Bandenspanning move up?
Bandenspanning move up?
Hallo,
Wat nu de beste bandenspanning voor de move up. Ik lees nl overal aangepaste bandenspanningen om zo zuinig mogelijk te rijden, maar dat gaat meestal over de high up en die hebben grotere banden....
Ik heb gewoon de standaard banden van de move up, maar het benzineverbruik valt mij tegen (gem. 1: 16.8) Nu heb ik mijn banden al op volle belasting gezet, maar lees ook dat sommige van jullie ze gewoon allemaal op 2,4 zetten. Ik merk trouwens wel al nu ze wat harder zijn, dat hij soepeler rijdt.
Wat is nu dus de beste bandenspanning voor mijn up om wat zuiniger te gaan rijden.
Graag reacties, dan kan ik hopelijk na 9000 km ook wat zuiniger gaan rijden. Dank!
Wat nu de beste bandenspanning voor de move up. Ik lees nl overal aangepaste bandenspanningen om zo zuinig mogelijk te rijden, maar dat gaat meestal over de high up en die hebben grotere banden....
Ik heb gewoon de standaard banden van de move up, maar het benzineverbruik valt mij tegen (gem. 1: 16.8) Nu heb ik mijn banden al op volle belasting gezet, maar lees ook dat sommige van jullie ze gewoon allemaal op 2,4 zetten. Ik merk trouwens wel al nu ze wat harder zijn, dat hij soepeler rijdt.
Wat is nu dus de beste bandenspanning voor mijn up om wat zuiniger te gaan rijden.
Graag reacties, dan kan ik hopelijk na 9000 km ook wat zuiniger gaan rijden. Dank!
Re: Bandenspanning move up?
Ik heb mijn banden ook op ongeveer 2.4 bar staan. Dit is de aangegeven luchtdruk voor zwaarbeladen. De eerste 5000 km reed ik met de aangegeven luchtdruk als hij niet beladen is dus 1.8 bar en 2.0. Ik merk duidelijk dat de rolweerstand minder is waardoor de auto verder uitrolt. Hierdoor hoef ik minder lang het gaspedaal in te drukken als ik een stoplicht nader. Scheelt weer paar centen.
| HIGH UP! | BlueMotion | 75 PK | Executive pakket | Zwart | Dashboard Zwart |
- el coche SEAT
- Donateur member
- Berichten: 818
- Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
- Locatie: BrunssUP!m
Re: Bandenspanning move up?
Ben wel alert voor een te hoge bandenspanning.
Een te hoge bandenspanning zorgt voor een verminderd rijcomfort, omdat een deel van de verende werking van de banden verloren gaat. De autoband wordt bij een te hoge spanning te rond, waardoor het midden van de autoband harder slijt. Ook een te hoge spanning van de autoband zorgt voor verminderde grip op de weg.
Op deze site http://www.conti.nl/informatie/de-juist ... AodOHYA7Q# vindt je een tabel met de juiste bandenspanning.
Veiligheid gaat voor verbruik !!!!!
Een te hoge bandenspanning zorgt voor een verminderd rijcomfort, omdat een deel van de verende werking van de banden verloren gaat. De autoband wordt bij een te hoge spanning te rond, waardoor het midden van de autoband harder slijt. Ook een te hoge spanning van de autoband zorgt voor verminderde grip op de weg.
Op deze site http://www.conti.nl/informatie/de-juist ... AodOHYA7Q# vindt je een tabel met de juiste bandenspanning.
Veiligheid gaat voor verbruik !!!!!
VW UP! GTI, Kings Red with Black roof, 115 pk, 2023
VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023
VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023
- Psycho_Mantis
- Vagling liefhebber
- Berichten: 912
- Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
- Locatie: Spijkenisse
Re: Bandenspanning move up?
Ik had mijn move up banden op iets van 2,3 bar voor en 2,2 bar achter.
Ik heb nu eigenlijk geen idee hoeveel bar erin zit... heb nu spoke velgen.
@hierboven, handig zo tabel waar de up niet bij staat
Ik heb nu eigenlijk geen idee hoeveel bar erin zit... heb nu spoke velgen.
@hierboven, handig zo tabel waar de up niet bij staat
- el coche SEAT
- Donateur member
- Berichten: 818
- Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
- Locatie: BrunssUP!m
Re: Bandenspanning move up?
Was me nog niet opgevallen. Heb net eens gegoogled maar vind ook nog geen tabel waar de UP wel op staat.Psycho_Mantis schreef:
@hierboven, handig zo tabel waar de up niet bij staat
VW UP! GTI, Kings Red with Black roof, 115 pk, 2023
VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023
VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023
Re: Bandenspanning move up?
Ja, maar zonder spanning advies!!
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC
- henri
- Forum eindbaas
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Bandenspanning move up?
Voor de visueel beperkten onder jullie :
Onbeladen: 2.0 bar vóór - 1.8 bar achter
Zwaar beladen: 2.2 bar vóór - 2.5 bar achter
Onbeladen: 2.0 bar vóór - 1.8 bar achter
Zwaar beladen: 2.2 bar vóór - 2.5 bar achter
- Psycho_Mantis
- Vagling liefhebber
- Berichten: 912
- Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
- Locatie: Spijkenisse
Re: Bandenspanning move up?
Gewoon het zelfde dus al in het tankklepje staat geloof ik
Re: Bandenspanning move up?
heb rondom 2.2 inderdaad iets minder comfort maar wel lekker ligt rollen
Citi Go Elegance.Sideskirts.dakspoiler.voorspoiler.verlaagd.zomer 7X17 205-40-17 op monaco black.led kofferbak verlichting.dubbel uitlaatsierstuk.led dagrijverlichting.rest Gp Thunder 5700K.rode remklauwen.zwarte remtrommels.RVS pedalen set
Re: Bandenspanning move up?
Rondom 2.4 voor de 15'' winterbanden.
De 17'' zomerbanden staan op 2.5-2.6 rondom. Het kan mij niet hard genoeg zijn
De 17'' zomerbanden staan op 2.5-2.6 rondom. Het kan mij niet hard genoeg zijn
Re: Bandenspanning move up?
Beetje rommelen met de bandenspanning kan geen kwaad mits je het binnen de perken houdt. 2,2 bar voor en 2,5 bar achter zijn echt de maximale waarden waar ik me aan zou houden.gupje schreef:Hallo,
Wat nu de beste bandenspanning voor de move up. Ik lees nl overal aangepaste bandenspanningen om zo zuinig mogelijk te rijden, maar dat gaat meestal over de high up en die hebben grotere banden....
Ik heb gewoon de standaard banden van de move up, maar het benzineverbruik valt mij tegen (gem. 1: 16.8) Nu heb ik mijn banden al op volle belasting gezet, maar lees ook dat sommige van jullie ze gewoon allemaal op 2,4 zetten. Ik merk trouwens wel al nu ze wat harder zijn, dat hij soepeler rijdt.
Wat is nu dus de beste bandenspanning voor mijn up om wat zuiniger te gaan rijden.
Graag reacties, dan kan ik hopelijk na 9000 km ook wat zuiniger gaan rijden. Dank!
Verwacht geen wonderen van een verhoogde bandenspanning. Je geeft aan dat je 1:16,8 rijdt. Ik schat dat je met verhoogde spanning 1:17 gaat halen. Daar ga je het dus niet mee winnen.
Wil je zuinig rijden, ga dan wat bewuster met je rechtervoet om. Daar zijn de grote verschillen te halen!!
3-Deurs High Up!, Darksilver, Dynamic pakket, Executive pakket, Drive pakket, M&M en Eibach Pro verlagingsset.
Re: Bandenspanning move up?
Guppie; je geeft aan alle banden op een hogere spanning te willen zetten dan geadvisserd wordt. Let wel, als je banden te hard op pompt slijten deze in het midden sneller dan normaal. Verder hebben de banden een kleiner oppervlakte waarmee ze in contact komen met de weg. Dit kan remkracht verminderen , en natuurlijk ook de wegligging. Verder zorgen herdere banden ervoor dat de banden minder schokken opvangen , en de schokbrekers dit dus meer op moeten vangen . Ook zal de auto gevoeliger worden voor oneffenheden in het wegdek waardoor ophanging etc weer meer te voorduren krijgen.
De volkswagen up is nu eenmaal niet de voordeligste in benzine verbruik als het om rijden in de binnestad gaat. Op de snelweg kun je al snel 1 op 20 , en met zuinig rijden soms wel 1 op 22,5 halen. Echt voordeliger zal hij nooit rijden. Reken wel zelf uit wat hij verbruikt , en kijk op de tomtom hoe hard je rijdt. Zowel de boordcomputer als de kilometertellem maken de up een stuk "voordeliger ". Dit in het voordeel van de fabrikant. Ik rijdt zelf momenteel op continental wintercontact 175 x 60 x 14 en dan merk ik wel dat hij meer verbuikt dan met de originele banden.
Ik zou dus eens nadenken over het "voordeel "dat je haalt uit hogere bandenspanning .
De volkswagen up is nu eenmaal niet de voordeligste in benzine verbruik als het om rijden in de binnestad gaat. Op de snelweg kun je al snel 1 op 20 , en met zuinig rijden soms wel 1 op 22,5 halen. Echt voordeliger zal hij nooit rijden. Reken wel zelf uit wat hij verbruikt , en kijk op de tomtom hoe hard je rijdt. Zowel de boordcomputer als de kilometertellem maken de up een stuk "voordeliger ". Dit in het voordeel van de fabrikant. Ik rijdt zelf momenteel op continental wintercontact 175 x 60 x 14 en dan merk ik wel dat hij meer verbuikt dan met de originele banden.
Ik zou dus eens nadenken over het "voordeel "dat je haalt uit hogere bandenspanning .
Re: Bandenspanning move up?
Ik rijd met rondom 2,4 bar, bevalt me prima. De dealer had ze opgepompt tot 1,8 bar
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
Re: Bandenspanning move up?
Onze premiumcontact banden verbruiken ook meer dan eco rubber. Ik denk dat je daar een stuk winst kan halen
Sent from my XT897
Sent from my XT897
- MicroUp
- Vagling liefhebber
- Berichten: 139
- Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 20:55
- Locatie: Noord-Holland
Re: Bandenspanning move up?
Gewoon de standaard aangegeven bandenspanning aanhouden vanuit de fabrikant. Fabrikant bedenkt niet zomaar een bepaalde spanning per as. Dit heeft een reden. Voor een move up! Bluemotion met de maat 175-65/14, dien je voor 2.3 te gebruiken en achter 2.1.
Een up! met wat extra's.
Re: Bandenspanning move up?
x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bandenspanning move up?
x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- MicroUp
- Vagling liefhebber
- Berichten: 139
- Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 20:55
- Locatie: Noord-Holland
Re: Bandenspanning move up?
Met alle respect, maar te lage spanning? Weet jij wat lucht doet? Lucht zet uit. Banden op 2.4 bar zetten, vervolgens 100KM rijden, zit je al gauw op 2.6 a 2.8 bar. Sorry hoor, maar dat is A: levensgevaarlijk, B: je verbruikt teveel brandstof, C: je banden slijten als papier.
Een up! met wat extra's.
- aut5MIIsport60
- Vagling liefhebber
- Berichten: 212
- Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 11:29
- Locatie: Almere-stad
Re: Bandenspanning move up?
Dat klopt helemaal.
Op m'n vorige wagen had ik ook (permanente) bandenspanningscontrole op display.
Bij normale ritten van 20+km kwam er 0,3 bar bij en op vakantieritten op warm asfalt wel 0,4 bar.
Harder oppompen (gelijk of na zeer kort stukje) dan 2.2 bar doe ik daarom ook niet.
En inderdaad in het midden van het profiel slijt ie dan het meest af ipv gelijkmatig.
Banden voortijdig moeten vervangen is duurder dan wat benzinebesparing
Op m'n vorige wagen had ik ook (permanente) bandenspanningscontrole op display.
Bij normale ritten van 20+km kwam er 0,3 bar bij en op vakantieritten op warm asfalt wel 0,4 bar.
Harder oppompen (gelijk of na zeer kort stukje) dan 2.2 bar doe ik daarom ook niet.
En inderdaad in het midden van het profiel slijt ie dan het meest af ipv gelijkmatig.
Banden voortijdig moeten vervangen is duurder dan wat benzinebesparing
MII style Sport 60pk semi-aut5