Autheo schreef: ↑di 13 aug 2019, 18:27
Blackciti schreef: ↑di 13 aug 2019, 14:15
Touchwood schreef: ↑vr 09 aug 2019, 23:02
Soms gaat het idd wel es wat lastiger. De eerste versnelling en de achteruit zullen wel niet gesynchroniseerd zijn. Even de koppeling op laten komen of de pook even in de tweede versnelling zetten doet wonderen. Ik ervaar het niet als probleem.
Dan ben jij echt één van de weinigen die dit niet als een probleem ervaren, want er zijn er werkelijk legio die dit wel als probleem ervaren. De versnellingsbak, inclusief koppeling die VW gebruikt(e) voor hun drieling is echt van een beschamende kwaliteit!
Je hoort ontzettend veel personen die de bak, ook al laten ze de koppeling een keer extra opkomen, niet zonder kraken in de achteruit kunnen krijgen. Waar nog bij komt is, dat ook de koppeling lawaaiig is. En dat is een Fabrikant als VW onwaardig!
Bij VW weten ze echt ook heel goed dat ze i.d. gewoon rotzooi hebben geleverd. Er is niet voor niets een modificatie voor deze versnellingsbakken uitgebracht.
Als er werkelijk
legio hier problemen mee hebben en
ontzettend veel personen niet zonder kraken in de achteruit kunnen komen, ben ik benieuwd of jij dat uit eerste hand van die personen hebt gehoord. Hier op het forum zijn er enkelen die hun ervaringen delen, maar niet zo erg als jij het voorstelt. Ik kan me voorstellen dat je er van baalt als jouw bak niet zo goed schakelt, maar om dan te doen of jouw ervaring het probleem van iedereen is en stellen dat VW rotzooi heeft geleverd lijkt me iets uit proporties. Ook stel je dat VW om de door jouw genoemde reden een modificatie heeft uitgebracht. Ik heb een Mii gehad van 2013 met die eerste bak, en daar werkelijk nooit een probleem gehad met het schakelen naar 1 of achteruit. Nu heb ik een Mii van 2016, met de nieuwe bak dus, en daar heb ik heel soms dat de tandjes niet goed tegenover elkaar staan. De oplossing om even opnieuw te proberen, of via de twee naar de één te gaan, voldoet bij mij probleemloos. Dus ik denk dat het probleem los staat van de modificatie. Ik denk dat Dennuus1 als technisch deskundige, er terecht op wijst dat het ook bij veel duurdere auto's wel eens voorkomt. Maar als het bij jou echt zo erg is dat het constant niet goed gaat, moet je de kabelafstelling van de pook eens goed laten kalibreren. Dat is in eerdere reacties over dit onderwerp ook al eens genoemd. Veel succes!
Het hoeft geen welles nietes spelletje te worden, maar op het Skoda Forum klagen werkelijk heel veel personen over deze versnellingsbak met allemaal dezelfde problemen. Ook de koppeling komt veel aan bod, omdat die bij het opschakelen behoorlijk lawaaiig is. Dat is bij mij exact hetzelfde; bij het opschakelen hoor je steeds een klonk. Niemand kan mij wijs maken dat dit tot normaal mag worden gerekend.
Dat jij een beetje getriggerd reageert is prima, maar enige realiteitszin is op zijn plaats. Het valt gewoon niet te ontkennen dat VW hierin een slechte beurt heeft gemaakt.
Ik heb in mijn leven, als technisch specialist, jaren ervaring kunnen opdoen in de automotive toeleveringsbranche en weet beslist wat i.d. als normaal en abnormaal mag worden gezien.
En nogmaals: als op de site van Auto week een specialist een garagebedrijf zijn oordeel geeft over de Up als goede auto maar de versnellingsbak als minder kwalificeert, is dat niet voor niets. En als die specialist er dan gelijk bij verteld dat dit probleem door een modificatie van de versnellingsbak is op te lossen, heeft dat m.i. weinig met het kalibreren van de kabelafstelling te maken.
Ik kan je vertellen dat mijn bak altijd perfect schakelt, behalve dat de achteruit met enige regelmaat niet zonder kunstgrepen is in te leggen.
Ook kan ik je vertellen dat ik vele jaren nieuwe auto's van verschillende merken heb gereden, maar zonder dat bak en koppelingsproblemen zich voordeden. Hierin is Citigo die ik nu rijd beslist de eerste.
Ik wil nog wel vermelden dat bij navraag naar dit probleem het antwoord was: Product eigen, waar je mee moest leren leven.