikersavatar
fijnzijn
Forum newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 24 jan 2014, 22:10

Re: waarom 195 brede banden op 16 inch?

Bericht door fijnzijn » do 26 mar 2015, 11:38

Zo het is weer even geleden dat ik ben aangemeld op dit forum, toevallig van de week nieuwe banden gekocht.

Heb 8j velgen onder mijn up, hiervoor lag er 215/40/17 op maar nu ben ik naar 195/40 gegaan (scheelt dus 2 cm). Ik had al een schroefset onder mijn up alleen met mijn zomer wielen kon hij niet geheel naar beneden (wat ik wel vind horen in summer mode).

Mijn setje:
Afbeelding
Afbeelding

Dit worden de nieuwe banden:
Afbeelding

Vervolg update zal ik binnenkort nog wel even plaatsen. Naar verwachting komen de banden morgen binnen en zal ik volgende week ergens op laten leggen, uitlijnen en balanceren. Vragen ? Stel ze gerust.
VW UP 75PK excutive packet | R32 project.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: waarom 195 brede banden op 16 inch?

Bericht door Tom Westendorp » do 26 mar 2015, 16:14

Dit wordt dik! Ik ben zelf niet zo'n fan van getrokken banden maar het staat wel geweldig!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
UPsmurf
Vagling liefhebber
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 18 feb 2015, 20:31
Contacteer:

Re: waarom 195 brede banden op 16 inch?

Bericht door UPsmurf » di 31 mar 2015, 12:36

Ik ga persoonlijk altijd voor Hankook banden met name omdat deze zuinig zijn. De hankook banden die ik op de polo heb willen als het lang droog is geweest en het dan iets gaat miezeren nog wel eens grip verliezen, (maar dat komt met name omdat er dan vuil, olie en andere troep van de weg wordt gespoeld waardoor de weg gewoon glad wordt), bij normale regen nog nooit last van gehad. Ik moet er dan ook bij zeggen dat ik geen sportieve rijstijl heb. Sportivere banden hebben meer grip, en dus meer weerstand. Hankook is zuinig, maar slijt op een polo met 1600 motor vrij snel voor, achter heb je er geen omkijken naar. de up is lang niet zo krachtig, dus zou geen probleem moeten zijn. (Een van de banden engineers waar ik momenteel mee samenwerk heeft mij gezegd dat een a-symmetrische band, die geen draairichting heeft, over het algemeen zuiniger zijn dan een band met een v-groef, een Hankook eco.... heeft een a-symmetrisch ontwerp zonder draairichting).

Voor mijn licht metalen breedset voor de polo heb ik Kumho banden genomen omdat deze wel velgrand bescherming hebben, ook vrij zuinig zijn, en goed in de regen zijn. super banden, maar liepen achter wel aan, waardoor ik met bumpstops moest gaan werken, achteraf had ik toch voor 175 moeten gaan en niet voor 195 op de 7j velgjes. maar goed dat is allemaal niet boeiend voor dit verhaal :P

Op mijn Opel corsa 1.3CDTI die ik dadelijk ga inruilen voor de up! heb ik ook Hankook 185/55R15 liggen net als de up! bevalen super. alleen jammer dat de opel zo'n kut auto is :P

Als voorbeeld, ik reed met mijn Polo 1600 gemiddeld tussen de 1:15,5 en 1:16,3 (wel veel snelweg) veel andere leden op het polo forum reden tussen de 1:10 en 1:12, dit heeft grotendeels ook met rijstijl te maken, maar ook met merk banden en banden spanning. Ik rij in de polo met 2,5 of 2,6 bar met 175band, waar de advies druk 2,3 is meende ik, en bij zware belading 2,5. Dit kan gevaarlijk zijn omdat je band verkeerd kan afslijten als je er te veel druk in doet (of te weinig). De meeste garage houders doen standaard iets meer druk er in (bij oudere auto's), zeker met winterwielen. Dus 2 of 3 tiende bar extra is normaal en geen probleem. Tegenwoordig is het allemaal veel beter uitgekiend en afgestemd, blijf dus gewoon in de buurt van de fabrieksopgave.

Dan nog even over stikstof, ik zag hier ook ergens een vraag over voorbijkomen, Het idee hierachter is dat je geen vocht in de band krijgt, in zuurstof zit een beetje water. Water is gevoelig voor temperatuur, hierdoor kan de bandenspanning bij een warme band iets hoger zijn dan bij een koude band 0,1 bar bijvoorbeeld. Hierdoor zeggen sommige laten we er stikstof in doen. Leuke theorie.

De praktijk: de band wordt om de velg gelegd, en is dus voor 95% gevuld met ..... Lucht, just. Daarna wordt de band op spanning gebracht met stikstof, en bij sommige betaal je hier dan 7,5 euro voor per band (inclusief een groen ventiel dopje (Yessss :P)..... Heeft dus totaal geen zin en is complete onzin, zeker als je na gaat dat de remmen van een personen auto bij normaal rijgedrag en gemiddelde afstanden niet of nauwelijks warm worden. Ik heb met race auto's gewerkt, en die doen gewoon een paar rondjes rijden, binnenkomen, bandenspanning aanpassen als alles goed heet is, en dan kwalificatie run. Of ze gebruiken banden warmhouddekens zoals in de formule 1.

wellicht mocht dit iemand iets interesseren :whistle:
High UP! smurf blauw

pkfreak
Vagling liefhebber
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 23 jun 2014, 18:45

Re: waarom 195 brede banden op 16 inch?

Bericht door pkfreak » di 31 mar 2015, 14:22

Hier ook nog een site met veel informatie.
Ik krijg wel het idee dat iedereen zijn eigen voorkeur heeft.
Mijn voorkeur Uniroyal RainSport 3. Helaas zitten ze niet onder mijn auto.

http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gr. Michel

Gebruikersavatar
fijnzijn
Forum newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 24 jan 2014, 22:10

Re: waarom 195 brede banden op 16 inch?

Bericht door fijnzijn » zo 05 apr 2015, 11:14

Moh heb zelf eerst Continental Contisport 3 gehad en een Maxxis band als ik mij niet goed vergis. Ik twijfelde tussen de Hankook en de Nankang, Nankang kan heerlijk straks worden getrokken maar de Hankook is beter voor zuinigheid, decibels en veiligheid. Zelf heb ik eerder gereden op Hankook al was dat met Daihatsu Charade van '92 1600 16v turbo. Was een tof karretje met 210pk op 850 kilo basis. Maar goed dus toch voor de Hankook gekozen. Ik heb ze inmiddels binnen en donderdag liggen ze onder de auto. Ik zal met de tijd nog even een foto schieten van de update.
VW UP 75PK excutive packet | R32 project.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: waarom 195 brede banden op 16 inch?

Bericht door Tom Westendorp » zo 05 apr 2015, 12:31

Ik ben erg benieuwd! Wordt wel dik volgens mij! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: waarom 195 brede banden op 16 inch?

Bericht door Ron UP » zo 05 apr 2015, 12:56

Ik heb dus, zoals jullie hier ergens kunnen lezen, de Vredestein Sportcontact 5. Heel erg goed getestte zomerband!!

Ik moet zeggen: ze rijden werkelijk geweldig goed. Superstrakke wegligging, niet overhellen, prima remgedrag en bovendien zeeeeeer stillllll
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Plaats reactie