- Beurtje en slotbouten
Vandaag is de up naar de dealer geweest voor zijn eerste beurtje, 150 euro afgetikt en verder geen bijzonderheden. Daarnaast heb ik slotbouten besteld en die kan ik morgen ophalen.
- Verdere ervaringen na 1 jaar rijden.
Over een week of 2 heb ik de up precies een jaar in bezit, de tijd vliegt voorbij! Hij bevalt mij uitstekend maar een aantal irritaties zijn er toch ook. Hierbij een opsomming
Positief:
- De up heeft mij positief verrast met zijn weggedrag, ik heb er nog dagelijks plezier aan. Ik vind hem leuker en vooral speelser rijden dan de audi Q3 van mijn ouders, maar dat is dan vooral te danken aan het gewicht van de up (900 kilo versus 1650 kg) Verder helt de up nauwelijks over. Ga je echt heel hard over bijvoorbeeld een rotonde ( 60km/u ongeveer) dan is er vanzelfsprekend (beginnend) onderstuur. Dit weggedrag is ook deels te verklaren door de bredere banden van mijn 16 inch velgen.
- Het stuurgevoel is ook dik in orde voor een A segmenter, hij stuurt licht maar met voldoende feedback (dit alles is natuurlijk relatief gezien, kom je uit een bmw dan verbleekt het rijgedrag van de up uiteraard. Maar de Q3 van mijn ouders stuurt nog veel lichter dan de up door de enorme bekrachtiging van het stuur, daar zit letterlijk geen enkele vorm van feedback in.
- De relatief lage gebruikskosten en vaste lasten bevallen mij ook goed, met name het benzineverbruik. Mijn dagelijkse route is grotendeels snelweg en een klein stukje door de bebouwde kom. Ik rijd altijd zo'n 122 op de teller van de up (dit zal zo'n 118 zijn in het echt) en dan verbruik ik tussen de 1 op 17 a 18 (inclusief een aantal korte ritten van onder de 3 km). Rij ik echter 100 dan is een verbruik van 1 op 21-22 goed mogelijk.
- Tot 80 is de up echt snel zat, bovendien klinkt ie heerlijk boven de 4000 toeren en trekt hij na de 75 pk update ook fijn door naar de toerenbegrenzer.
- Het comfort van de stoelen en onderstel is ook dik in orde, laatst een rit van 150 kilometer heen en terug gemaakt, en zonder rugklachten o.i.d uitgestapt. (kanttekening daarbij is dat ik zelf maar 1,72 lang ben, ik weet niet hoe de stoelen bevallen bij langere mensen)
En dan zijn er ook nog wat irritaties:
- Aan de hoedenplank stoor ik mij niet meer omdat ik deze eruit heb gehaald, maar in het begin vond ik het zwaar irritant dat die niet mee ging met het kofferdeksel.
- De achterkant van de up wordt echt heel snel vies, gelukkig is de achterklep geheel van glas dus is het ook heel makkelijk weer schoon te maken
- Bij koud weer is de versnellingsbak de eerste kilometers erg hakerig, dit lost zich vanzelf weer op als de up wat warmer is dus geen heel groot kritiek punt
- Het interieur ziet er door het zwart gelakte paneel erg fris uit naar mijn mening, maar de eerste oppervlakkige krasjes zitten er al op. Ook is het erg stofgevoelig, dus als je schoonmaken haat is het verstandig een andere kleur dan zwart te kiezen
- Dit weet je bij voorbaat al als je de up koopt, maar op de snelweg is hij gewoon echt niet snel. Rijd je achter een vrachtwagen en wil je die voorbij, dan zal je terug moeten naar de drie of vier. Met een warme motor is dit niet erg en zelfs leuk, maar als ie nog koud is is het een ander verhaal... Ook staat het mij niet aan dat je eigenlijk geen grote krachtreserve hebt op momenten als op de snelweg of als je op een 80 weg een tractor wilt inhalen, je moet goed plannen als je dit wilt doen. Als je een typische rechterbaan cruiser bent en niet boven de 100 uitkomt zijn de prestaties uitstekend. ( En als je eenmaal boven de 120 zit draai je zo'n 3500 toeren en hoef je niet meer terug te schakelen naar de drie of vier)
- Het verbruik bij 130 staat mij ook tegen, bij 120 rijd je 1 op 17 a 18 maar bij 130 echt 1 op 15,5- 16 en met tegenwind is 1 op 14,5 geen uitzondering. Echter rijd ik tegenwoordig zelden meer 130 want het loont toch niet veel en kost wel veel.
Dat was het voor nu, ik heb eigenlijk geen upgrades o.i.d op de planning staan dus gewoon door tokkelen tot de 30.000 km beurt maar weer!
UPDATE:
Ik vermoed dat mijn remschijven voor heel iets krom zijn geworden, dit is een bekend up kwaaltje jammer genoeg
![Thumbdown :thumbdown:](./images/smilies/icon_thumbdown.gif)