Lijkt mij wel een beetje te veel olieverbruik. Hoeveel km heeft jouw up! er in totaal al op zitten?FUP! schreef:Vanmorgen mn geliefde weggebracht voor haar eerste APK en net te horen gekregen dat alles in orde is, op één ding na: het oliepeil.
De monteur geeft aan dat er geen druppel olie meer aan de peilstok zit. Imo erg vreemd, aangezien er nog geen drie maanden geleden een liter 5w40 bij gedaan is. Sinds het bijvullen heb ik ongeveer 7000 km gereden op voornamelijk snelweg, elke keer rustig opgewarmd, geen (extreem) hoge toeren. Ook m'n verbruik is niet opmerkelijk. Is het normaal dat de motor in genoemde periode een liter verbruikt?
Nu in totaal om en nabij 172000, ik rijd veel op en neer voor mn werk. Maar ik zat te denken, kan het zijn dat de carter gewoon echt maar halfvol zat ten tijde van het bijvullen? Want toen ik hem bijvulde brande wel het waarschuwingslampje. Misschien was die liter die ik erbij gooide niet voldoende om dat merkbaar te maken op de peilstok.Autheo schreef:Lijkt mij wel een beetje te veel olieverbruik. Hoeveel km heeft jouw up! er in totaal al op zitten?FUP! schreef:Vanmorgen mn geliefde weggebracht voor haar eerste APK en net te horen gekregen dat alles in orde is, op één ding na: het oliepeil.
De monteur geeft aan dat er geen druppel olie meer aan de peilstok zit. Imo erg vreemd, aangezien er nog geen drie maanden geleden een liter 5w40 bij gedaan is. Sinds het bijvullen heb ik ongeveer 7000 km gereden op voornamelijk snelweg, elke keer rustig opgewarmd, geen (extreem) hoge toeren. Ook m'n verbruik is niet opmerkelijk. Is het normaal dat de motor in genoemde periode een liter verbruikt?
Tja, 172000 km is natuurlijk niet meer spiksplinternieuw, maar dat moet de motor toch goed aankunnen zonder al te veel extra olieverbruik. Maar ook al is het een moderne motor, toch wel slim om gewoon maandelijks even de olie te peilen (net als maandelijks je bandenspanning checken). Als je tenminste een beetje van je auto en je veiligheid houd is dat m.i. een must. Als het rode lampje al is gaan branden, vermoed ik dat je de olie niet zo vaak gepeild hebt. Of was er wat anders aan de hand? En na het bijvullen is het toch ook logisch dat je even peilt hoe de stand dan is? Ik zou het de komende tijd gewoon even wat vaker checken, als ik jou was.FUP! schreef:Nu in totaal om en nabij 172000, ik rijd veel op en neer voor mn werk. Maar ik zat te denken, kan het zijn dat de carter gewoon echt maar halfvol zat ten tijde van het bijvullen? Want toen ik hem bijvulde brande wel het waarschuwingslampje. Misschien was die liter die ik erbij gooide niet voldoende om dat merkbaar te maken op de peilstok.Autheo schreef:Lijkt mij wel een beetje te veel olieverbruik. Hoeveel km heeft jouw up! er in totaal al op zitten?FUP! schreef:Vanmorgen mn geliefde weggebracht voor haar eerste APK en net te horen gekregen dat alles in orde is, op één ding na: het oliepeil.