Corrigeren verbruiksweergave

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Corrigeren verbruiksweergave

Bericht door Autheo » di 28 jan 2014, 14:04

Op het forum kun je op diverse plaatsen vinden, dat je de weergave van de boordcomputer kunt aanpassen van 'liters per 100 km' naar 'kilometers per liter'. Omdat mijn boordcomputer standaard een veel te optimistisch beeld geeft, zocht ik naar informatie of dat ook gecorrigeerd kan worden. In de rubriek 'te koop aangeboden sponsoren' zag ik in een draadje daarover iets. Omdat mijn vraag in die rubriek niet helemaal thuishoort, plaats ik hem ook hieronder. Misschien zijn er nog anderen die weten of het 'optimisme' van de boordcomputer wat beteugeld kan worden?
My1stIbi schreef:Yep, als je je werkelijke verbruik weet (gereden kilometers met getankte liters) kan dat ingesteld worden.
Je moet dan, liefst een paar keer, als je tankt, 't langdurig verbruik op nul stellen en deze noteren als je weer gaat tanken, inclusief de km die je gereden hebt en de liters die je getankt hebt. En bij voorkeur bij dezelfde pomp, tot de aanslag en 't vulpistool steeds even diep in de vulopening. Daarmee kan een formule los gelaten worden op de huidige instelling en krijg je de nieuwe.

Maar los uit de pols kan ook, net hoe nauwkeurig je 't wilt hebben :)
Als ik het goed begrijp kan de te 'optimistische' verbruiksweergave van de boordcomputer dus worden bijgeregeld? Ik heb nu over bijna 30.000 km de stand bijgehouden, en de boordcomputer geeft bijna in alle gevallen 0,3 liter per 100km te zuinig aan (4,6 l/100km op de boordcomputer is in werkelijkheid 4,9 l/100 km). Wat voor formule levert dat op? En dat kan met vag-com dus worden gecorrigeerd? Weet iemand of de dealer dat gewoon bij de onderhoudsbeurt kan aanpassen, of moet je daar iets anders voor regelen?

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Corrigeren verbruiksweergave

Bericht door Touchwood » di 28 jan 2014, 14:24

Mijn ervaring is, dat de BC ongeveer 7% te zuinig aangeeft. Dat kan idd met Vag-Com gecorrigeerd worden.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
MicroUp
Vagling liefhebber
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 20:55
Locatie: Noord-Holland

Re: Corrigeren verbruiksweergave

Bericht door MicroUp » di 28 jan 2014, 14:47

Corrigeren of niet, het blijft een computer berekening. 100% nauwkeurig zal het dus nooit worden. Geef maar eens vol gas, je BC denkt meteen dat je 37,2 liter per 100 km verbruikt. Ouderwets rekenen blijft het advies, dan weet je zeker wat je auto verbruikt.
Een up! met wat extra's.

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Corrigeren verbruiksweergave

Bericht door Touchwood » di 28 jan 2014, 15:01

True, true. Gemiddeld 7% over langere afstand bij normaal rijden was preciezer geweest.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Corrigeren verbruiksweergave

Bericht door Autheo » di 28 jan 2014, 17:19

MicroUp schreef:Corrigeren of niet, het blijft een computer berekening. 100% nauwkeurig zal het dus nooit worden. Geef maar eens vol gas, je BC denkt meteen dat je 37,2 liter per 100 km verbruikt. Ouderwets rekenen blijft het advies, dan weet je zeker wat je auto verbruikt.
Inderdaad, als je even vol gas geeft staat onder "Verbruik" direct een flink hogere waarde, maar de waarde onder "Gem. verbruik" wordt dan niet direct anders. Die wordt immers door de computer 'gemiddeld' berekend over de hele afstand vanaf dat je die op nul hebt gezet. Ook al zou het gemiddelde verbruik niet 100% nauwkeurig aangegeven worden, het lijkt me toch wel prettig als die iets dichter bij de werkelijkheid zou komen liggen. Als je alleen maar ouderwets moet blijven rekenen, heeft de boordcomputer veel minder nut. Als die in de goede richting gecorrigeerd kan worden, lijkt me dat beter voldoen.

Gebruikersavatar
MicroUp
Vagling liefhebber
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 20:55
Locatie: Noord-Holland

Re: Corrigeren verbruiksweergave

Bericht door MicroUp » di 28 jan 2014, 18:39

Je kan hem fine tunen. Dat is het probleem niet, maar het blijft een globale berekening.
Een up! met wat extra's.

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: Corrigeren verbruiksweergave

Bericht door GasDwerg » di 28 jan 2014, 18:49

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Corrigeren verbruiksweergave

Bericht door Touchwood » di 28 jan 2014, 20:35

Gemiddeld over langere afstand klopt die 7%. Daar is niks globaal aan. De BC geeft gemiddeld over een langere afstand zo'n 7% te zuinig aan. Eenvoudig zelf te meten door een aantal malen de zaak zelf te berekenen.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Corrigeren verbruiksweergave

Bericht door Autheo » za 15 feb 2014, 13:52

Touchwood schreef:Mijn ervaring is, dat de BC ongeveer 7% te zuinig aangeeft. Dat kan idd met Vag-Com gecorrigeerd worden.
Zoals gezegd heb ik bij de 30.000 beurt bij de dealer gevraagd of de boordcomputer gecorrigeerd kon worden. Maar (zoals ik eigenlijk wel verwacht had) waagt die zich daar toch niet aan. Heeft mogelijk te maken met allerlei andere koppelingen in de boordcomputer, zoals onderhoudsinterval etc. (In het topic 15.000 km beurt wordt daar ook e.e.a. over besproken).
Maar ik ben eigenlijk benieuwd of er hier forumleden zijn die zelf via VAGcom die correctie hebben ingevoerd, en hoe dat in de praktijk is uitgepakt. :?:

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Corrigeren verbruiksweergave

Bericht door Touchwood » za 15 feb 2014, 19:37

De omschakeling naar km/l gaat prima. De BC moet daarvoor van Rest of World op Japan gezet worden. Er zijn 2 minpuntjes: het cijfertje rechtsonder (momentaan gebruik) werkt niet goed meer bij stationair draaien en de fraaie Blue Index app op de M&M kan niet omgaan met km/l. De Blue Index verbruik-app wordt onbruikbaar.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Corrigeren verbruiksweergave

Bericht door Autheo » za 15 feb 2014, 20:53

Touchwood schreef:De omschakeling naar km/l gaat prima. De BC moet daarvoor van Rest of World op Japan gezet worden. Er zijn 2 minpuntjes: het cijfertje rechtsonder (momentaan gebruik) werkt niet goed meer bij stationair draaien en de fraaie Blue Index app op de M&M kan niet omgaan met km/l. De Blue Index verbruik-app wordt onbruikbaar.
Het omschakelen naar een andere weergave (van l/100km naar km/l) is niet het probleem, dat kun je duidelijk in de handleiding vinden. De vraag gaat over het naar reële waarden corrigeren van de veel te optimistische weergave. Ben benieuwd of iemand daar al ervaring mee heeft.

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Corrigeren verbruiksweergave

Bericht door Touchwood » za 15 feb 2014, 22:06

In de handleiding? Waar? Dat corrigeren gaat ook prima. Ergens het getal 107 invullen en het gemiddelde gebruik van de BC gaat met 7% omhoog. Heeft verder geen invloed op de service intervallen of wat dan ook.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Corrigeren verbruiksweergave

Bericht door Autheo » zo 16 feb 2014, 08:19

Touchwood schreef:In de handleiding? Waar?
Ik heb het niet bij de hand, maar dacht dat het in de handleiding van Maps and More staat. In ieder geval is het omzetten naar km/l geen probleem weet ik.
Touchwood schreef:Ergens het getal 107 invullen en het gemiddelde gebruik van de BC gaat met 7% omhoog. Heeft verder geen invloed op de service intervallen of wat dan ook.
Heb jij daar al ervaring mee, en werkt dat probleemloos? Waar is dat 'ergens' invullen precies? Kan dat alleen met VAGcom? :?:

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Corrigeren verbruiksweergave

Bericht door Touchwood » zo 16 feb 2014, 09:39

staat niet in de manual van M&M hoor. ;-) ja, dat corrigeren kan alleen met VAGCOM en werkt probleemloos. module 17 instruments bij adaptation. iets met fuel consumption correction. wijst zichzelf. is bij mij zo sinds juni vorig jaar. het INSP signaal kwam netjes pas bij 15000 km. geen rare dingen, wel een veel beter kloppende BC op dit punt.

dit forum zit veel VCDS kennis. daar heb ik dit ook vandaan:

http://www.seat-online.nl/showthread.ph ... heden-VCDS
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Corrigeren verbruiksweergave

Bericht door Autheo » zo 16 feb 2014, 13:40

Touchwood schreef:staat niet in de manual van M&M hoor. ;-) ja, dat corrigeren kan alleen met VAGCOM en werkt probleemloos. module 17 instruments bij adaptation. iets met fuel consumption correction. wijst zichzelf. is bij mij zo sinds juni vorig jaar. het INSP signaal kwam netjes pas bij 15000 km. geen rare dingen, wel een veel beter kloppende BC op dit punt.

dit forum zit veel VCDS kennis. daar heb ik dit ook vandaan:

http://www.seat-online.nl/showthread.ph ... heden-VCDS
Dank je wel voor de info, goed te horen dat het probleemloos werkt. :handgestures-thumbupright:

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Corrigeren verbruiksweergave

Bericht door Inge » ma 17 feb 2014, 07:55

Klinkt goed die aanpassing - alleen jammer dat ik geen vagcom heb. Maar goed komt wel ooit.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Corrigeren verbruiksweergave

Bericht door Autheo » ma 16 jun 2014, 19:47

Bij de meeting in mei heeft VAG-techniek de correctie van de verbruiksmeter met vagcom ingevoerd. Nu klopt het perfect! Toch wel handig, dat je nu ook onderweg al het werkelijke verbruik ziet in de boordcomputer, zonder dat je er zelf wat bij op moet tellen. Geeft een prettig gevoel dat je niet meer voorhet lapje gehouden wordt met een te gunstige aanduiding. Bevalt me beter!

Plaats reactie