Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?
Beste Uppers,
Om maar meteen op mijn vraag te komen, nemen jullie een bocht en rotonde meestal in de tweede of derde versnelling?
Ik heb toch gemerkt dat de tweede versnelling soms toch echt wat te traag is voor sommige rotondes, waardoor ik deze automatisch in de derde versnelling neem, zeker wanneer al de eerste afslag wordt genomen. Hoe zit het bij jullie?
Groet,
Om maar meteen op mijn vraag te komen, nemen jullie een bocht en rotonde meestal in de tweede of derde versnelling?
Ik heb toch gemerkt dat de tweede versnelling soms toch echt wat te traag is voor sommige rotondes, waardoor ik deze automatisch in de derde versnelling neem, zeker wanneer al de eerste afslag wordt genomen. Hoe zit het bij jullie?
Groet,
Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?
Wanneer ik geen andere auto's op de rotonde verwacht en geen voorligger heb dan is het uitrollen en in de 3e versnelling de rotonde op- en afrijden.
Citigo Arctic, 60pk, Candy White, 5-drs
Superb Combi, Amethyst Purple Metallic
Superb Combi, Amethyst Purple Metallic
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2840
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?
Hangt vooral van de verkeerssituatie af, maar vaak kan het prima in z'n drie. De motor kan prima overweg met lage toeren. Maar het houdt helemaal verband met 'zuinig rijden'. Soms is het dan slim om in een hogere versnelling te rijden, maar soms is het nog slimmer om in een lagere versnelling even vlug op te trekken naar een hogere snelheid, om dan in een hogere versnelling veel zuiniger die snelheid vast te kunnen houden. Soms kun je dan gewoon een versnelling overslaan. Van z'n twee naar z'n vier, of van de derde direct naar de vijfde versnelling. Maar altijd afhankelijk van de praktische situatie op dat moment. Weliswaar is het verbruik in een lagere versnelling even iets hoger, maar dat duurt dan maar een paar seconden. Optrekken in een hogere versnelling lijkt een lager verbruik te laten zien, maar dat duurt dan vaak veel langer en per saldo kan dat dan uiteindelijk toch meer brandstof vragen. Maar het belangrijkste is: anticiperen, zodat je de juiste versnelling zo goed mogelijk kunt kiezen.TwitNour schreef:Beste Uppers,
Om maar meteen op mijn vraag te komen, nemen jullie een bocht en rotonde meestal in de tweede of derde versnelling?
Ik heb toch gemerkt dat de tweede versnelling soms toch echt wat te traag is voor sommige rotondes, waardoor ik deze automatisch in de derde versnelling neem, zeker wanneer al de eerste afslag wordt genomen. Hoe zit het bij jullie?
Groet,
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?
Hoi
In z'n 3
In z'n 3
High Up 75pk BlueMotion Techn. Up! Black pakket Drve pakket res.wiel
Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?
Ik geloof er vrij weinig van dat als je snel optrekt in een lagere, dat je dan minder verbruikt dan langzaam in een hogere.
Als ik vlot optrek en dan rustig 50 en 80 rij dan verbuik ik zeker veel meer dan dat ik nu doe. Ik rij nu puur op de schakelindicator en zie de benzinemeter nu al minder snel zakken. Ik heb het al eens ergens anders gezegd, ik rij niet op de boordcomputer, die is leuk als indicatie... Meer ook niet.
Rotondes meestal in zijn 3, soms zelfs in de 4e. 30km is 3e, 40 is 4e. Je moet daarna niet te snel weer vaart willen maken want dan pomp je onnodig veel benzine in het motortje terwijl je toch niet vooruit komt.
Ik zal niet zeggen dat het mijn favoriet is om als opa door het verkeer te rijden. Maar ik zie mijn verbruik wel zakken
Als ik vlot optrek en dan rustig 50 en 80 rij dan verbuik ik zeker veel meer dan dat ik nu doe. Ik rij nu puur op de schakelindicator en zie de benzinemeter nu al minder snel zakken. Ik heb het al eens ergens anders gezegd, ik rij niet op de boordcomputer, die is leuk als indicatie... Meer ook niet.
Rotondes meestal in zijn 3, soms zelfs in de 4e. 30km is 3e, 40 is 4e. Je moet daarna niet te snel weer vaart willen maken want dan pomp je onnodig veel benzine in het motortje terwijl je toch niet vooruit komt.
Ik zal niet zeggen dat het mijn favoriet is om als opa door het verkeer te rijden. Maar ik zie mijn verbruik wel zakken
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?
Hey valt mij op dat de schakelindicator zich aanpast aan het rijgedrag. Als je sportief optrekt geeft hij een heel ander advies dan wanneer je heel rustig optrekt. Probeer maar eens.
Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?
Das waar, hij past zich ook aan, aan de weerstand, heuvel op zal hij niet adviseren te schakelen. Het is niet een vooraf ingesteld advies bij bepaalde snelheden
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?
Volgens mij past hij zich aan o.b.v. hoe hard je accelereert of hoe diep je het gaspedaal hebt ingedrukt. Moet er nog s mee expirementeren
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?
Dit heb ik ook gemerkt ja!oppermii schreef:Hey valt mij op dat de schakelindicator zich aanpast aan het rijgedrag. Als je sportief optrekt geeft hij een heel ander advies dan wanneer je heel rustig optrekt. Probeer maar eens.
Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?
sirieus?.... word er nu ook al gevraagd hoe je auto moet rijden ?
TIP : Als je naar links wilt, draai je dat grote zwarte ding dat voor je neus zit naar LINKS
TIP : Als je naar links wilt, draai je dat grote zwarte ding dat voor je neus zit naar LINKS
Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?
Meestal in zijn drie.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC
Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?
In z'n twee, tegensturen en door zijraam kijken waar je naar toe wilt!
Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?
Meestal in zijn 3, ook afhankelijk van de situatie...
High UP! | 60 PK | Bluemotion | 3-deurs | Deep black pearl | M&M | Led dagrij | Nightbreakers mist/dimlicht | W8 Verlichting | Vagcom | Armsteun | Getinte ramen |Executive | Drive | Dynamic "Triangle" | Eibach Verlaging |
Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?
Te lui voor
Dus automaat gekocht
Dus automaat gekocht
Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?
Dan rij je toch in zijn D, of ben je echt lui en laat je hem in N?enie-up schreef:Te lui voor
Dus automaat gekocht
Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?
Volgens mij heb jij het over 'driften' Sjoerd!Sjoerd schreef:In z'n twee, tegensturen en door zijraam kijken waar je naar toe wilt!
Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?
Vergeten we geen richting aangegeven bij op en afrijden van de rotonden...
Maar in zijn drie soms vier
Maar in zijn drie soms vier
Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?
x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?
Hoe krijg je dat voor elkaar?!GasDwerg schreef:Korte rotondes in 2 of 3.
Ruimere rotondes neem ik zelfs in 4.
Tuurlijk.oppermii schreef:Hey valt mij op dat de schakelindicator zich aanpast aan het rijgedrag. Als je sportief optrekt geeft hij een heel ander advies dan wanneer je heel rustig optrekt. Probeer maar eens.
Die schakelindicator kijkt of het gevraagde vermogen ook in de hogere versnelling geleverd kan worden.
Als dat kan, geeft hij de melding op te schakelen, kan dat niet, mag je verder gassen.
Ik krijg soms zelfs de aanduiding om omlaag te schakelen
Re: Rotondes en bochten in tweede of derde versnelling?
x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.