dagrijverlichting uit
dagrijverlichting uit
Afgaande op google begrijp ik dat vanaf enkele jaren terug autos een dagrijverlichting (voorziening) moeten hebben maar dat het niet verplicht is dat deze verlichting (overdag) brandt. Is dat juist?
Bij de (lees: mijn) up is de DRL (=dagrijverlichting) lamp dezelfde lamp als de stadslicht lamp, hij brandt alleen wat feller. Wat ik me verder afvraag - los van of het mag of niet - of de dagrijverlichting uberhaupt wel uitgezet kan worden, bvb door VAG. Dus zonder beinvloeding van het stadslicht.
Alvast bedankt voor jullie feedback.
Bij de (lees: mijn) up is de DRL (=dagrijverlichting) lamp dezelfde lamp als de stadslicht lamp, hij brandt alleen wat feller. Wat ik me verder afvraag - los van of het mag of niet - of de dagrijverlichting uberhaupt wel uitgezet kan worden, bvb door VAG. Dus zonder beinvloeding van het stadslicht.
Alvast bedankt voor jullie feedback.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)
Re: dagrijverlichting uit
Als ik dit zo lees mag je het niet laten uitschakelen
http://www.dagrijverlichting.info/wetge ... erlichting" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dagrijverlichting.info/wetge ... erlichting" onclick="window.open(this.href);return false;
Gert,
Waarom zou je het überhaupt willen uitzetten.Altijd beter zichtbaar met
Waarom zou je het überhaupt willen uitzetten.Altijd beter zichtbaar met

Seat Ibiza ST 1.2 DSG Sport.
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Contacteer:
Ik zie er de meerwaarde ook niet direct van in.
Bekijk de beste online Ferrari Marketplace en het gaafste Ferrari blog op: www.giallomodena.com
Ik geloof dat verlichting de veiligheid verhoogt als het donker/schemerig/zwaar bewolkt weer is. Bij helder, zonnig weer zie ik er het nut niet van in. Bovendien kost het brandstof, lampjes en de accu. Dat laatste vooral als je bijna alleen maar kleine ritjes maakt.
De getoonde wet richt zich tot degene die vergunningen moet afgeven, niet tot de automobilist. Je zou kunnen denken dat het impliciet de automobilist verplicht om er ook gebruik van te maken maar dat gaat mij te ver. Dan zouden ze zich (ook) tot de automobilist/verkeersdeelnemer moeten wenden. Ik denk in een andere wet/regel. Dat is volgens mij niet gebeurd. Ben uiteraard niet zeker.
De getoonde wet richt zich tot degene die vergunningen moet afgeven, niet tot de automobilist. Je zou kunnen denken dat het impliciet de automobilist verplicht om er ook gebruik van te maken maar dat gaat mij te ver. Dan zouden ze zich (ook) tot de automobilist/verkeersdeelnemer moeten wenden. Ik denk in een andere wet/regel. Dat is volgens mij niet gebeurd. Ben uiteraard niet zeker.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)
De dagrijverlichting is er juist voor om met zo min mogelijk energie, zo zichtbaar mogelijk te zijn.
Ik snap je gevoelens maar ten dele. Ik rij standaard met mijn verlichting aan ( dimlicht, dus incl stadlicht, kentekenplaatverlichting en achterlichten ). Ik rij véél verschillende auto's en in totaal ongeveer 50.000km per jaar. Eén keer per jaar één lampje vervangen is al veel, als het er niet minder zijn. Goed zicht vind ik belangrijk. Zeker in deze tijd van het jaar: Prima weer, maar zodra de lucht blauw is, en het laagstaande zonnetje schijnt, zie je soms ineens je tegenliggers niet meer. En juist dan, wanneer in de zon vol in mijn gezicht heb, en de tegenligger 'm juist in de rug, júíst dan denkt de tegenligger 'ach, waarom heb ik mijn lampjes eigenlijk aan? Ik zie prima, dus de rest van de wereld ook? toch? Fout. Juist als jij denkt dat de weersomstandigheden prima zijn, ben je voor anderen zomaar onzichtbaar.
Afgelopen jaar één bijna aanrijdig gehad: mijn fout, regenachtige dag, beslagen ramen, bestelbus. Rijtje auto's van rechts, en dan eindelijk een gaatje.. Ohnee. geen gaatje, maar iemand die z'n verlichting niet aan had. Noodstop en gelukkig geen schade, maar het scheelde echt weinig.
*doe mij maar DRL die automatisch aangaan, liefst inclusief achterlichten*
Ik snap je gevoelens maar ten dele. Ik rij standaard met mijn verlichting aan ( dimlicht, dus incl stadlicht, kentekenplaatverlichting en achterlichten ). Ik rij véél verschillende auto's en in totaal ongeveer 50.000km per jaar. Eén keer per jaar één lampje vervangen is al veel, als het er niet minder zijn. Goed zicht vind ik belangrijk. Zeker in deze tijd van het jaar: Prima weer, maar zodra de lucht blauw is, en het laagstaande zonnetje schijnt, zie je soms ineens je tegenliggers niet meer. En juist dan, wanneer in de zon vol in mijn gezicht heb, en de tegenligger 'm juist in de rug, júíst dan denkt de tegenligger 'ach, waarom heb ik mijn lampjes eigenlijk aan? Ik zie prima, dus de rest van de wereld ook? toch? Fout. Juist als jij denkt dat de weersomstandigheden prima zijn, ben je voor anderen zomaar onzichtbaar.
Afgelopen jaar één bijna aanrijdig gehad: mijn fout, regenachtige dag, beslagen ramen, bestelbus. Rijtje auto's van rechts, en dan eindelijk een gaatje.. Ohnee. geen gaatje, maar iemand die z'n verlichting niet aan had. Noodstop en gelukkig geen schade, maar het scheelde echt weinig.
*doe mij maar DRL die automatisch aangaan, liefst inclusief achterlichten*
Elke auto dient te voldoen aan de wetgeving. Niet functionerende dagrijverlichting is dus sowieso APK afkeur (niet dat dat al van toepassing is), en mocht je in een algehele verkeerscontrole terecht komen dan zou je er een bekeuring voor kunnen krijgen.
De politie zou je zelfs staande kunnen houden als er een lampje stuk is, die moet je dan ter plekke kunnen vervangen (niet dat dat snel zal gebeuren
)
De politie zou je zelfs staande kunnen houden als er een lampje stuk is, die moet je dan ter plekke kunnen vervangen (niet dat dat snel zal gebeuren

High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo
- Autheo
- Donateur member
Nut alleen in het donker of bewolkt schemerig weer? Heb jij nooit bij 'tegenliggende' laagstaande zon gemerkt dat je dan auto's zonder dagrijverlichting ook veel slechter ziet?Gert schreef:Ik geloof dat verlichting de veiligheid verhoogt als het donker/schemerig/zwaar bewolkt weer is. Bij helder, zonnig weer zie ik er het nut niet van in. Bovendien kost het brandstof, lampjes en de accu. Dat laatste vooral als je bijna alleen maar kleine ritjes maakt.
Tja, de kosten van brandstof, lampjes en de accu zullen beslist de pan uit rijzen, zeker met de huidige benzineprijzen. Maar besef je wel hoe veel het elke keer kost aan slijtage aan je remblokjes als je een keer moet remmen? Zou ik dan ook maar niet meer doen als ik jou was. En doe je gordel ook maar niet steeds om, dat kost ook slijtage aan het mechanisme.
Als je zo op veiligheid wil beknibbelen voor je portemonnee, adviseer ik je eigenlijk om te gaan lopen. Auto rijden, en zeker veilig autorijden, kost gewoon wat meer.

Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<>
Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l

Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
- TwitNour
- Donateur member
- Contacteer:
Ik denk dat de kosten wat betreft de DRL echt wel meevallen. Niks weegt op tegen de veiligheid en zit bij mij ook hoog in het vaandel. Het valt me soms écht op hoe laat sommige weggebruikers (met name auto's) hun normale dimlicht aanzetten.
Zojuist ook reed ik terug vanuit mijn werk naar huis, en het was al best donker (straatverlichting stond ook al aan). Toen zag ik een tegenligger zonder ligt die pas echt laat opviel. Nee, ik denk dat DRL echt geen slechte uitvinding is. Zeker omdat het altijd automatisch aangaat. Om die reden heb ik in de Vagcom ook ingesteld dat mijn achterlichten ook automatisch aangaan met de DRL.
Zojuist ook reed ik terug vanuit mijn werk naar huis, en het was al best donker (straatverlichting stond ook al aan). Toen zag ik een tegenligger zonder ligt die pas echt laat opviel. Nee, ik denk dat DRL echt geen slechte uitvinding is. Zeker omdat het altijd automatisch aangaat. Om die reden heb ik in de Vagcom ook ingesteld dat mijn achterlichten ook automatisch aangaan met de DRL.
Die brandstof kosten van dat 21watt lampje kun je wel van mij terug kriigen hoorGert schreef:Ik geloof dat verlichting de veiligheid verhoogt als het donker/schemerig/zwaar bewolkt weer is. Bij helder, zonnig weer zie ik er het nut niet van in. Bovendien kost het brandstof, lampjes en de accu. Dat laatste vooral als je bijna alleen maar kleine ritjes maakt.

Hier sluit ik me bij aan, autorijden is meer dan aan jezelf denken, we rijden er allemaal en willen allemaal schadeloos en veilig aankomen op de bestemming, maak je zichtbaar!!! 

Als het inderdaad zo is dat het verplicht is dat de DRL brandt dan ben ik uiteraard om. Ik zal dan waarschijnlijk ook wel een keer de achterrijlichten er bij aan laten schakelen bij VAG. Zo op de penny ben ik nou ook weer niet.
Ik vraag me wel af wat dan nog het nut van stadslicht (dat zwakker brandt dan DRL!) is en ook vraag ik me af of je door het DRL niet te gemakkelijk vergeet op tijd zeker je stadslicht maar zelfs je dimlicht in te schakelen. Als dat zo is, is het niet branden van het achterlicht zelfs gevaarlijk lijkt me. Stadslicht gebruik je toch ook (misschien zelfs vooral) om je achterlichten aan te doen. Dus dat vergeten kan al gevaarlijk zijn.
Overigens ben ik van mening dat de allerbelangrijkste veiligheidsvoorziening van een auto de chauffeur is. Ik heb wel eens gelezen dat allerlei veiligheidsvoorzieningen zoals gordels, airbags etc etc wel eens veiligheidsverlagend zouden kunnen zijn. Waarom? Heel simpel omdat de chauffeur zich veilig waant en onvoorzichtiger, bvb harder, gaat rijden.
Ik vraag me wel af wat dan nog het nut van stadslicht (dat zwakker brandt dan DRL!) is en ook vraag ik me af of je door het DRL niet te gemakkelijk vergeet op tijd zeker je stadslicht maar zelfs je dimlicht in te schakelen. Als dat zo is, is het niet branden van het achterlicht zelfs gevaarlijk lijkt me. Stadslicht gebruik je toch ook (misschien zelfs vooral) om je achterlichten aan te doen. Dus dat vergeten kan al gevaarlijk zijn.
Overigens ben ik van mening dat de allerbelangrijkste veiligheidsvoorziening van een auto de chauffeur is. Ik heb wel eens gelezen dat allerlei veiligheidsvoorzieningen zoals gordels, airbags etc etc wel eens veiligheidsverlagend zouden kunnen zijn. Waarom? Heel simpel omdat de chauffeur zich veilig waant en onvoorzichtiger, bvb harder, gaat rijden.
Moet nog eens goed nadenken over e.e.a., ook al zullen ze in Brussel al wel goed nagedacht hebben. Zal dat laatste eens navragen bij Geert Wilders.
Dat ik concludeerde dat de aanwezigheid van DRL wel verplicht is maar niet het gebruik ervan haalde ik bvb uit:
http://www.anwb.nl/auto/nieuws/2011/feb ... -verplicht" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook de juistheid daarvan wil ik nog nader uitzoeken/weten voordat ik DRL uitzet of tegelijk achterlichten aan, aan laat zetten.
In elk geval bedankt voor jullie reacties!
Dat ik concludeerde dat de aanwezigheid van DRL wel verplicht is maar niet het gebruik ervan haalde ik bvb uit:
http://www.anwb.nl/auto/nieuws/2011/feb ... -verplicht" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook de juistheid daarvan wil ik nog nader uitzoeken/weten voordat ik DRL uitzet of tegelijk achterlichten aan, aan laat zetten.
In elk geval bedankt voor jullie reacties!
Overgens nog een feitje,waarom achterlichten niet meebranden. Dit is gedaan omdat dan de remlichten beter zichtbaar is. Verschil tussen gewoon licht achter en remlicht is dan moeilijker te zien.
| High Up! | Blue | Blue Dashpad | Dynamic Triangle pakket (Zwarte hemel, Triangle velgen, Ramen 65% getint) | Drive pakket (Cruise Control, Boordcomputer, Parkeersensoren) | Maps&More | Fender soundsystem |
Wordt wel verplicht (voor nieuwe auto's) binnenkort dat de achterlichten mee aan gaan met DRLRuben schreef:Overgens nog een feitje,waarom achterlichten niet meebranden. Dit is gedaan omdat dan de remlichten beter zichtbaar is. Verschil tussen gewoon licht achter en remlicht is dan moeilijker te zien.
Dat laatste is geloof ik niet helemaal juist. Wat verplicht wordt - ik geloof zelfs dat het al per 1-1-2015 verplicht is - is dat de achterlichten tegelijk met de voor DRL aangezet KUNNEN worden. Niet dat ze aangezet MOETEN worden. De up voldoet dus al.
Overigenser dacht ik bij de verhalen van sommigen over verblinding, tegenliggers eventjes aha.... die DRL is er om onverantwoorde inhaalmanouvres iets minder onverantwoord te maken
Nee, ik ben nog niet overtuigd. Niet elke verandering is een verbetering, hou dat in de gaten.
Overigenser dacht ik bij de verhalen van sommigen over verblinding, tegenliggers eventjes aha.... die DRL is er om onverantwoorde inhaalmanouvres iets minder onverantwoord te maken

Nee, ik ben nog niet overtuigd. Niet elke verandering is een verbetering, hou dat in de gaten.
Vanaf dit jaar verplicht bij nieuwe auto'sGert schreef:Dat laatste is geloof ik niet helemaal juist. Wat verplicht wordt - ik geloof zelfs dat het al per 1-1-2015 verplicht is - is dat de achterlichten tegelijk met de voor DRL aangezet KUNNEN worden. Niet dat ze aangezet MOETEN worden. De up voldoet dus al.
Overigenser dacht ik bij de verhalen van sommigen over verblinding, tegenliggers eventjes aha.... die DRL is er om onverantwoorde inhaalmanouvres iets minder onverantwoord te maken![]()
http://m.telegraaf.nl/autovisie/autovis ... icht-39%3B" onclick="window.open(this.href);return false;
Gert schreef:
Ik vraag me wel af wat dan nog het nut van stadslicht (dat zwakker brandt dan DRL!) is en ook vraag ik me af of je door het DRL niet te gemakkelijk vergeet op tijd zeker je stadslicht maar zelfs je dimlicht in te schakelen. Als dat zo is, is het niet branden van het achterlicht zelfs gevaarlijk lijkt me. Stadslicht gebruik je toch ook (misschien zelfs vooral) om je achterlichten aan te doen.
Tijd om terug in de Rijles theorieboeken te duiken.
Met alléén stadslicht (parkeerlicht) mag je niet rijden!! Stadslicht/Parkeerlicht is bedoelt om de auto in stilstand zichtbaar te maken: geparkeerd buiten de bebouwde kom. Ook wel parkeerlicht genoemd. Ook dient stadslicht te branden in combinatie met dimlicht, grootlicht en/of mistlampen. Dat laatste weet ik niet precies waarom, maar het is wel zo handig dat de contouren van een auto zichtbaar blijven als er één dimlicht kapot is gegaan.

Het nut van de stadslicht stand op de lichtschakelaar betwijfelen; dáár kan ik nog enigzins in komen: immers, je zet de lichten dus altijd met 2 kliks aan ( omdat je stadslicht alléén niet mag voeren ). Voor de meeste duitse auto's geldt overigens dat je met de richtingaanwijzerhendel de parkeerlichten ook aan kunt zetten:
Sleutel eruit, richtingaanwijzer linksaf = parkeerlicht links voor en achterlicht links.
Sleutel eruit, richtingaanwijzer rechtsaf = parkeerlicht rechts voor, kentekenplaatverlichting en achterlicht rechts.
Maar: Parkeerlicht dus alléén om te parkeren.
Ho ho. Voor de goede orde: ik denk niet dat je in het pikkedonker in de stad met stadslicht mag rijden en dat het dimlicht bedoeld is voor buiten de bebouwde kom. Heel gek is die gedachte trouwens niet want in de stad is er meestal plenty omgevingslicht.
Hoewel mijn rijexamen al effen geleden is, lijken me de theorielessen maar beperkt relevant. Waar het omgaat is wat de wet mij voorschrijft. Zonder de wet te kennen durf ik wel te stellen dat die mij niet verbiedt om met stadslicht te rijden. Immers, als het overdag is toegestaan om zonder licht te rijden, dan kan het niet zo zijn dat het overdag verboden is om je stadslicht aan te doen.
In het nut daarvan geloof ik wel. Tussen een klaarlichte en zonnige dag en een pikdonkere nacht zitten heel veel gradaties van verduistering. Waarom bij een aantal van die gradaties, het stadslicht niet functioneel en zelfs afdoende zou kunnen zijn om je zichtbaarheid (voor en achter, en vooral uiteraard achter) op een acceptabel/veilig nivo te brengen, zie ik niet in.
Alles nog eens overdenkende geloof ik dat wat ik zou willen hebben dit is:
1) DRL aan de voorkant tegelijk met achterlichten aan aan de achterkant
2) Met wel de mogelijkheid om deze lichtcombinatie helemaal aan of uit te schakelen.
PS Misschien wil ik wel teveel de baas blijven in mijn eigen auto. In Nederland mag al zoveel niet.
Hoewel mijn rijexamen al effen geleden is, lijken me de theorielessen maar beperkt relevant. Waar het omgaat is wat de wet mij voorschrijft. Zonder de wet te kennen durf ik wel te stellen dat die mij niet verbiedt om met stadslicht te rijden. Immers, als het overdag is toegestaan om zonder licht te rijden, dan kan het niet zo zijn dat het overdag verboden is om je stadslicht aan te doen.
In het nut daarvan geloof ik wel. Tussen een klaarlichte en zonnige dag en een pikdonkere nacht zitten heel veel gradaties van verduistering. Waarom bij een aantal van die gradaties, het stadslicht niet functioneel en zelfs afdoende zou kunnen zijn om je zichtbaarheid (voor en achter, en vooral uiteraard achter) op een acceptabel/veilig nivo te brengen, zie ik niet in.
Alles nog eens overdenkende geloof ik dat wat ik zou willen hebben dit is:
1) DRL aan de voorkant tegelijk met achterlichten aan aan de achterkant
2) Met wel de mogelijkheid om deze lichtcombinatie helemaal aan of uit te schakelen.
PS Misschien wil ik wel teveel de baas blijven in mijn eigen auto. In Nederland mag al zoveel niet.