Goed, even tijd voor een uitgebreide update! De up! blijft. Afgelopen week ben ik begonnen met het werken bij een grote dealer in de regio. Ik hoef niet ver te rijden en daarom tuf ik voorlopig door in de up!
Wat was het aanvankelijke plan? Begin november wist ik het zeker: de up! gaat eruit en er komt een Mini one D voor terug. Chipje, intercooler en uitlaat en je zit op zo'n 140 pk en een perfect onderstel. De extra wegenbelasting neem ik voor lief. Min of meer de up! verkocht aan een bevriende handelaar met de intentie om er snel een klap op te geven. Mijn ideale auto kwam te koop in Keulen. Op een mooie zaterdagmorgen daar dus maar even naartoe gereden met de M135i omdat de up! geen kilometers meer mocht maken. De Mini was nog mooier dan beschreven en echt in prima staat. Toch klikte het niet helemaal. Nog maar eens over nadenken dan. De up! stond ondertussen dik drie weken stil. Uiteindelijk heeft de up! van medio oktober tot eind november stilgestaan omdat ik er nog niet over uit was wat ik wilde.
Steeds meer begon het idee te knagen: bij twijfel doorrijden. Dat werd het dus ook! Na een dikke maand stil te hebben gestaan op de oprit (en ik elke dag met een groter schuldgevoel langs de up! liep) startte ze alsof er niets gebeurd was. Ik heb de auto volgegooid met Euro 98 en ben er direct mee naar Den Bosch gereden om de up! TSI en E-Up! te testen. Op de terugweg kreeg ik een klapband. Het was net of mijn up! wraak wilde nemen op mijn verkoopplannen. Uiteraard weet ik ook wel dat het niet de schuld van de auto was. De band liep hard leeg maar leek nog aardig intact. Gelukkig was de ANWB snel ter plaatse, kon er een prop in en kon ik mijn weg snel vervolgen. De band is wel afgeschreven dus daar gaat binnenkort een nieuwe op.
Van de nood een deugd maken heet dat mooie oude gezegde dus de volgende dag heb ik de winterbanden maar direct onder mijn up! gezet. De up! loopt nog mooier dan eerst en inmiddels heb ik deze maand alweer dik 2.000 kilometer gereden en is het plezier in de auto weer helemaal terug.
Omdat iets dat goed is nooit genoeg is heb ik besloten nieuwe velgen voor 2017 aan te schaffen. Uiteraard weer in 14 inch en nog lichter dan wat er onder zit. Ik ben heel benieuwd hoe dit setje gaat staan! Verdere plannen zijn het aansluiten van een olietemperatuurmeter en misschien nog wat aanvullende zaken die mijn Tour du Force mogelijk kunnen maken. Zoals een datalog systeem en wat meer OBD2 informatie.
Voorlopig is dat het wel weer dus volgas door naar 2017!
Plaatje van de velgen alvast: