Vreemd geluid

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
angel66
Forum newbie

Vreemd geluid

Bericht door angel66 » zo 15 jun 2014, 12:46

Hoi allemaal,

Ik had een vraag over mijn auto, over dat ik dat irritante geluid hoor tijdens het rijden. Het klinkt als woewoewoe, als ik de koppeling in trap hoor ik het ook. Omdat het geluid versnelt als ik sneller rijd og vertraagd als ik langzamer ga, denk ik dat het met een wiel of wielen te maken heeft. Is dit normaal?

UpSie
Vagling liefhebber

Re: Vreemd geluid

Bericht door UpSie » zo 15 jun 2014, 20:39

Hoi goedeavond,

Banden?
Anders proberen wat specifieker te beschrijven.
Zijn het nieuwe banden?
Afwijkend merk?
Een keer een noodstop gemaakt?

Nou ja probeer maar eens om iets specifieker te zijn.

Met vriendelijke groet,
Leen.

angel66
Forum newbie

Bericht door angel66 » zo 15 jun 2014, 20:47

Ik heb de auto net een paar weken, banden zien er nieuw uit. Zit net 23421 km op, ik zou niet weten hoe ik het anders moet beschrijven. Ik heb geen noodstop gemaakt.

Touchwood
Vagling liefhebber

Bericht door Touchwood » zo 15 jun 2014, 21:36

Misschien een wiellager?
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

UpSie
Vagling liefhebber

Bericht door UpSie » ma 16 jun 2014, 05:15

Het zijn nog steeds de originele banden?
Misschien iets bij de vorige eigenaar voorgevallen.
Als het de Continentals zijn, blijf ik toch deze verdenken.
Verder zou je eens met de handen tegengesteld aan de draairichting zachtjes over het loopvlak moeten wrijven, en vooral de hoeken, bij alle banden.
Als je voelt of dit enigzins hakerig is dan zijn het zeker de banden. (je kan het ook wel zien als je goed vergelijkt met een goede band)
Men noemt dit cuppen, en geeft een nare zoem van de banden.
Wielager denk ik vooralsnog niet aangezien dit een constant geluid geeft als een zaag door hout.
Dit is eenvoudig te testen even elk wiel van de grond met een krik en een zwengel geven, dat hoor je direct, maar zou echt wel heel vroeg zijn met deze km stand.
Succes.

Met vriendelijke groet,
Leen.

Met vriendelijke groet,
Leen.

Autheo
Donateur member

Bericht door Autheo » ma 16 jun 2014, 08:00

angel66 schreef:Hoi allemaal,

Ik had een vraag over mijn auto, over dat ik dat irritante geluid hoor tijdens het rijden. Het klinkt als woewoewoe, als ik de koppeling in trap hoor ik het ook. Omdat het geluid versnelt als ik sneller rijd og vertraagd als ik langzamer ga, denk ik dat het met een wiel of wielen te maken heeft. Is dit normaal?
Op dit forum is al vaker voorbij gekomen dat je in ons trio makkelijker allerlei 'vreemde geluiden' waarneemt, omdat in wezen de auto zo stil is dat je dan dingen hoort die bij andere auto's door het hogere geluidsniveau niet te horen zijn. Maar als je erg twijfelt over dat woewoewoe, wat let je dan om even langs de garage te gaan? Ik meen te hebben gelezen dat je nog een paar maanden garantie hebt, dus dat hoeft het probleem niet te zijn. En om via het forum te ontdekken waar dat geluid precies vandaan komt, zal niet meevallen. Succes in ieder geval!

angel66
Forum newbie

Bericht door angel66 » ma 16 jun 2014, 08:44

Ik ga volgende week even langs wittebrug. Het zijn continental banden trouwens.

RobertJ
Vagling liefhebber

Bericht door RobertJ » wo 18 jun 2014, 10:42

Zoals leen beschrijft, 99% zeker het cuppen van de banden. Dit heeft te maken met de eenzijdige belasting van de achterbanden, waardoor er een soort zaagtandprofiel op het oppervlak ontstaat.
Dit is te voorkomen door de voor- en achtwielen af en toe om te wisselen. Het is een erg hinderlijk geluid en kan behoorlijk luid worden.

Sent from my XT897

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Bericht door Tom Westendorp » wo 18 jun 2014, 10:44

Uiteindelijk kan het er zelfs voor zorgen dat een band die op het oog nog helemaal prima lijkt al op het canvas zit aan de binnenkant.
Bekijk de beste online Ferrari Marketplace en het gaafste Ferrari blog op: www.giallomodena.com

Touchwood
Vagling liefhebber

Bericht door Touchwood » wo 18 jun 2014, 19:04

Als er verder niks aan de positie van de (starre!) achteras mankeert gaan die banden toch niet cuppen???
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

UpSie
Vagling liefhebber

Bericht door UpSie » wo 18 jun 2014, 20:53

Cuppen is een gevolg van wielstanden en type banden die er gevoelig voor zijn.
En niet om het een of ander Continental banden zijn heel goed als het gaat om slijtvastheid en grip.
Maar hebben ook een naam als het om cuppen gaat.

Ben haast zeker dat dit geluid uit de banden komt.

Met vriendelijke groet,
Leen.

UpSie
Vagling liefhebber

Bericht door UpSie » wo 18 jun 2014, 20:58

Oei nog wat vergeten, demping en vering doen ook nog een aardige bijdrage aan dit fenomeen....
Groeten Leen.

Touchwood
Vagling liefhebber

Bericht door Touchwood » wo 18 jun 2014, 21:10

De auto is bijna nieuw en heeft een starre achteras. Er zijn geen variërende wielstanden. Cuppen treedt mogelijk op bij auto's met dure ingewikkelde wielophangingen.

Maarrr, wellicht horen we de oplossing nog van de TS.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

UpSie
Vagling liefhebber

Bericht door UpSie » do 19 jun 2014, 05:22

Tuurlijk zijn er wielstanden, anders is er niet met een auto te rijden.
Ook bij starre assen staan wielen onder hoeken en wisselt de stand tijdens het inveren.
Veel voorkomende zijn bv toe en uitspoor, camber, caster en wielvlucht. En zo zijn er nog een paar.
De verstelmogelijkheden zijn echter niet bij alle merken en types even uitgebreid.
Even een klein beetje te hard en verkeerd een stoeprand raken of oprijden kan al veel problemen opleveren die alleen een professionele reparateur met speciale gereedschappen kan oplossen, en daar hoef je niet veel kilometers voor te hebben gereden.
Met vriendelijke groet,
Leen.

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Bericht door Tom Westendorp » do 19 jun 2014, 13:43

Touchwood schreef:De auto is bijna nieuw en heeft een starre achteras. Er zijn geen variërende wielstanden. Cuppen treedt mogelijk op bij auto's met dure ingewikkelde wielophangingen.

Maarrr, wellicht horen we de oplossing nog van de TS.
Zoals de uitleg van Leen al aangeeft moet je het woord starre in starre achteras niet al te letterlijk nemen. :D
Bekijk de beste online Ferrari Marketplace en het gaafste Ferrari blog op: www.giallomodena.com

Touchwood
Vagling liefhebber

Bericht door Touchwood » do 19 jun 2014, 14:15

Een ontzette achteras tgv een incident sloot ik niet uit. Zie boven. Maar verder... Ik rij al sinds 1976 in auto's met een starre achteras en heb nog nooit gecupte achterbanden gehad. En bij al die auto's viel er helemaal niks te stellen aan die achteras.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

RobertJ
Vagling liefhebber

Bericht door RobertJ » do 19 jun 2014, 15:37

Misschien is de benaming fout. Heel/toe wearing is in ieder geval wat ik bedoel. Ga met een vlakke hand over de rand van je achterbanden in beide richtingen. je zult merken dat je in de ene richting de ruimte tussen de blokjes meer voelt dan de andere kant op. Er ontstaat een soort zaagtand profiel op de rand van de band. Dat maakt extreem veel geluid en is gevolg van de rembelasting op de achterband, slechts in een richting dus. Is heel gebruikelijk bij lichtere FWD wagens.

UpSie
Vagling liefhebber

Bericht door UpSie » vr 20 jun 2014, 05:05

Kijk hier iemand met goede onderstellen kennis,
Goede begrijpelijke uitleg!
@RobertJ wat ik ook begrepen heb is dat de ene merk band hier sneller problemen mee heeft dan de andere.
En dat Continental banden (misschien niet alle types) hier vaker last van hebben.

Met vriendelijke groet,
Leen.

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Bericht door Tom Westendorp » vr 20 jun 2014, 07:31

Op mijn Panda 100hp zat ook een starre achteras. In combinatie met de Goodyear Eagle F1 banden werden de binnenkanten gesloopt. Je kunt uitlijnen wat je wilt je doet er niks aan. Andere banden schijnen het op te lossen.

Touchwood
Vagling liefhebber

Bericht door Touchwood » vr 20 jun 2014, 08:11

Kon je de achteras van die Panda verstellen?
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Plaats reactie