Knetterend geluid bij de ramen en op het dak

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Darryl
Forum newbie
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 19 mei 2013, 13:25

Knetterend geluid bij de ramen en op het dak

Bericht door Darryl » di 28 okt 2014, 00:37

Sinds een paar dagen valt het mij op dat wanneer ik rij er een raar knetterend geluid van mijn dak af komt.
Eerst dacht ik dat het kleine viezigheden waren waar de wind langs waaide en dus geluid maakte.
Maar dit is dus niet zo. Het geluid komt duidelijk van links voor (bestuurderskant) en rechtsachter. Het klinkt net als dat snoep van vroeger, dat knetterspul :roll: of een hardeschijf de hard aan het werk is....

In het begin hoorde ik het ook in het midden van het dak maar dat was gelijk weg toen ik het panoramadak open zette.

Ik heb al wat dingen uitgesloten:
-Het is niet de motor.
-Alleen als de auto snelheid maakt is het geluid er.
-Ook bij trillingen op de weg is het af en toe te horen maar bij trilling van de motor niet.
-Geen spullen in de kofferbak of waar dan ook.
-Panoramadak nagekeken en niets te bekennen.
-Dak schoongemaakt
-Rubbers nagelopen

Het lijkt te komen uit de rubber naden tussen het glas en het plaatwerk. Echter kan ik niets vinden, het lijkt eerder te komen uit de ruimte in het dak.

Iemand enig idee wat het is?

broker
Forum newbie
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 29 jun 2014, 01:44

Re: Knetterend geluid bij de ramen en op het dak

Bericht door broker » di 28 okt 2014, 12:25

Ik heb een dergelijk geluid ook een paar keer gehoord op de snelweg maar alleen als ik het dak op de kantelstand had. Deed ik het dak dicht dan hoorde ik het binnen niet meer. Ik verdenk de antenne dat die op (snelweg)snelheid heel hard heen en weer trilt. Heb er momenteel geen last van nadat ik de antenne er af en op gehad heb omdat de auto de wasstraat in ging. Maar ik ben ook benieuwd of het weer terug komt en wat het is. Mijn Up is een maandje oud en heeft pas 3000 km achter de wielen dus in ieder geval is het een gevalletje garantie. Maar dan is het wel handig om te weten wat de oorzaak precies is.

Groeten, Jan.
Groove UP,hot orange,75pk,semi-automaat,panoramadak,ypsilon velgen,DAB+ Fenderaudio.

Gebruikersavatar
Darryl
Forum newbie
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 19 mei 2013, 13:25

Re: Knetterend geluid bij de ramen en op het dak

Bericht door Darryl » di 28 okt 2014, 13:17

broker schreef:Ik heb een dergelijk geluid ook een paar keer gehoord op de snelweg maar alleen als ik het dak op de kantelstand had. Deed ik het dak dicht dan hoorde ik het binnen niet meer. Ik verdenk de antenne dat die op (snelweg)snelheid heel hard heen en weer trilt. Heb er momenteel geen last van nadat ik de antenne er af en op gehad heb omdat de auto de wasstraat in ging. Maar ik ben ook benieuwd of het weer terug komt en wat het is. Mijn Up is een maandje oud en heeft pas 3000 km achter de wielen dus in ieder geval is het een gevalletje garantie. Maar dan is het wel handig om te weten wat de oorzaak precies is.

Groeten, Jan.
Ik kan dus echt niets vinden, ik betwijfel of het de antenne is gezien het geluid recht boven mijn hoofd zit. Maar deze week moet de auto toch voor de kleine beurt dus ik hoop dat ze het vinden!

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Knetterend geluid bij de ramen en op het dak

Bericht door Gert » di 28 okt 2014, 21:35

Ik vind het meest voor de hand liggend dat er ergens bij het dakje iets kiert en een spleet vormt waardoor buitenlucht hard naar binnen geblazen wordt. De rest is dan een kwestie van akoustiek. En van waar de naar binnen gestroomde lucht naar toe gaat. Mij lijkt dat als dat juist is er wel enigszins een snelheidsafhankelijkheid in het geluid moet zitten. Dwz dat bij langzaam rijden het minder wordt en/of wat anders klinkt. Ook klopt met deze hypothese dat als het dak opengaat, en dus een grote kier wordt, het geluid weg is.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Knetterend geluid bij de ramen en op het dak

Bericht door MauriceR. » di 28 okt 2014, 22:57

Bij mij zijn dat die zaadjes 'helicopters' van de esdoorn die voor mijn huis staat. Vaak gaan ze tussen de rand van de voorruit en de ruitstijl zitten.

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
RZIXXER
Forum newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: do 07 aug 2014, 09:40
Locatie: Heemskerk

Re: Knetterend geluid bij de ramen en op het dak

Bericht door RZIXXER » do 30 okt 2014, 02:54

@ Maurice zelfde hier bij mij, na wat onderzoek zat er zo'n rot ding in het afwateringsgaatje. Was meteen weg na het verwijderen[WINKING FACE]
Seat Mii Sport Dynamic - Nightblue Metallic - Drive Pack!
16" AEZ Xylo Titanium Gray
Eibach Pro-Kit + TT - Rubbers
VAGcom aanpassingen!

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Knetterend geluid bij de ramen en op het dak

Bericht door Tom Westendorp » do 30 okt 2014, 07:18

RZIXXER schreef:@ Maurice zelfde hier bij mij, na wat onderzoek zat er zo'n rot ding in het afwateringsgaatje. Was meteen weg na het verwijderen[WINKING FACE]
Top tip!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Darryl
Forum newbie
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 19 mei 2013, 13:25

Re: Knetterend geluid bij de ramen en op het dak

Bericht door Darryl » di 04 nov 2014, 23:28

UP is dus nu voor onderhoud weg, ik heb het probleem aangekaart en een monteur is meegereden om te luisteren naar het geluid.
En je raad het al, niets te horen toen we het proberen te reproduceren! De monteur had aangeboden om na de beurt nog zelf even te rijden om te luisteren en ja hoor! Hij heeft het gehoord!

Uppie staat nu in de garage om te onderzoeken wat het is. Ik ben benieuwd wat ze zullen vinden, en uiteraard dat het onder de garantie valt en geen schade van buitenaf is.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Knetterend geluid bij de ramen en op het dak

Bericht door TwitNour » di 04 nov 2014, 23:32

Darryl schreef:UP is dus nu voor onderhoud weg, ik heb het probleem aangekaart en een monteur is meegereden om te luisteren naar het geluid.
En je raad het al, niets te horen toen we het proberen te reproduceren! De monteur had aangeboden om na de beurt nog zelf even te rijden om te luisteren en ja hoor! Hij heeft het gehoord!

Uppie staat nu in de garage om te onderzoeken wat het is. Ik ben benieuwd wat ze zullen vinden, en uiteraard dat het onder de garantie valt en geen schade van buitenaf is.
Veel succes met de afhandeling. Typisch hoe een bepaald probleem bij de dealer ineens niet meer voordoet :P haha

Gebruikersavatar
Darryl
Forum newbie
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 19 mei 2013, 13:25

Re: Knetterend geluid bij de ramen en op het dak

Bericht door Darryl » do 06 nov 2014, 17:19

Ik kreeg vanmiddag te horen dat een frame los zit. Ze willen het vervangen maar hebben het onderdeel niet... Dus nu moet ik nog langer wachten maar ik heb wel gratis een leenauto gekregen. Tot nu toe niet heel blij met de gang van zaken. Ze zijn aan de auto begonnen zonder het te vragen, ik gaf ook niets aan maar de vraag werd niet eens gesteld. Het zou vervolgens sowieso voor vrijdag klaar zijn en nu heeft wittebrug niet eens het onderdeel in Nederland liggen. Voor een splinternieuwe auto van 1 jaar ben ik niet blij, de reden dat Ik een nieuwe auto heb is precies om deze reden: zodat ik geen onverwacht onderhoudt heb. Meneer heeft niets gezorgd over aftanken dus ga ik ook lekker niet doen :mrgreen:

To be continued

Plaats reactie