
Over samco slangen gesproken

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
+1oppermii schreef:Het weer is wel anders. Mijn laatste twee tanks zijn ook een stuk zuiniger.
Dat is bij mij ook zo. Eerder heb ik daar de volgende vraag over gesteld, maar eigenlijk nog geen duidelijk antwoord op gekregen. Dit was mijn vraag:oppermii schreef:Het weer is wel anders. Mijn laatste twee tanks zijn ook een stuk zuiniger.
Ben benieuwd naar technische uitleg hierover.Autheo schreef:Het viel me ook op dat het verschil in verbruik best wel groot is als je alleen naar de temperatuur verschillen van het weer kijkt. Toen het een poosje boven de 15 graden was, was het verbruik zeker zo’n 5% gunstiger dan bij temperaturen rond de 10 graden (allebei dus met zomerbanden). Daarbij heb ik een vraagje voor de techneuten onder ons: ik heb begrepen dat koude lucht meer zuurstof bevat, wat gunstiger zou zijn voor een goede verbranding om meer power uit de motor te halen. Is mijn conclusie juist als dat inhoudt dat meer zuurstofmolekulen ook vragen om meer brandstofmolekulen, dus automatisch een hoger verbruik? En mag je dan ook redeneren, dat op die manier in de winter je motor eigenlijk krachtiger is dan in de zomer? Of haal ik nu dingen door elkaar? Ben benieuwd wat deskundigen mij als leek hier over kunnen bijbrengen.
Soms is Google een vriend, maar soms ook niet al te betrouwbaar. Bij de door jou aangehaalde info blijft voor mij wat deskundigheid betreft nog wel wat twijfel bestaan.MauriceR. schreef:Google is je vriend: http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/ ... aat.303135, inclusief aanvulling in de reacties.
AMT dan maar? Wel met andere voorbeelden en suggesties. http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/ ... MT027257W/Autheo schreef:Soms is Google een vriend, maar soms ook niet al te betrouwbaar. Bij de door jou aangehaalde info blijft voor mij wat deskundigheid betreft nog wel wat twijfel bestaan.MauriceR. schreef:Google is je vriend: http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/ ... aat.303135, inclusief aanvulling in de reacties.
Nou, dat is wel bij een auto met een carburateur. In een moderne auto draait alles om de ECU en de parameters die de ingenieurs hebben ingevoerd. Wat wel zo is, is dat koude lucht en een warme motor een ideale combinatie is om meer PK's onder de motorkap te hebben. Trouwens, het principe van een intercooler is daarop gebaseerd!Petrolhead Tom schreef:Uitgaande van jou uitleg Maurice kun je dus stellen dat als je de luchttoevoer verbeterd de up! daarop de brandstof toevoer verbeterd en er op die manier een betere verbranding ontstaat en er dus meer vermogen wordt geleverd.
Maurice, dank je wel voor de moeite mij als leek duidelijkheid te geven. Alle factoren die er toe leiden dat je in de winter meer verbruikt dan in de zomer waren me wel duidelijk, maar juist de vraag (los van winter of zomer) of je door koude lucht meer power in je motor zou hebben, bleef nog open. Jouw opmerking over de ‘stoichiometrische verhouding’(leuk voor galgje) heeft me geholpen om via professor Google meer duidelijkheid te krijgen. Als ik alles op mijn ‘lekenmanier’ dan interpreteer, is het dus zo dat voor onze modernere motoren de ECU er voor zorgt dat er altijd een goede verhouding is tussen de zuurstofhoeveelheid en de brandstofhoeveelheid, ongeacht de temperatuur. Hoewel koude lucht dan wel om meer brandstof zal vragen voor de goede verhouding, zal de ECU dat regelen en zorgen dat de motor gewoon dezelfde prestatie levert. Mijn conclusie is dan dat je door de ECU met koude lucht niet meer power in je motor hebt.MauriceR. schreef:Uitgaande van het bovengenoemde principe dat koude lucht meer zuurstof bevat, zul je ook meer brandstof nodig hebben om de ideale mix tussen zuurstof / brandstof te bereiken. Uit mijn hoofd: 14,7:1. De zg stoichiometrische verhouding moet goed zijn. En de ECU in de Up! zorgt altijd voor een perfecte verhouding.
Zo denk ik er ook over. Daarom zie ik persoonlijk ook niet zoveel heil in een open luchtfilter! Remapping van de ECU heeft meer effect en als je dán een open luchtfilter en dikke uitlaat meeneemt in de 'herberekening' van de waarden voor de ECU, ja dan... maakt het wel uit!Mijn conclusie is dan dat je door de ECU met koude lucht niet meer power in je motor hebt.
Maar die zit na een turbo of compressor, waar de temperatuur veel meer afkoelt. Imo is de winst op een NA erg marginaal. Ik denk dat de grootste winst zit in de flow.MauriceR. schreef: Trouwens, het principe van een intercooler is daarop gebaseerd!
Deels Off Topic: Bij een bezoek aan de Audi fabrieken in Ingolstad lieten ze zien hoe bij de A3 in sportuitvoering alleen wat minder isolatiemateriaal werd aangebracht, zodat er een sportiever geluid in het interieur klinkt... Tja, geluid hoort ook bij de beleving.Petrolhead Tom schreef:Ik weet 100 procent zeker dat het luchtfilter op mijn Aygo helemaal niets doet qua prestaties. Maar ik zou het niet meer willen missen het geluid is simpelweg te gek!