![Question :?:](./images/smilies/icon/question.gif)
Lijkt me wel handig minder stroomverbruik, nooit meer stuk, dus ideaal als je drl ook je achterlichten zijn gekoppeld
En zo ja welke beveel je aan, geen china troep die binnen no time stuk gaat
![Wink ;)](./images/smilies/icon/wink.gif)
Mooinnicolai schreef:Goededag,
Ik heb zelf led achterlichten in me mii van sep 2012 echter geen storing in mijn scherm.
De personen die de instellingen van de auto kunnen aan passen kunnen de functie ook uitzetten zodat je gene foutmelding krijgt ( bij mij overigens niet gebeurd)
How can you be so sure?oppermii schreef:Hoe leger de accu, hoe harder de dynamo de motor afremt.
Daar heb je zeker een punt. Twee dynamo's?oppermii schreef:De vraag is of het echt letterlijk alleen tijdens het remmen is. Als je 40min snelweg rijdt s nachts dan zal hij toch gaan laden op n gegeven moment.
Dit kan natuurlijk nietTwitNour schreef:Het is volgens mij niet zo dat minder stroomverbruik betekent minder verbruik van benzine want er zit hier geen verband tussen. Natuurlijk wordt door middel van de motor ook de dynamo aangedreven maar deze wekt met of zonder LED's gewoon dezelfde hoeveelheden elektriciteit op. Het zou in principe dus ook niet uit hoeven maken voor je stroomverbruik.
één variabeleTwitNour schreef:Daar heb je zeker een punt. Twee dynamo's?oppermii schreef:De vraag is of het echt letterlijk alleen tijdens het remmen is. Als je 40min snelweg rijdt s nachts dan zal hij toch gaan laden op n gegeven moment.
Nou doe ik natuurkunde en weet ik dat een verbrandingsmotor van een auto bij lange na geen 35% is. Zeker 25% wordt gebruikt voor de kinetische energie terwijl de rest allemaal op gaat in warmte. Correct me if I'm wrong.RobertJ schreef:Dit kan natuurlijk nietTwitNour schreef:Het is volgens mij niet zo dat minder stroomverbruik betekent minder verbruik van benzine want er zit hier geen verband tussen. Natuurlijk wordt door middel van de motor ook de dynamo aangedreven maar deze wekt met of zonder LED's gewoon dezelfde hoeveelheden elektriciteit op. Het zou in principe dus ook niet uit hoeven maken voor je stroomverbruik.![]()
Energie gaat nooit verloren, of het nu elektrische energie is(potentiële energie), of kinetische energie (beweging), het blijft ergens.
Even vanaf het begin: als je stilstaat heb je potentiële energie (brandstof in je tank) en een motor die deze energie met een zeker rendement omzet(via thermische energie>expansie) tot kinetische energie. Het roteren van de as, en indien gekoppeld, het voortbewegen van de auto. Bij het accelereren geef je de auto kinetische energie, en tijdens het rijden, optrekken of afremmen heb je rol- en luchtwrijving(deze gaan uiteindelijk over in warmte>thermische energie)
Bij het afremmen op de "normale" remmen, gaat de opgebouwde kinetische energie(de snelheid van de auto) via de wrijving van de remmen naar, voor ons nutteloze, thermische energie(de warmte van de remmen). Feitelijk heb je het hier over de, bij het accelereren opgebouwde (kinetische) energie. (min een beetje verlies door de wrijving)>> (met een elektrische auto en een theoretische 100%rendement aandrijflijn, zou je dus bijna alle energie van het optrekken weer terug kunnen winnen)
Als je tijdens dit alles, ook de dynamo energie laat opwekken, dan wordt deze energie geleverd door de motor. Je zet dus brandstof om in elektrische energie, vrij letterlijk.
Het principe van het "Recuperatief remsysteem" is dat je ergens in het "proces van autorijden" de energie wegneemt waar dit anders toch "verloren" gaat.(=omgezet in nutteloze thermische energie). Als je kijkt naar het bovenstaande, dan is er maar één punt waarop je zelf deze omzetting verhoogt: tijdens het remmen. Wanneer men de auto laat uitrollen, of men het rempedaal bedient, zal de auto de dynamo maximaal inschakelen. De dynamo levert dan een grotere weerstand en remt de auto een beetje extra af(tov de normale lucht en rolwrijving). Deze energie is dan "gratis" omdat je deze anders zou verliezen aan warmte.
Samenvattend: als je 100W aan lichtvermogen kunt besparen door ledjes/watdanook, scheelt dit in het verbruik. Een uur lang is dat 360KJ> 60%dynamo rendement> 600KJ>>30% motorrendement: 2000KJ. >>>> 2MJ/34.06MJ/l= 0,06l aan brandstof over een uur.
andere manier: soortelijke energie benzine: 47,30MJ/kg >> soortelijk gewicht benzine: 0,72kg/liter>>> 34,06MJ/liter
Stel je rijdt 1:20 bij 100km per uur, voor 100km lang. Dan verbruik je dus 5 liter. Dit is voor omzetting 170280KJ aan chemische energie. Met een rendement van zo een 30% zou dit betekenen dat je dus gemiddeld 14,19KW aan vermogen levert. (ca. 19 pk). Als je 100W meer zou gebruiken voor je verlichting, is dit 166W aan dynamo(60%rendement) moet de motor dus ((14,19+,166)/14,19) = 1,2% meer vermogen leveren. dan ga je dus van 5l/100km naar 5,06l/100km.
Voor de duiding, als je per 100W zo een 0,06l/uur aanhoudt, denk dan ook aan de volgende dingen:
stoelverwarming: 50W per stoel
Achterruitverwarming: 150Watt?
dimlicht: 120W voorzijde(2x55+2x5), achterzijde?
alle elektronica aan boord?
één variabeleTwitNour schreef:Daar heb je zeker een punt. Twee dynamo's?oppermii schreef:De vraag is of het echt letterlijk alleen tijdens het remmen is. Als je 40min snelweg rijdt s nachts dan zal hij toch gaan laden op n gegeven moment.
NB: als ik een denk- of rekenfout ergens heb gemaakt, laat het me weten!
Een motor is geen 35%??? Verder heb ik dat nergens aangehaald. Ik ben van 30% rendement uitgegaan, in de praktijk zul je waarschijnlijk lager zitten.TwitNour schreef:
Nou doe ik natuurkunde en weet ik dat een verbrandingsmotor van een auto bij lange na geen 35% is. Zeker 25% wordt gebruikt voor de kinetische energie terwijl de rest allemaal op gaat in warmte. Correct me if I'm wrong.
Handig als dat ook je startmotor is! Verder kan ik me slecht voorstellen dat iemand dat zou doen, je neem een enorm risico. Zo lang kan je niet op 1 accu rijden, weet ik uit ervaring. Een defecte dynamo in een 206... de accu hield het rijdend goed vol, maar na 15 km wilde ie niet nog eens starten(en daarin waren sm en dyn losse componenten)GasDwerg schreef:Punt is dat een automotor geen efficiënte energiebron is voor elektriciteit.
Er zijn mensen die hun alternator uit de auto halen om het verbruik te verminderen, en er een extra batterij in stoppen die ze dan thuis opladen.
Ik moest van mijn docent altijd uitgaan van praktisch 25% rendement van een verbrandingsmotor van een auto.RobertJ schreef:Een motor is geen 35%??? Verder heb ik dat nergens aangehaald. Ik ben van 30% rendement uitgegaan, in de praktijk zul je waarschijnlijk lager zitten.TwitNour schreef:
Nou doe ik natuurkunde en weet ik dat een verbrandingsmotor van een auto bij lange na geen 35% is. Zeker 25% wordt gebruikt voor de kinetische energie terwijl de rest allemaal op gaat in warmte. Correct me if I'm wrong.
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Rendement_(energie)Wikipedia schreef:In bijvoorbeeld een verbrandingsmotor wordt uiteindelijk (afhankelijk van het ontwerp van de motor) maar ongeveer 25%