Wetgeving over tinten

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!
Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Wetgeving over tinten

Bericht door Ron UP » do 16 mei 2013, 21:23

Er word vaak gespeculeerd over ,hoe donker mag je nou tinten?
En wat als de politie je aanhoudt?

Heb net even dit gevonden bij een ruitentinter (70% tinting voor is dus geen enkel probleem!)

Wetgeving
Zoals bij vele bekend is moet uw auto voldoen aan wetgeving wat betreft de lichtdoorlaatbaarheid van uw autoglas. Dit geld alleen voor de voorruit en de voorportieren, de overige ruiten mogen zo donker zijn als u wilt mits er een rechter buiten spiegel op het voertuig zit.
50% is toegestaan. Officieel moet uw auto voldoen aan de europese wetgeving en dat houd in dat de ruiten een lichtdoorlaatbaarheid moeten hebben van 70%. Dit geldt voor voorruit en voorportieren maar omdat deze waarden moeilijk te meten zijn i.v.m. omgevingslicht en weersinvloeden word er door de politie een marge van 50% gegeven. Dat wil zeggen dat ruiten gemeten door de politie minimaal 50% licht doorlaten. Dit is zelf door de politie vastgelegd.

De RDW heeft sinds 1 mei 2009 de keuringseisen verscherpt wat betreft lichtdoorlaatbaarheid. De voorportieren en voorruit dienen nu bij keuring 55% licht door te laten. Dit is nog 5% minder dan dat de politie eist.

Wij als autoglasfilm installateur gaan dus voor die 55%, we proberen een film aan te brengen die dicht bij de 55% komt maar er niet overheen gaat, dit om onnodige bekeurde klanten te krijgen. Dit doen we door eerst het originele glas te meten met onze eigen Tintmeter en dan aan de hand van onze ervaring en een meetwaardelijst te bepalen welke tint erbij gezet mag worden. Wilt u niet onze adviezen opvolgen dan is dat geheel voor eigen risico.
Mocht u twijfelen over de lichtdoorlaatbaarheid van de ruiten van uw auto, ook al hebben wij deze auto niet getint dan kunt natuurlijk altijd vrijblijvend uw ruiten laten meten door ons.

Controles
De politie voert controles uit op het toepassen van glasfilm, dit kunnen gerichte acties zijn maar men kan u ook uit het verkeer pikken en u verzoeken om mee te werken aan een controle. Mocht dit gebeuren dan moet de politie zich ook houden aan vastgestelde procedures.
Is een procedure niet goed uitgevoerd dan kunt u natuurlijk altijd bezwaar maken. De politie moet zich houden aan de volgende richtlijnen:
•De tintman moet voor iedere meting gekalibreerd worden, dit dient bij iedere ruit opnieuw te gebeuren.
•De agent dient de raam op 3 plaatsen te meten en daar het gemiddelde van te nemen.
•Er moet gemeten worden en er mag niet bekeurt worden op een schatting of een vermelding als een onnodig voorwerp of iets dergelijks onzinnigs.
•Te donkere ruiten word gezien als 1 delict en er mag dus maar 1x het bedrag (€90,-) voor gerekend worden. In het verleden is ons ter oren gekomen dat iedere ruit afzonderlijk bekeurd werd, dus 2 voorportieren te donker is 2x €90,- Dit mag dus absoluut niet en als u in dit geval hier bezwaar tegen maakt kunt u dit alleen maar winnen.
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

@@lgra
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: za 09 feb 2013, 18:48

Re: Wetgeving over tinten

Bericht door @@lgra » do 16 mei 2013, 22:01

De "tinters" maken wel eens fouten door de lichtdoorlaatbaarheid van de folie te rekenen. Er wordt dan vergeten dat de autoruiten , die zelf al getint zijn, nooit 100% lichtdoorlatendheid hebben. Als je beiden bij elkaar optelt kom je al snel onder de 55% en ben je dus strafbaar.

Zelf vind ik het geen gezicht dat de voor- en achterruiten verschillend zijn, maar kennelijk hecht iedereen waarde aan "privacy" :| Gewoon een grijskenteken uitvoering kopen denk ik dan. :mrgreen:
UP! HIGH 75 PK Executive pakket Tornadorood en Classic 16 inch Zilver Also: Alfa Giulia, BMW 325 Ci cabrio, New Mini 2014

Gebruikersavatar
Ajavas
Vagling liefhebber
Berichten: 325
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 19:59
Locatie: Spijkenisse

Re: Wetgeving over tinten

Bericht door Ajavas » vr 17 mei 2013, 06:05

@@lgra schreef:De "tinters" maken wel eens fouten door de lichtdoorlaatbaarheid van de folie te rekenen. Er wordt dan vergeten dat de autoruiten , die zelf al getint zijn, nooit 100% lichtdoorlatendheid hebben. Als je beiden bij elkaar optelt kom je al snel onder de 55% en ben je dus strafbaar.

Zelf vind ik het geen gezicht dat de voor- en achterruiten verschillend zijn, maar kennelijk hecht iedereen waarde aan "privacy" :| Gewoon een grijskenteken uitvoering kopen denk ik dan. :mrgreen:
Ikzelf vind ongelijke sterkte van voor en achterruiten ook niet zo mooi, maar heb wel besloten om alles op 1 sterkte te gaan laten tinten als de Up! afgeleverd is. Dit is niet om privacy redenen, maar om een vermindering van UV straling wat door een goede folie wordt bereikt. Misschien ken je wel het effect dat als je airco aan staat, maar de zon lekker op de auto schijnt (vooral op je voorruit, tijdens file) je het toch warm hebt terwijl de lucht temperatuur aangenaam is. Dit effect zal sterk vermindert worden.
Move Up! DBP | 5 deurs | 60 PK | BMT | CEB | E & D | M & M | 6 speakers systeem | Verlichting | 16" FOX FX4 Velgen | VAGCOM | Korte Antenne | Ruiten/Verlichting Getint | Eibach Pro Kit

Ons Uppie!

Gebruikersavatar
STB
Forum newbie
Berichten: 57
Lid geworden op: di 02 apr 2013, 14:08

Re: Wetgeving over tinten

Bericht door STB » vr 17 mei 2013, 08:55

Er is een verschil tussen wetgeving en verbaliseringsbeleid. Hierboven wordt het verbaliseringsbeleid beschreven. In de (Europese) wet staat, dat je voorste ramen 70% licht moeten doorlaten en de voorruit 75%.

Vergelijk het met vijf wietplanten in je huis. Niet strafbaar, wel illegaal. De politie zal ze bij aantreffen verwijderen.

Als een verbalisant meet dat jij onder die 70% zit kun je een 'toner' krijgen. Hierin moet je (meestal binnen een week) aantonen dat je ruit weer in orde is.

Vergis je daar niet in! De wet gaat altijd voor het verbaliseringsbeleid. Tref je de verkeerde dan kan het dus een duur grapje worden. Want die tint gaat eraf..

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Wetgeving over tinten

Bericht door Ron UP » vr 17 mei 2013, 09:38

Klopt!!
Daarom ook niet te donker tinten voor. Sommige tinters zitten op de grens van 50% maar ik ga liever op save.
Bij mij komt er de 70% folie op, puur voor de looks :D
De achterruitjes zijn 35% dus zal mooi overlopen in elkaar

Nee....... geen grijs kenteken meer voor mij, heb in 13 jaar tijd al 3 T4s gehad maar wel particulier gereden.
:D :D maar dankzij de overheid weg moeten doen wegens de mrb van 145 eur per maand :twisted: :twisted:

Ach iedereen moet doen wat hij mooi lijkt. Blijft een persoonlijk iets.
Ik laat zondag wel ff de ramen meten voor de folie en na de folie
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

stofzuiger7
Forum newbie
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 10:52
Locatie: Provincie Up!trecht

Re: Wetgeving over tinten

Bericht door stofzuiger7 » vr 24 mei 2013, 02:28

Weet iemand de regelgeving van het tinten van de achterlichten?

Ik denk nat deze tint namelijk onwijs gaaf zal staan op de UP! samen met getinten ramen
Voor mensen met interesse naar de afkomst folie
http://www.rvinyl.com/Blackout-Smoke-Tint-Film.html

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: Wetgeving over tinten

Bericht door GuidoUp » vr 24 mei 2013, 05:56

stofzuiger7 schreef:Weet iemand de regelgeving van het tinten van de achterlichten?

Ik denk nat deze tint namelijk onwijs gaaf zal staan op de UP! samen met getinten ramen
Voor mensen met interesse naar de afkomst folie
http://www.rvinyl.com/Blackout-Smoke-Tint-Film.html

Afbeelding
Afbeelding
Ik heb een agent bij mijn ouders in de straat gesproken.. En die zei.. Zolang de reflectoren goed te zien zijn is het oké en de kleuren van de lampen..

Verstuurd van mijn ST26i met Tapatalk
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

Gebruikersavatar
DonkUp
Vagling liefhebber
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 13:08
Locatie: Lelystad

Re: Wetgeving over tinten

Bericht door DonkUp » vr 24 mei 2013, 19:28

GuidoUp schreef:
stofzuiger7 schreef:Weet iemand de regelgeving van het tinten van de achterlichten?

Ik denk nat deze tint namelijk onwijs gaaf zal staan op de UP! samen met getinten ramen
Voor mensen met interesse naar de afkomst folie
http://www.rvinyl.com/Blackout-Smoke-Tint-Film.html

Afbeelding
Afbeelding
Ik heb een agent bij mijn ouders in de straat gesproken.. En die zei.. Zolang de reflectoren goed te zien zijn is het oké en de kleuren van de lampen..

Verstuurd van mijn ST26i met Tapatalk
De reflectoren zie je hier niet meer, dus of het is niet toegestaan of je moet losse reflectoren plaatsen.
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: Wetgeving over tinten

Bericht door GuidoUp » vr 24 mei 2013, 19:34

DonkUp schreef:
GuidoUp schreef:
stofzuiger7 schreef:Weet iemand de regelgeving van het tinten van de achterlichten?

Ik denk nat deze tint namelijk onwijs gaaf zal staan op de UP! samen met getinten ramen
Voor mensen met interesse naar de afkomst folie
http://www.rvinyl.com/Blackout-Smoke-Tint-Film.html

Afbeelding
Afbeelding
Ik heb een agent bij mijn ouders in de straat gesproken.. En die zei.. Zolang de reflectoren goed te zien zijn is het oké en de kleuren van de lampen..

Verstuurd van mijn ST26i met Tapatalk
De reflectoren zie je hier niet meer, dus of het is niet toegestaan of je moet losse reflectoren plaatsen.
niet toegestaan dus en ja losse reflectoren mag wel
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

Gebruikersavatar
DonkUp
Vagling liefhebber
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 13:08
Locatie: Lelystad

Re: Wetgeving over tinten

Bericht door DonkUp » vr 24 mei 2013, 22:05

Het ziet er wel gaaf uit trouwens :)
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo

stofzuiger7
Forum newbie
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 10:52
Locatie: Provincie Up!trecht

Re: Wetgeving over tinten

Bericht door stofzuiger7 » zo 26 mei 2013, 01:52

DonkUp schreef:Het ziet er wel gaaf uit trouwens :)
Dat vond ik dus ook!! :D maar ze hebben ook nog lichtere tinten misschien mogen die wel??

http://www.rvinyl.com/Smoke-Tint-Film.html

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: Wetgeving over tinten

Bericht door GuidoUp » zo 26 mei 2013, 09:09

stofzuiger7 schreef:
DonkUp schreef:Het ziet er wel gaaf uit trouwens :)
Dat vond ik dus ook!! :D maar ze hebben ook nog lichtere tinten misschien mogen die wel??

http://www.rvinyl.com/Smoke-Tint-Film.html
Als je met dat gaat werken.. Moet je wel xenon erin gaan zetten

Verstuurd van mijn ST26i met Tapatalk
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

stofzuiger7
Forum newbie
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 10:52
Locatie: Provincie Up!trecht

Re: Wetgeving over tinten

Bericht door stofzuiger7 » ma 27 mei 2013, 17:55

GuidoUp schreef:
stofzuiger7 schreef:
DonkUp schreef:Het ziet er wel gaaf uit trouwens :)
Dat vond ik dus ook!! :D maar ze hebben ook nog lichtere tinten misschien mogen die wel??

http://www.rvinyl.com/Smoke-Tint-Film.html
Als je met dat gaat werken.. Moet je wel xenon erin gaan zetten

Verstuurd van mijn ST26i met Tapatalk
Het zal voor me achterlichten zijn!!

Gebruikersavatar
DonkUp
Vagling liefhebber
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 13:08
Locatie: Lelystad

Re: Wetgeving over tinten

Bericht door DonkUp » ma 27 mei 2013, 21:47

stofzuiger7 schreef:Dat vond ik dus ook!! maar ze hebben ook nog lichtere tinten misschien mogen die wel??

http://www.rvinyl.com/Smoke-Tint-Film.html
Een overijverige diender zou nog wel eens kunnen gaan zeuren. Zijn er niet toevallig al forumleden die hun volledige achterlichtunits hebben gewrapped? Misschien kunnen die dan eens kijken of bij hun de reflector nog 'zn werk doet'.
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: Wetgeving over tinten

Bericht door GuidoUp » ma 27 mei 2013, 21:50

DonkUp schreef:
stofzuiger7 schreef:Dat vond ik dus ook!! maar ze hebben ook nog lichtere tinten misschien mogen die wel??

http://www.rvinyl.com/Smoke-Tint-Film.html
Een overijverige diender zou nog wel eens kunnen gaan zeuren. Zijn er niet toevallig al forumleden die hun volledige achterlichtunits hebben gewrapped? Misschien kunnen die dan eens kijken of bij hun de reflector nog 'zn werk doet'.
Doet het gewoon bij mij

Verstuurd van mijn ST26i met Tapatalk
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

Gebruikersavatar
DonkUp
Vagling liefhebber
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 13:08
Locatie: Lelystad

Re: Wetgeving over tinten

Bericht door DonkUp » ma 27 mei 2013, 21:53

Dan zou het dus geen probleem moeten zijn :)
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo

stofzuiger7
Forum newbie
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 10:52
Locatie: Provincie Up!trecht

Re: Wetgeving over tinten

Bericht door stofzuiger7 » vr 31 mei 2013, 01:35

GuidoUp schreef:
DonkUp schreef:
stofzuiger7 schreef:Dat vond ik dus ook!! maar ze hebben ook nog lichtere tinten misschien mogen die wel??

http://www.rvinyl.com/Smoke-Tint-Film.html
Een overijverige diender zou nog wel eens kunnen gaan zeuren. Zijn er niet toevallig al forumleden die hun volledige achterlichtunits hebben gewrapped? Misschien kunnen die dan eens kijken of bij hun de reflector nog 'zn werk doet'.
Doet het gewoon bij mij

Verstuurd van mijn ST26i met Tapatalk
Weet jij toevallig met hoeveel % je hem hebt getint?
Want die blacked out tint film laat nog maar 5% door
en de smoked tint film laat nog 38% door...
maar ja het is Amerikaans en daar mag je meer met je auto doen wat hier niet mag

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: Wetgeving over tinten

Bericht door GuidoUp » vr 31 mei 2013, 05:59

stofzuiger7 schreef:
GuidoUp schreef:
DonkUp schreef: Een overijverige diender zou nog wel eens kunnen gaan zeuren. Zijn er niet toevallig al forumleden die hun volledige achterlichtunits hebben gewrapped? Misschien kunnen die dan eens kijken of bij hun de reflector nog 'zn werk doet'.
Doet het gewoon bij mij

Verstuurd van mijn ST26i met Tapatalk
Weet jij toevallig met hoeveel % je hem hebt getint?
Want die blacked out tint film laat nog maar 5% door
en de smoked tint film laat nog 38% door...
maar ja het is Amerikaans en daar mag je meer met je auto doen wat hier niet mag
Ik zou het niet weten haha

Verstuurd van mijn ST26i met Tapatalk
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

Plaats reactie