Velgen: Steek/ET up!

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
RoyVisser
Vagling liefhebber
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 18:18

Velgen: Steek/ET up!

Bericht door RoyVisser » za 17 mar 2012, 22:31

Heeft iemand al een idee wat de maten zijn van de verschillende velgen voor de up en dan uiteraard vooral de Steek en ET-Waarde?

Ben een beetje aan het rondkijken voor mooie zomer velgen (en dan om de classics winterbanden laten leggen) maar ik moet de upsilons eerst in het echt zien voordat ik daarover beslis, en een mooi (zomer) Setje 16inch samen met de H&R veren zal het wagentje toch wel af maken voor mij :)

Ik vermoed dat het gaat om 4x100 en ET38, maar zou dit uiteraard graag bevestigt zien :D
Pearl Black High Up 60pk BlueMotion met 16" Classic Velgen, Pearl Black Inleg, Titaanzwart Interieur, Geen Typeaanduiding, Plaatsvervangend Reservewiel, Drive Pakket en Executive Pakket

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Velgen: Steek/ET up!

Bericht door henri » zo 18 mar 2012, 00:11

De Up heeft een standaard VW steek van 4x100 met een naafgat van 57,1 mm.

Originele velgmaten zijn o.a.:

5Jx14" ET38 model Aspen
6Jx15" ET38 model Waffle
6Jx16" ET 43 model Upsilon, Triangle en Classic

Bronnen: alcar.nl en de Duitse accessoirebrochure

Vanmiddag stond ik bij een Up met Triangle wielen. Het viel me op dat de voorwielen behoorlijk ver naar buiten komen. Met bijvoorbeeld een 7J velg en een ET-waarde van 38 kan het wel eens echt gaan uitsteken. Mogelijk gevolg: aanlopen bij maximaal inveren in bochten. Iets om rekening mee te houden.

Een ET38 velg met een breedte van 6J of 6,5J moet geen problemen geven; zeker niet als je de originele bandenmaat aanhoudt. Dat zijn 185/50R16 en 185/55R15.

Goedkopere en meer gangbare maten zijn 195/50R15 en 195/45R16. Deze wijken qua afrolomtrek minder dan 2% af van de originele maten. Dit geldt als acceptabel. Boven de 2% wordt de afwijking van de teller te groot en worden de rijeigenschappen merkbaar nadelig beïnvloed.

Gebruikersavatar
RoyVisser
Vagling liefhebber
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 18:18

Re: Velgen: Steek/ET up!

Bericht door RoyVisser » zo 18 mar 2012, 00:30

Gangbaardere bandenmaten had ik inderdaad al uitgezocht :) Cheers!
Pearl Black High Up 60pk BlueMotion met 16" Classic Velgen, Pearl Black Inleg, Titaanzwart Interieur, Geen Typeaanduiding, Plaatsvervangend Reservewiel, Drive Pakket en Executive Pakket

Gebruikersavatar
RoyVisser
Vagling liefhebber
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 18:18

Re: Velgen: Steek/ET up!

Bericht door RoyVisser » zo 18 mar 2012, 00:42

RoyVisser schreef:Gangbaardere bandenmaten had ik inderdaad al uitgezocht :) Cheers!

195/50/16 zou eventueel ook nog kunnen, wordt je tellerafwijking waarschijnlijk zelfs minder van en loop je op snelheid ietsjes minder in de toeren :)

195/45 is wel de mooiste band voor eronder denk ik, ietsjes platter als de standaard 185/50's maar wel lekker breed, breder moet je ook niet willen op 6J eigenlijk, anders wordt het wel heel erg Ballonerig, beetje raceauto achtig :P
Pearl Black High Up 60pk BlueMotion met 16" Classic Velgen, Pearl Black Inleg, Titaanzwart Interieur, Geen Typeaanduiding, Plaatsvervangend Reservewiel, Drive Pakket en Executive Pakket

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Velgen: Steek/ET up!

Bericht door henri » zo 18 mar 2012, 06:52

Voor het uitrekenen van het verschil in afrolomtrek is dit een ideale tool:

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Eventjes METRIC aanklikken om de maten in millimeters te krijgen i.p.v. die rare jankezen-maten.

Een 195 mm brede band op een 6J velg is niet zo fraai. Dit had ik ook op één van mijn vorige auto's. Als je een Up in het echt ziet met originele 6J 16 inch wielen, dan zul je waarschijnlijk concluderen dat een bredere band op deze velgen optisch geen verbetering zal geven. De originele bandenmaat is al 'ballonerig' genoeg ;)

Jason
Forum newbie
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 12:44

Re: Velgen: Steek/ET up!

Bericht door Jason » zo 18 mar 2012, 08:23

Ik ben hier ook benieuwd naar.
Mijn Up komt in augustus, laat mijn triangle velgen voorzien van winterbanden in de winter, en koop van de zomer OZ granturismoso velgen en laat hem nog 1.5 cm extra verlagen.

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Velgen: Steek/ET up!

Bericht door Ron UP » zo 18 mar 2012, 11:32

Idd kijk uit met de Et waarde. Of je zet er brede velgen op met getrokken banden, is welliswaar niet mijn persoonlijke smaak maar kan wel he
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Jason
Forum newbie
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 12:44

Re: Velgen: Steek/ET up!

Bericht door Jason » zo 18 mar 2012, 11:59

De Up! Gt heeft toch ook 17 inch? Dus moet sowieso passen lijkt mij

Jason
Forum newbie
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 12:44

Re: Velgen: Steek/ET up!

Bericht door Jason » zo 18 mar 2012, 12:09

17 inch
Bijlagen
Volkswagen-GT-Up-sde-view.jpg
Volkswagen-GT-Up-sde-view.jpg (53.5 KiB) 22783 keer bekeken

Gebruikersavatar
RoyVisser
Vagling liefhebber
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 18:18

Re: Velgen: Steek/ET up!

Bericht door RoyVisser » zo 18 mar 2012, 12:24

Jason schreef:De Up! Gt heeft toch ook 17 inch? Dus moet sowieso passen lijkt mij
Ik weet niet precies hoe je deze vergelijking bedoelt?

Wij hebben het hier eigenlijk over de bandenbreedte op de 6J velg, een 17inch velg kan nog steeds prima 6j zijn :)

Echter, kijkend naar de bandenmaat en hoe ze er op liggen gok ik dat de up! GT op 17inch 6.5J staat met een ET van 43, dan komt de velg ongeveer net zo ver uit naar binnen als de 15inch 6J's met ET38, en iets verder naar buiten als de 16inch Classic/Upsilons. Kijkend naar de fotos kun je ook wel zien dat de 17inch even wat verder naar buiten komen, vooral achter kun je dat mooi zien :)

ik denk dat je voor het mooie je inderdaad gewoon vast moet houden aan de standaard bandenmaat op de 6J's, ik heb er wel met breder onder gereden, maar dat was echt met oudere circuit autos waardoor je ook echt de flex in de band voelde.

16inch 6J - ET38/ET43 Bandenmaat 185/50/R16 (38 kan ook met 6J als je kijkt naar de 15inches, komt je band wat verder naar buiten, staat wat dikker :) )
17inch 6.5J - ET43 Bandenmaat 195/40/R17 (Denk dat dit een veilige aanname is wat gaat zorgen dat er niet pardoes wat aanloopt als je bijvoorbeeld maximaal stuurt)


voor winterbanden op de 6J 16inches zou je nog kunnen naar 175/55/R16 kunnen gaan, dat is een wat meer gangbare maat, lichte teller afwijking maar acceptabel, en er zijn iig keuzes in de banden, waarbij je in 185/50/R16 nog niet eens winterbanden hebt.


er past uiteraard vast wel extremer onder, maar ik denk dat ik nu een "veilig" overzicht heb van wat er onder de auto past zonder dat er rare dingen gebeuren met aanlopen, de bandenmaten zijn niet goedkoop, maar nog altijd meer dan de helft van de prijs van wat er onder mijn vorige auto moest, en die reed ik op de aangedreven as om de 15.000km op :p
Pearl Black High Up 60pk BlueMotion met 16" Classic Velgen, Pearl Black Inleg, Titaanzwart Interieur, Geen Typeaanduiding, Plaatsvervangend Reservewiel, Drive Pakket en Executive Pakket

Jason
Forum newbie
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 12:44

Re: Velgen: Steek/ET up!

Bericht door Jason » zo 18 mar 2012, 12:33

RoyVisser schreef:
Jason schreef:De Up! Gt heeft toch ook 17 inch? Dus moet sowieso passen lijkt mij
Ik weet niet precies hoe je deze vergelijking bedoelt?

Wij hebben het hier eigenlijk over de bandenbreedte op de 6J velg, een 17inch velg kan nog steeds prima 6j zijn :)

Echter, kijkend naar de bandenmaat en hoe ze er op liggen gok ik dat de up! GT op 17inch 6.5J staat met een ET van 43, dan komt de velg ongeveer net zo ver uit naar binnen als de 15inch 6J's met ET38, en iets verder naar buiten als de 16inch Classic/Upsilons. Kijkend naar de fotos kun je ook wel zien dat de 17inch even wat verder naar buiten komen, vooral achter kun je dat mooi zien :)

ik denk dat je voor het mooie je inderdaad gewoon vast moet houden aan de standaard bandenmaat op de 6J's, ik heb er wel met breder onder gereden, maar dat was echt met oudere circuit autos waardoor je ook echt de flex in de band voelde.

16inch 6J - ET38/ET43 Bandenmaat 185/50/R16 (38 kan ook met 6J als je kijkt naar de 15inches, komt je band wat verder naar buiten, staat wat dikker :) )
17inch 6.5J - ET43 Bandenmaat 195/40/R17 (Denk dat dit een veilige aanname is wat gaat zorgen dat er niet pardoes wat aanloopt als je bijvoorbeeld maximaal stuurt)


voor winterbanden op de 6J 16inches zou je nog kunnen naar 175/55/R16 kunnen gaan, dat is een wat meer gangbare maat, lichte teller afwijking maar acceptabel, en er zijn iig keuzes in de banden, waarbij je in 185/50/R16 nog niet eens winterbanden hebt.


er past uiteraard vast wel extremer onder, maar ik denk dat ik nu een "veilig" overzicht heb van wat er onder de auto past zonder dat er rare dingen gebeuren met aanlopen, de bandenmaten zijn niet goedkoop, maar nog altijd meer dan de helft van de prijs van wat er onder mijn vorige auto moest, en die reed ik op de aangedreven as om de 15.000km op :p

Ik bedoel dat het mooi staat 8-)

Jason
Forum newbie
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 12:44

Re: Velgen: Steek/ET up!

Bericht door Jason » zo 18 mar 2012, 12:35

Ben benieuwd wanneer de 17 inch te koop zijn bij de dealer?

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Velgen: Steek/ET up!

Bericht door henri » zo 18 mar 2012, 15:08

Zodra de GT Up leverbaar is, zullen de 17 inch wielen ook los te bestelllen, lijkt mij.

Gebruikersavatar
dubbel-UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 543
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 18:49
Locatie: het mooie Limburg

Re: Velgen: Steek/ET up!

Bericht door dubbel-UP! » zo 18 mar 2012, 15:12

185/50 R16 winterbanden bestaan (nog) niet, dus op de classic velgen kun je iig niet dezelfde maatvoering leggen als de standaard zomerbanden.
winterbanden zijn er wel voor de 15" velgen (zoals Waffle) 185/55 R16.
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!

Gebruikersavatar
Witte Reus
Vagling liefhebber
Berichten: 200
Lid geworden op: do 16 feb 2012, 13:10

Re: Velgen: Steek/ET up!

Bericht door Witte Reus » wo 28 mar 2012, 10:40

Ik ben al even aan het kijken naar andere 16" velgen voor mn aanstaande Up en het valt me op dat er veel meer 7J beschikbaar is dan 6,5 of 6J. De 7J wordt door veel bedrijven als geschikt voor de Up aangeboden.

Omdat ik in de smallere velgen niks kan vinden waar ik enthousiast van wordt denk ik er toch ernstig over om voor de 7 breed te gaan.

Even simpel: 7J is 175mm en dat is nog steeds smaller dan de 185mm van de banden. De band staat dan iets getrokken op de velg (en dat kan je mooi vinden of niet) maar het lijkt me niet aannemelijk dat het i.c.m. 185 banden monteren van 7J velgen aanlopen o.i.d. tot gevolg kan hebben. Of denk ik dan te makkelijk :?:

Overigens vind ik dat "getrokken" van een 185 band op een 7J velg eigenlijk nog wel meevallen. Even een voorbeeldje:
DSC03626.jpg
DSC03626.jpg (112.44 KiB) 22661 keer bekeken
En eerlijk gezegd heb ik dan liever een mooie velg met een iets getrokken band dan een zo-zo velg omdat de banden daar mooier op passen.
High UP White Edition met Oxxio Razor 17” => KLIK

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Velgen: Steek/ET up!

Bericht door Ron UP » wo 28 mar 2012, 11:29

Een getrokken band kan ook wel op een bredere velg, zoals op je foto, misstaat ook niet.
Masrja je hebt natuurlijk wel meer kans op beschadigingen he, je hebt met een smallere band geen velgbeschermer vd band he. Maar goed t kan wel. Ik denk ook niet dat hij gaat aanlopen als je ETwaarde maar niet te laag is !!
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
Witte Reus
Vagling liefhebber
Berichten: 200
Lid geworden op: do 16 feb 2012, 13:10

Re: Velgen: Steek/ET up!

Bericht door Witte Reus » wo 28 mar 2012, 13:16

Ron UP schreef:Een getrokken band kan ook wel op een bredere velg, zoals op je foto, misstaat ook niet.
Masrja je hebt natuurlijk wel meer kans op beschadigingen he, je hebt met een smallere band geen velgbeschermer vd band he. Maar goed t kan wel. Ik denk ook niet dat hij gaat aanlopen als je ETwaarde maar niet te laag is !!
Ja, kans op beschadigingen is idd wat groter, had ik ook al ingecalculeerd. Maar wat ik al zei, als je in de "veilige" maten niet kan slagen moet je ergens anders een concessie doen. Beetje uitkijken dus. ET wordt 40, lijkt me oké.
High UP White Edition met Oxxio Razor 17” => KLIK

dirk
Forum newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: di 20 mar 2012, 22:31

Re: Velgen: Steek/ET up!

Bericht door dirk » ma 09 apr 2012, 11:53

Brede banden staat natuurlijk wel leuk.maar het verbruik stijgt er wel van.Aquaplanning krijg je natuurlijk ook eerder met zo"n licht autootje.P.bolins. mijn vorige auto seat inca had 4x100 et 38 maar dat paste net niet bolling schuurde licht tegen remzadel

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Velgen: Steek/ET up!

Bericht door henri » ma 09 apr 2012, 16:25

Met 14 en 15 inch lichtmetalen wielen is, is het handig om te kijken of de velgfabrikant het wiel geschikt acht voor de Up. Zo niet, dan is passen vóór aankoop het devies. Door de forse remmen van de Up wordt het krap met relatief kleine wielen. De originele VW Aspen wielen passen ook maar net:

Afbeelding

Per wieldesign is de ruimte voor de remmen erg verschillend. Merken als Speedline, Compomotive en Team Dynamics met zijn Pro-Race lijn ontwerpen hun wielen met maximale ruimte voor de remmen. Dan gaat soms wel de functie voor de vorm. In extreme gevallen krijg je een wiel als dit:

Afbeelding

Gebruikersavatar
High-up!
Vagling liefhebber
Berichten: 546
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 14:44
Locatie: Groningen

Re: Velgen: Steek/ET up!

Bericht door High-up! » di 24 apr 2012, 18:05

Weet iemand wat voor velg dit is?
Bijlagen
foto(1).jpg
foto(1).jpg (78.79 KiB) 22399 keer bekeken
||High-up! | Candy White | Executive Pakket | Drive Pakket | Maps & More | 75PK ||

Plaats reactie