Reservewiel is opeens gewijzigd...
-
- Vagling liefhebber
Reservewiel is opeens gewijzigd...
Tijdens het oppompen van mijn banden kwam ik er vandaag achter dat mijn reserveband opeens een ander formaat had. De bout zat niet meer in het midden van het wiel en de band zat helemaal klem in de 'bak', hij was niet meer los te krijgen. Toen ik eens naar het nummer van de band keek was het een 165/70 r14 en niet meer de 165/10 r14. Voorheen zat er genoeg ruimte om het wiel. Ze hebben denk ik in april (winter/zomer wissel) of in december 2015 (service beurt) verwisseld in de garage. Maar ja, waarom? Ik heb gelijk maar even een mail naar de garage en naar VW gestuurd, ik ben benieuwd!
Re: Reservewiel is opeens gewijzigd...
vreemd.
waarom zouden ze een grotere band om de velg doen ,het is maar een thuiskomertje.
misschien was de band niet goed meer of verdroogd.
dat ze een andere band hebben gemonteerd is misschien niks mis mee, maar dan zou het er wel een moeten zijn die in de uitsparing past en dus niet klem komt te zitten.
de bandenmaat in nu wel een gewone standaard band en geen thuiskomertje, hadden waarschijnlijk geen thuiskomertje liggen en hebben er een andere omgelegd.
waarom zouden ze een grotere band om de velg doen ,het is maar een thuiskomertje.
misschien was de band niet goed meer of verdroogd.
dat ze een andere band hebben gemonteerd is misschien niks mis mee, maar dan zou het er wel een moeten zijn die in de uitsparing past en dus niet klem komt te zitten.
de bandenmaat in nu wel een gewone standaard band en geen thuiskomertje, hadden waarschijnlijk geen thuiskomertje liggen en hebben er een andere omgelegd.
-
- Vagling liefhebber
Bedankt lupocor, wie weet is het allemaal correct geregeld in de garage! Ik vraag me nu wel af hoe anderen deze bandenmaat als reservewiel gebruiken, of zorgen ze voor minder profiel/bandenspanning.
Ik wacht de reactie van VW af, het zal misschien wel in de database staan.
Ik wacht de reactie van VW af, het zal misschien wel in de database staan.
Een 10 hoog band? Die bestaat niet. Kan me haast niet voorstellen dat een dealer "gratis" een band wisselt op het reservewiel
gratis? ik ook niet.
standaard maat van de wielen is 165/70 14.
dus ze hebben er een standaard wiel ingedaan,vraag me niet waarom.
een reserve wiel is altijd (meestal) een compromis omdat het niet vaak voor komt dat deze dezelfde maat heeft als de wielen die eronder zitten.
het is dan ook een thuiskomertje, dus je kunt er mee rijden maar dan niet hard.
soms zie je dat als men nieuwe velgen en banden koopt men er 5 koopt zodat ze een reserve wiel in dezelfde maat hebben.
moet het natuurlijk wel in de bak passen anders moet je hem ergens anders kwijt.
ik heb dus geen reservewiel maar kan natuurlijk altijd een wiel van mijn winterbandenset in de auto leggen.
dit doe alleen als ik zeer lange afstanden ga rijden in het buitenland.
lekke band heb ik de laatste 25 jaar niet gehad.
standaard maat van de wielen is 165/70 14.
dus ze hebben er een standaard wiel ingedaan,vraag me niet waarom.
een reserve wiel is altijd (meestal) een compromis omdat het niet vaak voor komt dat deze dezelfde maat heeft als de wielen die eronder zitten.
het is dan ook een thuiskomertje, dus je kunt er mee rijden maar dan niet hard.
soms zie je dat als men nieuwe velgen en banden koopt men er 5 koopt zodat ze een reserve wiel in dezelfde maat hebben.
moet het natuurlijk wel in de bak passen anders moet je hem ergens anders kwijt.
ik heb dus geen reservewiel maar kan natuurlijk altijd een wiel van mijn winterbandenset in de auto leggen.
dit doe alleen als ik zeer lange afstanden ga rijden in het buitenland.
lekke band heb ik de laatste 25 jaar niet gehad.
-
- Vagling liefhebber
Tsja 10 hoog zal die vorige niet geweest zijn, misschien was het 55 mm, dan zou hij wel weer passen denk ik, de bout zit nu +/-2 centimeter uit het midden. Eens kijken of ik een foto kan plaatsen.
-
- Vagling liefhebber
Reden voor euvel was:
Afgelopen winter heeft mijn zoon een vrachtwagentje tegen zijn achterbumper gehad , toen was alleen de kentekenplaat er af en kapot. Maar nu kwam ik er vandaag achter (samen met een collega met een Up!) dat mijn bak van het reservewiel om de band was 'gedrapeerd', vandaar dat het wiel er niet meer uit kon.
Nu thuis heb ik met een steel van een hamer het wiel weten los te wrikken ( door de gaten in het wiel), daarna met een rubber hamer het dunne blik zachtjes teruggetikt, zier er weer goed uit en alles past weer.
Bedankt voor het meedenken. Groet
Afgelopen winter heeft mijn zoon een vrachtwagentje tegen zijn achterbumper gehad , toen was alleen de kentekenplaat er af en kapot. Maar nu kwam ik er vandaag achter (samen met een collega met een Up!) dat mijn bak van het reservewiel om de band was 'gedrapeerd', vandaar dat het wiel er niet meer uit kon.
Nu thuis heb ik met een steel van een hamer het wiel weten los te wrikken ( door de gaten in het wiel), daarna met een rubber hamer het dunne blik zachtjes teruggetikt, zier er weer goed uit en alles past weer.
Bedankt voor het meedenken. Groet