Pagina 1 van 2

Wielbasis verbreden

Geplaatst: do 27 feb 2014, 12:36
door F.Moerland
Hallo,

ik heb nu een witte High Up! met de mooie Triangle velgen. Nou hoef ik geen bredere of grotere wielen of banden, maar zou het volgens jullie mogelijk zijn om binnen de wettelijke eisen de de wielen van de Up! net iets meer naar buiten te plaatsen? Lijkt me gaaf staan...

Kan het? mag het? Hoe? Kosten?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

F.Moerland

Re: Wielbasis verbreden

Geplaatst: do 27 feb 2014, 13:28
door EdUp!
Spacers zijn prima te plaatsen. Iemand hier heeft ze van H&R geplaatst

Re: Wielbasis verbreden

Geplaatst: do 27 feb 2014, 14:03
door F.Moerland
Het zou mooi zijn als iemand een foto zou plaatsen van een niet verlaagde Up! met gebruik van deze 'spacers'. Iemand?

Re: Wielbasis verbreden

Geplaatst: do 27 feb 2014, 14:31
door Michiel
F.Moerland schreef:Het zou mooi zijn als iemand een foto zou plaatsen van een niet verlaagde Up! met gebruik van deze 'spacers'. Iemand?
Google is je vriend, als ik VW Up spacers intyp zijn er zat foto's te vinden.

Re: Wielbasis verbreden

Geplaatst: do 27 feb 2014, 14:34
door F.Moerland
Ja dat is zo. Maar ik heb inmiddels ook al begrepen dat er verschillende maten te krijgen zijn en aan de foto's op Google kan ik niet zien welke er gebruikt zijn.

Re: Wielbasis verbreden

Geplaatst: do 27 feb 2014, 16:28
door N!jntje
Kijk maar eens in mijn topic. Met de high up wielen. Daar zitten bij mij spacers tussen ;) Niet met de 5spaaks wielen van dezent.
20 en 25 mm heb ik. Ik heb ze van eibach!

Re: Wielbasis verbreden

Geplaatst: do 27 feb 2014, 18:12
door F.Moerland
Vergeef me mijn domme vraag... maar hoezo 20 en 25 mm? Voor en ander een andere maat?

Re: Wielbasis verbreden

Geplaatst: do 27 feb 2014, 18:56
door GasDwerg
x

Re: Wielbasis verbreden

Geplaatst: do 27 feb 2014, 19:52
door N!jntje
GasDwerg schreef:Spacers van 20 en 25mm breed, daar corrigeer je uiteraard ook een afwijkende ET waarde van de velg mee.

4 - 5 cm spoorverbreding is iets teveel van het goede
Komt niks buiten de kasten. Loopt mooi naar beneden vanaf de wielkast. Ja mss wel een andere et, maar voor het rolgedeelte maakt het niks uit. Bij 2 a 3 cm kun je net zogoed geen spoorverbreders kopen. Dit omdat ze dan en verder dan je wielkasten naar binnen staan en je het amper zult zien.
Ik had dit setje in eerste instantie voor mijn volkswagen polo 6n gekocht. Hier zat andere remmerij op (van een 6n2 gti) en zo kwamen de maten het mooist uit. Daarbij merk je die minimale cm wel als je langs de auto op kijkt:) en je houd meer vrijheid bij de voorwielen mocht je ooit willen verlagen.

Re: Wielbasis verbreden

Geplaatst: do 27 feb 2014, 20:05
door F.Moerland
Zelf wil ik helemaal niet verlagen. En ik wil ook niet overdrijven met verbreden. Net 2 cm breder zou ik prima vinden. Het gaat mij dan ook alleen om de looks, maar moet ook niet te veel opvallen. Overdaad schaad! Trouwens, wielen buiten de wielkast = afkeur en kans op bekeuringen. Dat wil ik zeker niet.

Ik snap nog steeds niet waarom Nijntje schrijft dat hij twee maten heeft. Het is toch dat als je voor 2 cm breder kiest dit achter ook 2 cm doet? Of niet?

Re: Wielbasis verbreden

Geplaatst: do 27 feb 2014, 20:52
door N!jntje
Ik snap hetgeen niet helemaal wat je zegt. Spacers koop je per as. Dus per 2 stuks. Buiten de kasten mogen je wielen maximaal 3 cm komen. Er zijn mensen die dat willen. Ik niet :)

Re: Wielbasis verbreden

Geplaatst: do 27 feb 2014, 22:25
door TV_UP!
Kijk ff hier naar is van gunspeed.

http://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=877

Re: Wielbasis verbreden

Geplaatst: vr 28 feb 2014, 00:16
door MiiRens
Nog niet genoemd, maar je zou ook velgen met een lagere ET kunnen nemen. Moet je wel andere velgen nemen, of anders zoals al is aangegeven met spacers gaan werken.

Re: Wielbasis verbreden

Geplaatst: vr 28 feb 2014, 11:10
door vwlars
Nijntje heeft waarschijnlijk haar voorwielen verbreed met 20mm. En achterwielen met 25mm. Of net andersom. Maar zo kom je bij 2 maten f moerland

Verstuurd vanaf mijn GT-I9100 met Tapatalk

Re: Wielbasis verbreden

Geplaatst: vr 28 feb 2014, 21:52
door Ron UP
Niks spacers monteren maar gewoon de juist ETwaarde nemen!!
Als je de juiste ETwaarde hebt en je wilt evengoed dat je Up wat breder op zn velgen staat, kun je idd wel spacers monteren maar dan heb je gewoon de kans, en die is echt wel aanwezig, dat je wielen je spatbord raken bij inveren over bv een drempel.

Spacers gebruik je alleen maar, is mijn mening, als je velgen hebt gekocht met een veels te hoge ETwaarde die eigenlijk niet geschikt zijn voor je auto. De spacers helpen de velgen dan wat naar buiten toe.

Maar goed, ieder zn ding natuurlijk

Wielbasis verbreden

Geplaatst: za 01 mar 2014, 09:40
door GuidoUp
Heb ik ook.. De spaken van de velgen lopen iets buiten de velg.. Daardoor oogt het iets breder
AfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Re: Black up! GunSpeed

Geplaatst: di 11 mar 2014, 12:06
door F.Moerland
Hallo allemaal,

Ik probeer al een tijdje wat informatie te vinden over het gebruik van spacers oftewel spoorverbreders, maar nog geen antwoorden gevonden op mijn vragen. Ik heb namelijk een High Up! met de originele Triangle velgen. Ik zou het mooi vinden de wielen net iets naar buiten te plaatsen, niet te overdreven. Daar komt bij dat ik pertinent NIET wil verlagen. Ik wil namelijk wel mooiere looks maar niet ten koste van comfort.

Dus:
1. Kan ik überhaupt wel breder met deze Triangle velgen zonder tegen de kasten aan te lopen?
2. Zo ja, zit er en max aan?
3. Ik heb nu de standaard speciale wielsloten op de wielen. Vervallen die bij gebruik van spacers?
3. Ik dat sommigen hier verschillende maten spacers voor en achter gebruiken. In mijn beleving zou ik voor en achter dezelfde verbreding kiezen... maar ik ben een leek wat dat betreft. Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen waarom dat zo gaat?

Thanx!

F.Moerland

Re: Black up! GunSpeed

Geplaatst: di 11 mar 2014, 14:54
door JoVe
F.Moerland schreef:Hallo allemaal,

Ik probeer al een tijdje wat informatie te vinden over het gebruik van spacers oftewel spoorverbreders, maar nog geen antwoorden gevonden op mijn vragen. Ik heb namelijk een High Up! met de originele Triangle velgen. Ik zou het mooi vinden de wielen net iets naar buiten te plaatsen, niet te overdreven. Daar komt bij dat ik pertinent NIET wil verlagen. Ik wil namelijk wel mooiere looks maar niet ten koste van comfort.

Dus:
1. Kan ik überhaupt wel breder met deze Triangle velgen zonder tegen de kasten aan te lopen?
2. Zo ja, zit er en max aan?
3. Ik heb nu de standaard speciale wielsloten op de wielen. Vervallen die bij gebruik van spacers?
3. Ik dat sommigen hier verschillende maten spacers voor en achter gebruiken. In mijn beleving zou ik voor en achter dezelfde verbreding kiezen... maar ik ben een leek wat dat betreft. Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen waarom dat zo gaat?

Thanx!

F.Moerland

Volgens mij zijn spacers oftewel spoorverbreders bij wet verboden. Mocht men een aanrijding oid krijgen loopt men de kans zelf voor de schadekosten op te draaien. En wat dacht je van de APK als men dit constateerd (afkeur) omdat de auto niet aan de wettelijke eisen voldoet.
Je mag zelfs al niet met verhoogde bandenspanning rijden, is APK afkeur. Hij wordt er niet op afgekeurd omdat men de banden weer op de juiste voorgeschreven spanning brengt.
Het enige wat misschien zou kunnen is een andere velg waarvan het hart van de velg iets uit de midden zit waardoor hij iets verder naar buiten komt, maar wel binnen hetgene wat mogelijk blijft.
Mocht men spacers of spoorverbreders willen toepassen zullen er ook langere wielbouten moeten worden gemonteerd en vervallen dus de bestaande wielslotbouten.

Re: Wielbasis verbreden

Geplaatst: di 11 mar 2014, 17:08
door JCC
Artikel 5.2.23
De spoorbreedte van personenauto's mag niet meer dan 2,0% groter zijn dan de waarde die voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister.

Dus officieel:
spoorbreedte voorzijde up 1428 -> 2% = 28,56mm is een spacer van 14mm.
spoorbreedte achterzijde up 1424 -> 2% = 28.48mm is een spacer van 14mm.
Dus als het normaal ET35 is mag je ET21 aanhouden volgens de wet. (en max 3cm buiten de wielkasten)

http://www.minispeed.nl/data/bandencalculator.xls
Bovenstaande calculator is bij mij al jaren heilig :dance: :clap:

Maar in de praktijk krijg je in nederland weinig last als het iets breder is.
Bij de apk kijken ze volgens mij alleen maar dat de velg niet verder dan 3cm uit de wielkast steekt en het profiel in de wielkast blijft.
Ik heb enkele jaren velgen gehad die buiten de wielkast staken. En maar 1x voor de velgen aangehouden zonder bekeuring :P


Spacers kunnen handig zijn bij de achterzijde om die op het oog gelijk te krijgen met de voorzijde.
Persoonlijk zie ik liever bredere velgen dan brede spacers..

Re: Black up! GunSpeed

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 01:08
door F.Moerland
Voor zover ik het weet is het wettelijk niet toegestaan dat je wielen/banden buiten de wielkast komen. Zoals ik het nu zie heb ik dan nog een 3 cm speling. Als ik het fout heb dan laat maar weten. En trouwens, er zijn er toch al genoeg die wel spacers gebruikt hebben.