Bericht
door Autheo » ma 11 nov 2013, 21:50
De verbruikscijfers zoals ze hier door verschillenden worden vermeld, verschillen nogal. Blijkbaar hangt het toch wel veel af van ieders individuele rijstijl (sportief, rustig etc.) en autogebruik (stad, buitenweg, snelweg, leeg of beladen etc.). De volledige lijst van NoTVR laat ook nog zien dat seizoen ook veel verschil maakt.
Duidelijk is in ieder geval dat de fabrieksopgave volgens de 'theoretische cyclus' alleen maar nuttig is voor oppervlakkige vergellijking met andere merken, maar een veel te optimistische opgave is.
Zelf vind ik de Duitse site Spritmonitor.de heel handig om het gemiddelde werkelijke praktijkverbruik te kunnen zien. Je kunt daar per model zelfs veel uitfilteren. Ik heb eens naast elkaar gezet wat de gemiddelden zijn voor ons trio in de 60 en 75 pk uitvoering, met als filteroptie handschakeling en verbruik over minstens 5000 km. Ik kwam op het volgende lijstje:
60 pk motor: Up 5,21 l./100km (1 op 19,2), Citigo 5,16 l./100km (1 op 19,4), Mii 5,09 l./100km (1 op 19,6)
75 pk motor: Up 5,58 l./100km (1 op 17,9), Citigo 5,40 l./100km (1 op 18,5), Mii 5,18 l./100km (1 op 19,3)
Ook hier best weer verschillen tussen de vergelijkbare modellen, je zou zeggen dat het per motorisering niet uit zou moeten maken welk merk het is. Mogelijk dat bepaald publiek met een bepaalde rijstijl of manier van gebruik 'gemiddeld' een andere merkkeuze maakt?
Ik had ook nog even gekeken naar de nederlandse verbruiksmonitor op Autoweek, maar daar kun je niet het verschil tussen de 60 of 75 pk motorisering uitfilteren. Ook ligt het aantal gebruikers flink lager, zodat het m.i. minder repesentatief is. Het lijstje is daar: Up 5,41 l./100km (1 op 18,5), Citigo 4,62 l./100km (1 op 21,6), Mii 5,19 l./100km (1 op 19,3)
Zelf houd ik mijn verbruik ook op Spritmonitor bij, met een link in m'n onderschrift bij deze berichten op het forum. Dan is altijd mijn actuele gemiddelde verbruik zichtbaar.