Wetgeving over tinten
Geplaatst: do 16 mei 2013, 21:23
Er word vaak gespeculeerd over ,hoe donker mag je nou tinten?
En wat als de politie je aanhoudt?
Heb net even dit gevonden bij een ruitentinter (70% tinting voor is dus geen enkel probleem!)
Wetgeving
Zoals bij vele bekend is moet uw auto voldoen aan wetgeving wat betreft de lichtdoorlaatbaarheid van uw autoglas. Dit geld alleen voor de voorruit en de voorportieren, de overige ruiten mogen zo donker zijn als u wilt mits er een rechter buiten spiegel op het voertuig zit.
50% is toegestaan. Officieel moet uw auto voldoen aan de europese wetgeving en dat houd in dat de ruiten een lichtdoorlaatbaarheid moeten hebben van 70%. Dit geldt voor voorruit en voorportieren maar omdat deze waarden moeilijk te meten zijn i.v.m. omgevingslicht en weersinvloeden word er door de politie een marge van 50% gegeven. Dat wil zeggen dat ruiten gemeten door de politie minimaal 50% licht doorlaten. Dit is zelf door de politie vastgelegd.
De RDW heeft sinds 1 mei 2009 de keuringseisen verscherpt wat betreft lichtdoorlaatbaarheid. De voorportieren en voorruit dienen nu bij keuring 55% licht door te laten. Dit is nog 5% minder dan dat de politie eist.
Wij als autoglasfilm installateur gaan dus voor die 55%, we proberen een film aan te brengen die dicht bij de 55% komt maar er niet overheen gaat, dit om onnodige bekeurde klanten te krijgen. Dit doen we door eerst het originele glas te meten met onze eigen Tintmeter en dan aan de hand van onze ervaring en een meetwaardelijst te bepalen welke tint erbij gezet mag worden. Wilt u niet onze adviezen opvolgen dan is dat geheel voor eigen risico.
Mocht u twijfelen over de lichtdoorlaatbaarheid van de ruiten van uw auto, ook al hebben wij deze auto niet getint dan kunt natuurlijk altijd vrijblijvend uw ruiten laten meten door ons.
Controles
De politie voert controles uit op het toepassen van glasfilm, dit kunnen gerichte acties zijn maar men kan u ook uit het verkeer pikken en u verzoeken om mee te werken aan een controle. Mocht dit gebeuren dan moet de politie zich ook houden aan vastgestelde procedures.
Is een procedure niet goed uitgevoerd dan kunt u natuurlijk altijd bezwaar maken. De politie moet zich houden aan de volgende richtlijnen:
•De tintman moet voor iedere meting gekalibreerd worden, dit dient bij iedere ruit opnieuw te gebeuren.
•De agent dient de raam op 3 plaatsen te meten en daar het gemiddelde van te nemen.
•Er moet gemeten worden en er mag niet bekeurt worden op een schatting of een vermelding als een onnodig voorwerp of iets dergelijks onzinnigs.
•Te donkere ruiten word gezien als 1 delict en er mag dus maar 1x het bedrag (€90,-) voor gerekend worden. In het verleden is ons ter oren gekomen dat iedere ruit afzonderlijk bekeurd werd, dus 2 voorportieren te donker is 2x €90,- Dit mag dus absoluut niet en als u in dit geval hier bezwaar tegen maakt kunt u dit alleen maar winnen.
En wat als de politie je aanhoudt?
Heb net even dit gevonden bij een ruitentinter (70% tinting voor is dus geen enkel probleem!)
Wetgeving
Zoals bij vele bekend is moet uw auto voldoen aan wetgeving wat betreft de lichtdoorlaatbaarheid van uw autoglas. Dit geld alleen voor de voorruit en de voorportieren, de overige ruiten mogen zo donker zijn als u wilt mits er een rechter buiten spiegel op het voertuig zit.
50% is toegestaan. Officieel moet uw auto voldoen aan de europese wetgeving en dat houd in dat de ruiten een lichtdoorlaatbaarheid moeten hebben van 70%. Dit geldt voor voorruit en voorportieren maar omdat deze waarden moeilijk te meten zijn i.v.m. omgevingslicht en weersinvloeden word er door de politie een marge van 50% gegeven. Dat wil zeggen dat ruiten gemeten door de politie minimaal 50% licht doorlaten. Dit is zelf door de politie vastgelegd.
De RDW heeft sinds 1 mei 2009 de keuringseisen verscherpt wat betreft lichtdoorlaatbaarheid. De voorportieren en voorruit dienen nu bij keuring 55% licht door te laten. Dit is nog 5% minder dan dat de politie eist.
Wij als autoglasfilm installateur gaan dus voor die 55%, we proberen een film aan te brengen die dicht bij de 55% komt maar er niet overheen gaat, dit om onnodige bekeurde klanten te krijgen. Dit doen we door eerst het originele glas te meten met onze eigen Tintmeter en dan aan de hand van onze ervaring en een meetwaardelijst te bepalen welke tint erbij gezet mag worden. Wilt u niet onze adviezen opvolgen dan is dat geheel voor eigen risico.
Mocht u twijfelen over de lichtdoorlaatbaarheid van de ruiten van uw auto, ook al hebben wij deze auto niet getint dan kunt natuurlijk altijd vrijblijvend uw ruiten laten meten door ons.
Controles
De politie voert controles uit op het toepassen van glasfilm, dit kunnen gerichte acties zijn maar men kan u ook uit het verkeer pikken en u verzoeken om mee te werken aan een controle. Mocht dit gebeuren dan moet de politie zich ook houden aan vastgestelde procedures.
Is een procedure niet goed uitgevoerd dan kunt u natuurlijk altijd bezwaar maken. De politie moet zich houden aan de volgende richtlijnen:
•De tintman moet voor iedere meting gekalibreerd worden, dit dient bij iedere ruit opnieuw te gebeuren.
•De agent dient de raam op 3 plaatsen te meten en daar het gemiddelde van te nemen.
•Er moet gemeten worden en er mag niet bekeurt worden op een schatting of een vermelding als een onnodig voorwerp of iets dergelijks onzinnigs.
•Te donkere ruiten word gezien als 1 delict en er mag dus maar 1x het bedrag (€90,-) voor gerekend worden. In het verleden is ons ter oren gekomen dat iedere ruit afzonderlijk bekeurd werd, dus 2 voorportieren te donker is 2x €90,- Dit mag dus absoluut niet en als u in dit geval hier bezwaar tegen maakt kunt u dit alleen maar winnen.