Die meter moet je ook met een korreltje zout nemen hoor, 0,4 of 0,5 liter per uur. Dat betekent dat je motor zo'n 8 ml brandstof per minuut moet berekenen. Er zit echt geen dure elektronica in die brandstofmeter. Dus zo'n kleine afwijking is gewoon je foutpercentage.up! schreef:De lagere temperatuur meende ik te merken aan het verbruik bij stationair draaien met motor op bedrijfstemperatuur. Mijn vorige up! verbruikte bij stationair draaien 0,4 liter per uur (in de zomer), de nieuwe up! (die ik sinds vorige week heb) verbruikt 0,5 liter per uur. Iemand die kan bevestigen dat 0,5 liter per uur een normale waarde is met deze temperaturen?Up&Go schreef:Dat de lagere temperatuur een hoger verbruik geeft valt mij ook op
benzine verbruik in de praktijk
Re: benzine verbruik in de praktijk
Kan ook aan de wind liggen die de laatste tijd zegeviert, daarnaast heeft de brandstof een hogere dichtheid bij een lagere temperatuur, dus zou je ook zuiniger rijden. Maar als je echt alles wilt meenemen in je verbruikscijfer dan moet je zeker de luchtdruk niet vergeten.
- aut5MIIsport60
- Vagling liefhebber
- Berichten: 212
- Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 11:29
- Locatie: Almere-stad
Re: benzine verbruik in de praktijk
Eerste keer moeten tanken met m'n Mii 1.0 style sport 60 pk AUTomaat5 (kan ook sequentieel geschakeld worden).
Bij 540 km ging het gongetje af en reservelampje aan.
Bij 570km afgetankt, er kon weer 34 liter in = 1 op 16,76 ( 5,97L/100km).
De helft korte rotstukjes, de helft snelweg en zelden doortrekkend boven de 3000tpm vanwege het inrijden.
Op de D(rive)-stand is ie trouwens irritant traag terugschakelend bij optrekken vanaf groen stoplicht en dan de weg links opdraaiend.
Schakelt veels te snel op en moet dan na denkpauze terug van 4 of 3 naar 2 (de stuurbekrachtiging vraagt ook pk's). Doe dat wel snel in Manuel/sequentieel in bochtige situaties.
gr,
willem
Bij 540 km ging het gongetje af en reservelampje aan.
Bij 570km afgetankt, er kon weer 34 liter in = 1 op 16,76 ( 5,97L/100km).
De helft korte rotstukjes, de helft snelweg en zelden doortrekkend boven de 3000tpm vanwege het inrijden.
Op de D(rive)-stand is ie trouwens irritant traag terugschakelend bij optrekken vanaf groen stoplicht en dan de weg links opdraaiend.
Schakelt veels te snel op en moet dan na denkpauze terug van 4 of 3 naar 2 (de stuurbekrachtiging vraagt ook pk's). Doe dat wel snel in Manuel/sequentieel in bochtige situaties.
gr,
willem
MII style Sport 60pk semi-aut5
- henri
- Forum eindbaas
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Interessant stukje over hoger brandstofverbruik in de winter:
http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/ ... MT027257W/
http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/ ... MT027257W/
- Jeroen Spits
- Vagling liefhebber
- Berichten: 233
- Lid geworden op: do 07 jun 2012, 20:50
- Locatie: Heerhugowaard
Re: benzine verbruik in de praktijk
Hehe eindelijke weer eens 1/20 gereden. Bandenspanning op dealerstand 2.3/2.1 nu 2.5/2/4 gezet scheelt altijd iets. Vind ik persoonlijk ook beter rijden.
Up! op je bumper!
Re: benzine verbruik in de praktijk
Nu 1500km op de teller. Woon/werk verkeer binnendoor zonder stoplchten, wel met rotondes. 50/80 km wegen 4,7 l/100 km. Als ik echt m'n best doe vast nog iets minder, maar dan wordt sparen al snel treuzelen..... Op de snelweg ongeveer 5,3 l/100 km met 110/115 km/u. Afgelopen zondag met windkracht 9 tegen meteen 6,5 l/100km. Dan moet het torretje wel werken.
Re: benzine verbruik in de praktijk
Inderdaad, met die harde wind was het verbruik bij mij meer dan 20% hoger en reed ik op de meter 6,0 liter gemiddeld waar ik normaal 4,7 liter gemiddeld rijd.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
- LegacySystem
- Vagling liefhebber
- Berichten: 130
- Lid geworden op: vr 26 okt 2012, 23:28
Re: benzine verbruik in de praktijk
1 op 15,5 is wat ik doe in dagelijks gebruik.
Ik maak mij verder niet druk over een litertje meer of minder. Wat ik vaak denk te besparen, ben je weer kwijt aan parkeergeld in bijvoorbeeld A'dam bij een dagje uit. Allemachtig, heen en terugrijden (ca. 120km) in ca. 1,5uur is goedkoper aan benzinekosten dan 1,5uur parkeren in een garage
Vernam laatst in Blik op de Weg dat in Nederland 3 miljoen euro teveel aan parkeergeld betaald wordt per dag (dus aan minuten die je wel betaald maar niet geparkeerd staat)
Ten opzichte van vorige auto houd ik maandelijk 103 euro in mijn zak door het ontlopen van MRB, verzekering de helft goedkoper. Beste mede-Up-eigenaren, wie doet ons nog wat..........als Up-eigenaar. Tegen de tijd dat wij niet meer MRB vrij rijden, dan betalen wij mischien straks een 15 tot 20 euro per maand?!?!
Ik maak mij verder niet druk over een litertje meer of minder. Wat ik vaak denk te besparen, ben je weer kwijt aan parkeergeld in bijvoorbeeld A'dam bij een dagje uit. Allemachtig, heen en terugrijden (ca. 120km) in ca. 1,5uur is goedkoper aan benzinekosten dan 1,5uur parkeren in een garage
Vernam laatst in Blik op de Weg dat in Nederland 3 miljoen euro teveel aan parkeergeld betaald wordt per dag (dus aan minuten die je wel betaald maar niet geparkeerd staat)
Ten opzichte van vorige auto houd ik maandelijk 103 euro in mijn zak door het ontlopen van MRB, verzekering de helft goedkoper. Beste mede-Up-eigenaren, wie doet ons nog wat..........als Up-eigenaar. Tegen de tijd dat wij niet meer MRB vrij rijden, dan betalen wij mischien straks een 15 tot 20 euro per maand?!?!
VW High Up! 44kW, 5-deurs, Candy White | Drive, Dynamic en Executive pakket met 16" Upsilon | Osram Nightbreaker Plus + PIAA | Aanpassingen door VAGTechniek | Planning: automatische achterklep
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13480
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Het blijft een mooi goedkoop autootje inderdaad!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- aut5MIIsport60
- Vagling liefhebber
- Berichten: 212
- Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 11:29
- Locatie: Almere-stad
Re: benzine verbruik in de praktijk
Het benzineverbruik valt me wat tegen, al zou dat bij betere temperaturen en lange vakantieritten best naar 5L/100km kunnen zakken.
Maar dat is niet de dagelijkse praktijk.
Rijd gewoon met het overige verkeer op, een echte rechterbaanrijder en ben de auto nog aan het inrijden (tot 3000tpm, enkel bij invoegen snelweg soms even 4000 tpm).
70% stadsverkeer/30% snelweg (100-115km/u).
Op automaat5 of seqentieel schakelend, 832kg.
Zie hier mijn voorlopige scores:
http://www.autoweek.nl/verbruik/7908/se ... sport-2012
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/544950.html
Ps: zoals je al bij sommige anderen kunt zien op spritmonitor, wijkt het echte verbruik (aftanken en het bijgetankte aantal liters delen op de gereden km's) nogal af van het boardcomp.verbruik. Bij mijn andere wagens begon de boardcomp.het verbruik pas vanaf 30km/u te tellen, daarvoor streepjes, om het onbetrouwbare maar aan te geven.
Verder wel heel tevreden over de wagen
Maar dat is niet de dagelijkse praktijk.
Rijd gewoon met het overige verkeer op, een echte rechterbaanrijder en ben de auto nog aan het inrijden (tot 3000tpm, enkel bij invoegen snelweg soms even 4000 tpm).
70% stadsverkeer/30% snelweg (100-115km/u).
Op automaat5 of seqentieel schakelend, 832kg.
Zie hier mijn voorlopige scores:
http://www.autoweek.nl/verbruik/7908/se ... sport-2012
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/544950.html
Ps: zoals je al bij sommige anderen kunt zien op spritmonitor, wijkt het echte verbruik (aftanken en het bijgetankte aantal liters delen op de gereden km's) nogal af van het boardcomp.verbruik. Bij mijn andere wagens begon de boardcomp.het verbruik pas vanaf 30km/u te tellen, daarvoor streepjes, om het onbetrouwbare maar aan te geven.
Verder wel heel tevreden over de wagen
MII style Sport 60pk semi-aut5
- el coche SEAT
- Donateur member
- Berichten: 818
- Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
- Locatie: BrunssUP!m
Re: benzine verbruik in de praktijk
Ben zelf ook goed te spreken over het verbruik.
En de lagere kosten.
En de lagere kosten.
VW UP! GTI, Kings Red with Black roof, 115 pk, 2023
VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023
VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023
-
- Forum newbie
- Berichten: 4
- Lid geworden op: wo 28 nov 2012, 21:06
Re: benzine verbruik in de praktijk
Vol gas gemiddelde snelheid 187,5. Kmh reed ie 1/15
-
- Forum newbie
- Berichten: 4
- Lid geworden op: wo 28 nov 2012, 21:06
Re: benzine verbruik in de praktijk
Topsnelheid was 209
Re: benzine verbruik in de praktijk
Ik heb al 230 gereden met de up!
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
Re: benzine verbruik in de praktijk
Al ruim 18000km gereden,
Ik rij ruim 800km op 1 tank (820km) en moet iedere dag 160km rijden, 40km stads en 120km snelweg.
Heb een 1.0 60PK blue motion UP!
Dus hij is lekker zuinig
Ik rij ruim 800km op 1 tank (820km) en moet iedere dag 160km rijden, 40km stads en 120km snelweg.
Heb een 1.0 60PK blue motion UP!
Dus hij is lekker zuinig
Re: benzine verbruik in de praktijk
1;18 dat is heel goed, ik haal 1;13 en dan rij ik rustig een stukje stad . zondag naar groningen gereden vanuit amsterdam en terug keurig aan de snelheids limieten gehouden, en toch 1;14...
het is een 60 pk,, en ik heb nu 2300 km op de teller staan... weet iemand of ik iets verkeerd doe????/
het is een 60 pk,, en ik heb nu 2300 km op de teller staan... weet iemand of ik iets verkeerd doe????/
Re: benzine verbruik in de praktijk
Gisteren voor de eerste keer getankt met de Citigo - meter was net niet in de reserve. Er kon 32 liter bij en had 602 km op de teller staan - 1: 18.8. Niet slecht zo voor de eerste kilometers die voornamelijk hebben bestaan uit kleine stukjes (+ stuk naar de meeting met airco aan)
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC
Re: benzine verbruik in de praktijk
3 mogelijke oorzaken:rajen schreef:1;18 dat is heel goed, ik haal 1;13 en dan rij ik rustig een stukje stad . zondag naar groningen gereden vanuit amsterdam en terug keurig aan de snelheids limieten gehouden, en toch 1;14...
het is een 60 pk,, en ik heb nu 2300 km op de teller staan... weet iemand of ik iets verkeerd doe????/
1. je schakelt niet op naar de vijfde versnelling
2. je had wind tegen (dan kan de up inderdaad zomaar 1 op 14 rijden)
3. er is iets mis met je auto.
Want minimaal 1 op 16 moet je kunnen halen, en dan mag je hard doorrijden...
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
Re: benzine verbruik in de praktijk
Ik heb er nu 1500 km op staan en rij 1 op 15 en denk dan ook helemaal niet na over zuinig rijden, vooral in de stad korte stukjes en op de snelweg 140 +.
Wat moet je daar nu van zeggen, ik reed eerst altijd met mijn e34 v8, 1 op 7 dus ik ben hartstikke blij............. alles relatief zeg maar.
Weet niet of ie nog wat zuiniger wordt als ie ingereden is maar dat zou nu dan wel moeten gebeuren lijkt me.
Wat moet je daar nu van zeggen, ik reed eerst altijd met mijn e34 v8, 1 op 7 dus ik ben hartstikke blij............. alles relatief zeg maar.
Weet niet of ie nog wat zuiniger wordt als ie ingereden is maar dat zou nu dan wel moeten gebeuren lijkt me.
- henri
- Forum eindbaas
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Nu een aantal keren met de kou getankt. Bij mij ligt het verbruik momenteel 10 tot 15 procent hoger dan bij gebruik in de zomer met een gelijke rijstijl. Dat is toch wel een behoorlijk verschil. Gelukkig blijft 1op 16 à 17 gewoon haalbaar.
Acceptabel, maar ruim 1 op 19 klinkt toch prettiger in de oren van een krenterige Hollander
Acceptabel, maar ruim 1 op 19 klinkt toch prettiger in de oren van een krenterige Hollander