Na bijna tien jaar en ruim 130.000 km vond ik het wel eens tijd om de conditie van de achterremmen te checken. Ik liep alleen tegen het probleem aan dat de remtrommels bleven hangen op de remvoeringen.
Oplossing is het handremmechaniek terugstellen. Met een duidelijke foto op het Britse Up forum was het demonteren een fluitje van een cent. Aan de remvoeringen was nog geen noemenswaardige slijtage te zien. De wiel remcilinders waren goed gangbaar en mooi droog achter de afdichtrubbers.
Tip voor remtrommels Up! demonteren
Re: Tip voor remtrommels Up! demonteren
Dank voor info!
Volgens VW/Seat maintenance handleiding moeten de remtrommels iedere 2 jaar worden schoongemaakt. Bij mijn Mii is dit nu 2 jaar en 26.000km voor het laatst gedaan door de VW dealer. Zou het dan weer moeten of kan ik dat nog wel even uitstellen, als ik zie dat jij dit resultaat hebt na 10 jaar en 130.000km.....
In de handleiding van VW staat overigens ook dat je voor trommel demonteren idd de rem moet resetten met de actie die jij hier beschrijft. Het enige wat jij hebt gedaan is dus de trommel eraf en even de stofzuiger erdoorheen, of met remmenreiniger erin spuiten en poetsen? Vertel eens hoe je dat schoonmaakt en hoe het absoluut NIET moet? In de VW handleiding staat dat het met spiritus moet en absoluut niet met perslucht omdat je dan fijnstofdeeltjes gaat rondblazen.
Hij moet waarschijnlijk van de handrem af als je hem wilt gaan demonteren toch?
Volgens VW/Seat maintenance handleiding moeten de remtrommels iedere 2 jaar worden schoongemaakt. Bij mijn Mii is dit nu 2 jaar en 26.000km voor het laatst gedaan door de VW dealer. Zou het dan weer moeten of kan ik dat nog wel even uitstellen, als ik zie dat jij dit resultaat hebt na 10 jaar en 130.000km.....
In de handleiding van VW staat overigens ook dat je voor trommel demonteren idd de rem moet resetten met de actie die jij hier beschrijft. Het enige wat jij hebt gedaan is dus de trommel eraf en even de stofzuiger erdoorheen, of met remmenreiniger erin spuiten en poetsen? Vertel eens hoe je dat schoonmaakt en hoe het absoluut NIET moet? In de VW handleiding staat dat het met spiritus moet en absoluut niet met perslucht omdat je dan fijnstofdeeltjes gaat rondblazen.
Hij moet waarschijnlijk van de handrem af als je hem wilt gaan demonteren toch?
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Tip voor remtrommels Up! demonteren
Met de handrem erop ga je hem niet los krijgen denk ik haha.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- henri
- Forum eindbaas
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Tip voor remtrommels Up! demonteren
Ik ben relatief kort automonteur/APK-keurmeester geweest (1995 - 2000). Destijds de ervaring gehad dat er de eerste 10 jaar zelden iets aan trommelremmen mankeert. Daarna is het zinvol om jaarlijks te controleren en schoon te maken. De kans op lekkende wielremcilinders wordt dan groter door ouderdom. Kom je hier te laat achter, dan kunnen de remvoeringen vet worden van de remvloeistof en moet je naast de lekkende WRC ook de voeringen vervangen
Met remmenreiniger, een borsteltje en een droge doek heb ik het meeste stof verwijderd. Helaas had ik geen keramisch (wit) vet liggen. Daar kun je de raakvlakken tussen voering en ankerplaat iets invetten om de boel soepel te laten bewegen. Dat komt over twee jaar wel als ik de Up dan nog in mijn bezit heb. Misschien dat ik dan ook de voeringen demonteer om hethandremmechaniek te controleren op gangbaarheid. Ook kan ik het scharnierpunt dan van een likje vet voorzien.
Met remmenreiniger, een borsteltje en een droge doek heb ik het meeste stof verwijderd. Helaas had ik geen keramisch (wit) vet liggen. Daar kun je de raakvlakken tussen voering en ankerplaat iets invetten om de boel soepel te laten bewegen. Dat komt over twee jaar wel als ik de Up dan nog in mijn bezit heb. Misschien dat ik dan ook de voeringen demonteer om hethandremmechaniek te controleren op gangbaarheid. Ook kan ik het scharnierpunt dan van een likje vet voorzien.
Re: Tip voor remtrommels Up! demonteren
Nou het onderhoud aan de Mii is gedaan. Olie, oliefilter, interieurfilter vervangen, het luchtfilter van de motor was nog brandschoon en hoefde het eigenlijk niet eens te stofzuigen...
Toen de remtrommel gereset met de schroevendraaier, schroefje eruit en trek die remtrommel eraf. Althans dat dacht ik.... hij draaide soepel rond dus stond niet op de rem, maar hij wou er met geen mogelijkheid af. Had ook geen rubberen hamer ofzo en was bang dat ik met geweld of wrikken met een schroevedraaier (wat ik wel voorzichtig heb geprobeerd) de boel zou beschadigen, en aangezien hij pas 2 jaar en 26.000km geleden nog is schoongemaakt heb ik het daar voor nu maar bij gelaten.
Is er speciaal gereedschap om hem eraf te trekken wellicht? Of wat is de best practice daarvoor?
Daarna nog remvloeistof vervangen met een drukpompje, dat ging prima, was alleen ff zoeken naar het ventiel van de koppelingscilinder maar van onderaf had ik hem uiteindelijk gevonden en die ook volgens instructies ververst (vloeistof eruit, dan 10/15 keer snel de koppeling intrappen en daarna nog een keer vloeistof eruit). Hij rijdt nog steeds prima nu iig
Tot slot nog even met VCDS de SRI reset en een fullscan zonder foutcodes.
Toen de remtrommel gereset met de schroevendraaier, schroefje eruit en trek die remtrommel eraf. Althans dat dacht ik.... hij draaide soepel rond dus stond niet op de rem, maar hij wou er met geen mogelijkheid af. Had ook geen rubberen hamer ofzo en was bang dat ik met geweld of wrikken met een schroevedraaier (wat ik wel voorzichtig heb geprobeerd) de boel zou beschadigen, en aangezien hij pas 2 jaar en 26.000km geleden nog is schoongemaakt heb ik het daar voor nu maar bij gelaten.
Is er speciaal gereedschap om hem eraf te trekken wellicht? Of wat is de best practice daarvoor?
Daarna nog remvloeistof vervangen met een drukpompje, dat ging prima, was alleen ff zoeken naar het ventiel van de koppelingscilinder maar van onderaf had ik hem uiteindelijk gevonden en die ook volgens instructies ververst (vloeistof eruit, dan 10/15 keer snel de koppeling intrappen en daarna nog een keer vloeistof eruit). Hij rijdt nog steeds prima nu iig
Tot slot nog even met VCDS de SRI reset en een fullscan zonder foutcodes.
- henri
- Forum eindbaas
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Tip voor remtrommels Up! demonteren
Bij mij kwam de remtrommel eerst ook niet los. De rode 'wedge' op de afbeelding had ik al een stuk omhoog gedrukt. Later bleek dat daar best wat kracht op gezet moet worden voordat de wedge nog verder omhoog gaat en de remtrommel vrijkomt. Ik was wel even bezig voordat ik door had wat de juiste methode was. Soms ben je gewoon te bang Bij de tweede trommel ging het daarna bijna vanzelf.
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Tip voor remtrommels Up! demonteren
Paar klappen met de hamer erop en de trommel komt los.
9 vd 10 keer hoef je de remmen niet eens terug te stellen om de trommel eraf te pakken.
9 vd 10 keer hoef je de remmen niet eens terug te stellen om de trommel eraf te pakken.
- henri
- Forum eindbaas
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Tip voor remtrommels Up! demonteren
Dat was ook mijn eerste gedachte